Regnvand til toilet og tøjvask...

Hej...

Jeg er ny på siden og sidder og er ved at tegne vores nye hus / ombygning...

Lige lidt kort om projektet: Vi ønsker at udvide vores paracel med en ny etage, ændret rumfordeling, og anderledes udnyttelse af kælder.

Konstruktionerne:

Kælder: Bliver lavet med vandopvarmet (vi har billige fjernvarme) betongulv, isoleret efter gældende krav. Ydervægge bliver bekældt med min. 150 mm styrolit eller lign.

Stuen: Betongulve med varme, isoleret efter gældende krav eller mere (for at bla. kunne gemme rør deri), ydervægge bliver beklædt med min. 150 mm udvendig isolering, og pudset.

1. Sal: Lavet i spærkonstruktion med 1,5 meter trempel. Opvarmed betongulv i bad, resterende isoleret efter gældende krav, alle med gulvvarme lagt i alu-plader mellem spær. Udvendig isoleres efter gældende krav.

Ud over gulvvarme i hele huset satses der på at der skal etableres, Genvex eller lign, gendindvindningsanlæg, samt centralstøvsuger.

Der bliver i forbindelsen med opbrækning af kældergulv etableret ny kloak i hele huset samt ny kloak installation til skildebrønd.

Nå... men nu til det egenlige spørgsmål, jeg kan sådan set godt tænke mig at spare lidt på vandet, og derfor bruge tagvandet til tøjvask og toilet skyl.

Jeg har små 200 kvm tag at gøre godt med, og er bekendt med at der er nogle firmaer der laver pumpesystemer og tanke til netopdette formål.

Men jeg syntes ikke at jeg kan finde noget ordenligt materiale om det på nette og slet ikke nogle priser på et sådan system, jeg kan selv lave det meste men har ingen praktisk erfaring med et sådan anlæg, og er derfor lidt på bar bund. Bla. med hvordan man rent fysisk forbinder ens "nye" anlæg med de fremtidige sparate stringe der skal trækkes, til toilet (1 på hver etage) og vaskemaskine (kun i kælder).

Jeg havde tænkt mig at trække separate strenge, men jeg skal jo have lavet en sammenkobling mellem mit vandværksvand og regnvand, der gør at jeg manuelt eller mest optimalt automatisk kan koble over når der mangler vand i tanken. Men hvordan udføres denne installation forsvarligt...? Således at der ikke kan ske tilbageløb af "beskidt" regnvand til VV strengen...? Og det forhindres at VVvandet løber over i min tank, og videre ud i et evt. overløb...

Nå men jeg håber det var til at forstå... eller smidt lige en linje så skal jeg prøve at præsicere.

Men som nævnt tidligere ønsker jeg: Producenter, priser, praktisk udførelse og erfaring...

/bm
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
har ikke den stor kendskab til sådan anlæg udover fra dr´s friland.. men kan med sikkerhed sige at evt tilkobliinger til vandinstallationen er helt udelukket skal det laves skal det laves seprat uden forbindelse til det øvrige vandsystem.. men ud over det så er alt det arbejde du på tinge dig at lave jo arbejde for en vvs-Installatør du må ikke udføre det selv det samme gælder for kloak arbejde..
mvh steffens
Min far lavede sådan et anlæg i sit gamle hus.

Han gravede 2 stk. palletanke på 1000L ned (ved siden af hinanden) i en slags brønd, dvs. der var støbt på de 3 sider foruden kældervæggen

Der blev lavet afløb i bunden af brønden, jeg kan ikke huske om den blev ført til en faskine, eller kloak. toppen blev isolret med styrolit, som låg blev brugt 2 stk. eternitplader(kan sikkert laves pænere, men det skal jo også være til at komme til)

I denne brønd stod der et husvandværk, som hele tiden sørgede for at der var tryk på vandet. Alle pexrør fra toiletter, vaskemaskine, gårdpostehaner osv. blev ført til dette husvandværk

Jeg mener godt at han kunne fylde vandværks vand på systemet, men det var vidst ikke automatisk, men med en vandslange direkte i tanken, men med 2000L tanke, løb han aldrig tør for vand (heller ikke under hedebølge, og med flere uger uden vand) men jeg kan da lige høre ham ad hvis du er interesseret?

Nu skal det lige siges at han på det tidspunkt boede der alene, så hvis man er en familie på 4-5 stykker, så kan det godt være at man skal have en ekstra buffertank hvis man skal kunne klare sig 100%

Det var på det tidspunkt (1995) ikke lovligt at benytte opsamlet regnvand (ikke i tårnby), så kommunen viste intet om dette! Det er egentlig mærkeligt at det skal være ulovligt, da det jo sparer en del vand, men det handler jo nok om at komunen ikke kan opkræve vandafgifter og ikke mindst vandafledningsafgifter af dette vand sad )

Venlig hilsen

Klaus
Jeg har lige fundet Roth anlæg på nettet og jeg prøver lige at rekvirer en prisliste fra dem... for jeg vil kun anlægge det hvis det kan gøres rentabelt inden for ganske få år... Vil ikke invistere i noget der først kan tjenes hjem om 5 år...

Men de snakker her om ca. 42% af vandet... og det er da en del...

/bm
Jeg har også kigget lidt på vandrensningsanlæg (ikke kun regnvand). Her kan man eks. opsamle regnvand som man renser og bruger til bad. Badevand opsamles og bruges til toiletskyl.

Måden man sikrer sig tilstrækkeligt "vand" på er som du selv er inde på først og fremmest en stor buffertank (i mit tilfælde skulle der være tre, en til regnvand, en til badevand, og en til oprenset badevand). Herudover så skal du selvfølgelig have en ventil på så vandet bliver ledt i kloaken når der er for meget i dine tanke (skal du også bruge ved rensning), og så skal du "fylde på" med rent vand hvis din tank løber tom. Hvis du vil være 100% sikker på at du ikke smider beskidt vand sammen med det rene skal du fylde på med en slange manuelt. Men jeg TROR nu nok at en VVS'er kan finde på en bedre løsning. Jeg er faktisk ret sikker på at mange af rensefirmaerne HAR en bedre løsning, jeg kan bare ikke huske hvad den er.

Årsagen til at det KAN være ulovligt at bruge i kommunerne er ikke pga. at de vil tjene penge på vandet (de fleste kommuner tjener nemlig IKKE på vandet, da de ofte "importerer" fra vandholdige nabokommuner), men oftere pga. enten fare for forurening af den kommunale vandforsyning (er jo set før, husk bare på køge sidste år), eller fordi kommunen forventer at du leder dit regnvand til den nye dyre regnvandskloak de lige har etableret, da de kan rense dette vand op og bruge det eks. i industrien.
Annonce
Hvis man ønsker at genbruge badevand til skyl vil det så ikke kunne give problemer med sæberester i rør og pumper...?

Men for lige at tage regnvand som toilet og vaskevand, er der denne side: http://www.regnvand.com/ men med priser på omkring 30.000 for et anlæg, kan det ikke rigtigt svare sig hvis man bruger 200 kbm om året til 30 kr incl. og kan spare 40% giver det 80 kbm x 30 kr = 2400 kr om året og med et ca. forbrug af strøm på 400 kr giver det jo kun en reel fortjeneste på 2000 kr om året... og det giver jo en tilbage betaling på 15 år...? Det må jo forventes at være over eller lig med levetiden på sådan et anlæg...

Er der nogle der mener at jeg har regnet gal så skriv venligst...

Det skal lige siges at jeg her kun har set på pengepungen og ikke på miljøbelastningen...

/bm
Jeg syntes nu det er en dårlig ide at genbruge badevand til toiletskyl, hvis man har masser af regnvand, så er der jo ingen grund til at genbruge gråt spildevand sad

Det gør også systemet væsentligt dyere, for ikke at tale om efterfølgende problemer med sæberester, hår osv.

Hvis man kun benytter regnvand vil et sådan system kunne laves for under 10.000, måske endnu billigere hvis du køber nogle brugte palletanke i DBA, og så er det hurtigt betalt tilbage.

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra Boris Mathiasen


men jeg skal jo have lavet en sammenkobling mellem mit vandværksvand og regnvand, der gør at jeg manuelt eller mest optimalt automatisk kan koble over når der mangler vand i tanken
/bm


Jeg får det helt dårligt når jeg hører dig overveje selv at lave en sammenkobling mellem regnvand og drikkevand. Hvert år er der utallige sager med forurenede drikkevandssystemer på grund af forkerte/ulovlige vvs-installationer. Og det er ikke kun dit eget drikkevand der bliver forurenet med colibakterier mv. fra fugleklatter osv. hvis noget går galt. Forureningen spredes hurtigt til naboer og det øvrige drikkevandssystem i dit område. sad

Få fat i en autoriseret til at lave dette arbejde - så kan du sikkert også få det godkendt

mvh Martin
Når noget er plitisk bestemt er det naturligvis ikke logisk...Derfor er det ikke tilladt i diverse kommuner, som ovenfor skrevet, de kan ikke få vandafgift på dit regnvand...

Så tjek om det overhovedet er lovligt i dit område at benytte regnvand. Hvis ikke så hold kæft med at du laver det ;-) (Jeg vil ikke opfordre dig til at lave ulovligheder (Da en emsig sjæl kan anmelde mig), men hypotetisk ville jeg installere et anlæg det kan benytte regnvand, da jeg går ind for at spare på naturens ressourcer)

Men husk også at tænke på bakterie vækst...Tror jeg ville grave tankene ned i jorden, så det er i frostfri dybde, men også altid kølige, og så en dykpumpe der kan generere tryk, igennem nogle filtre. Filtrene skal være af en type de er nemme at skifte.

Og synes at det burde være lovpligtigt i ny byggerier, at skulle benytte regnvand til minimum toiletskyl (og helst også til tøj vask) - det er noget forbandet svineri at benytte rent drikkevand til toiletskyl.

Så lad os endeligt høre om dit projekt som det skrider frem ;-)
Jeg har fundet et system på nettet til 20.000 + moms... men hvis jeg laver noget bliver det noget jeg selv laver syntes simplethen 25.000 + div er ALT for mange penge...

/bm
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis