Regulering af temperatur på gulvvarme

Vi bor i hus fra 2005 med gulvvarme (hvor der er klinker) og radiatorer (hvor der er trægulve). Vi har fjernvarme i huset.
Gulvvarmen kører som sådan fejlfrit og i de 4 pågældende rum står væg-følerne alle på ca. 21 grader, men ifbm med et eftersyn af en VVS'er fik jeg et råd, som jeg undrer mig meget over;
Han sagde at vi skulle udvælge det rum hvor vi opholder os mest - i dette tilfælde køkken/alrum - og skrue vægføleren HELT op. I løbet af et par dage skulle vi så gradvist justere ned på termostaten i teknikskabet, indtil vi opnåede den ønskede temperatur i køkken /alrum. Ergo... han vil have at føleren i køkken/alrum altid skal være tændt, og at temperaturen udelukkende skal reguleres i teknikskabet. Fremløbstemperatur er pt. ca. 30 grader.
I første åndedrag forstod jeg budskabet, men er nu alligevel kommet i tvivl om dette er en god ide, både hvad angår komfort og i særdeleshed økonomi. Kan nogen hjælpe til afklaring af dette? Og samtidig fortælle mig hvordan jeg så skal forholde mig med de andre følere i entre, bryggers og gæstetoilet? smile
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår din bekymring i forhold til komfort, i økonomisk sammenhæng kan der vist ikke være nogen risiko - da en evt. lavere fremløbstemperatur vil betyde i-blanding af mindre varmt vand med tiden.

Jeg vil gætte på at ideén er dette aspekt, at vvs'eren ønsker en jævnere afgivelse af varmen gennem gulvvarme - og vil udnytte radiatorernes effektivere kompensering i udsvingsperioder.

Formålet er altså økonomi, risikoen at komforten ændres - men man må antage at han har praktisk erfaring for at mindre end 30 grader i fremløb på lignende systemer ikke gør noget.

Kun en prøve kan fastslå om i har lignende oplevelser - det kunne være spændende at høre om jeres eventuelle erfaringer.

Mvh
Tak for svar - jeg har nu reguleret min termostat i varmeskabet helt ned på laveste trin, hvilket giver en fremløbstemperatur på ca 25-26 grader. Rum-temperaturen i køkken/alrum ligger nu konstant på 22-23 grader hvilket jo i grunden er i overkanten, men meget behageligt. Ved af gode grunde ikke hvad økonomien er i det... højere rumtemperatur, men til gengæld en mere konstant varme-tilførsel.
Hører stadig gerne flere kommentarer til emnet, da jeg i min grundvold endnu ikke er overbevist om hvad der er mest optimalt, når økonomien også spiller ind smile
Hej,

Jeg er i færd med at grave ud omkring min kælder (udvendig) for at opsætte fugt isolerende plast plader, nedlægge omfangsdræn, og isolering uden på plast plader.
Baggrunden er en større generel renovering, samt ønske om at nedsætte fugtigheden i kælderen. Pudsen skaller af pga salt udtrækning. Kælder benyttes til vaskerum, opbevaring og værksted. Er pt ikke opvarmet, men jeg har tænkt mig at sætte en brændeovn op i værksted og noget isolering så jeg kan "lav-det-selv" i de kolde vinter måneder.

De værste grater er hakket af muren og efterfølgende grovpudset. Muren er dog ikke ret. Den har nogle bløde ujævnheder, måske 5cm over 1m.
Min bekymring er naturligvis at flamingo pladerne kvaser knasterne i plast membranen og fugt isoleringen dermed ryger. Jeg har talt med Byggros (ros for god forklaring/service øvrigt) som ikke mente jeg skulle bekymre mig om det.
Jeg har to spørgsmål:
1) Hvad er jeres erfaring med plast plader og isolering på kældervæge som ikke rette? (eventuelle hint til teknisk udførelse er velkomne)
2) Kan det overhovedet betale sig at isolere på kælder ydersiden når den ikke skal anvendes til belig, men i såfald og hvor meget?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis