Buffertank på varmeanlæg

Hej

Jeg har et gasfyr med en buffertank på loftet.

som det kører nu sidder der en pumpe i fyret der kører op til buffer tanken og retur.

så sidder der en pumpe der tager fra tanken og ned til min gulvvarme shunt. og retur.

så sidder der selve pumpen på gulvvarme shunten.

kan man ikke spare pumpen mellem buffertanken og gulvvarme shunten.

hvis man propper 2 af rørene af og lader fyret pumpe gennem tanken, ned til shunten og retur til fyret??

det er designet med buffertanken fordi fyret er for stort til mit lille hus. for at det ikke skulle starte og stoppe hele tiden. samt at den ekstra pumpe mellem buffer og shunt også trak alle de gamle radiatore i huset. men nu har jeg nedlagt dem alle og har kun shunten tilbage.

jeg syntes bare at det er lidt fjollet at pumpen i fyret har 2 meter rør til buffer tanken og at pumpen mellem buffer og shunt kun bliver brugt til at føre varmt vand 1 meter ned til shunten og 1 meter tilbage igen. kan jeg ikke spare denne??

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du har en pumpe i fyret vil jeg umiddelbart tro du kan sløjfe den, men prøv at slukke for den så kan du jo se om det er godt eller skidt!

ellers må der være en her der har forstand på de systemer?????
Hej Minilars

Når akkutanken er oppe på loftet kan du spare pumpen mellem fyr og tank. Forudsat at rørene er store nok. Hvis din pumpeshunt er som den her www.hiti.danfoss.is/PCMPDF/VI.UM.F2.01.pdf side 3 så kan du spare pumpen mellem tank og shunt. Røret fra ftc-ventilen ( som styre temp. I gulvslangen skal gå til top i tanken, det rør over pumpen hvor der er en pil til højre skal gå til bund tank. Pumpens flow er dels mod tankbund og mod gulvslange, når ftc får besked af termostat at gulvvandet er for koldt åbner den og pumpen vil få varmt vand fra ftc og sende tilsvarende mængde til bund tank. Hvis du har en selvregulerende pumpe på her er det rigtig fint. Det er også vigtigt for lagdelingen i din buffertank at flowet til tanken stoppes når fyret stopper.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas

Tak for svaret. men jeg er lidt i tvivl. min pumpe shunt er en danfos som på det link du gav mig. og den er jeg ikke i tvivl om hvordan skal tilsluttes. men det er den Buffertank.. På det første billede er det vist som det sidder endnu. Buffer tanken er en alm. Vaillant 55 Litter hvor varme spiralen er proppet af og der er svejset 2 nye rør i, så alle 4 rør har forbindelse til samme tank. Fyret er et Vaillant Ecotec 196/2

Gulvvarmemed3pumper.jpg

og hvis jeg har forstået dig rigtigt er det næste som det godt kan laves. for at spare en pumpe. har jeg ret?? ( jeg har selv tegnet det )

Gulvvarmemed2pumper.jpg

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Hej Lars.

Jeg tror ikke jeg ville gøre som din sidste tegning. For at starte fra begyndelsen så håber jeg at dine diagrammer er forkert tegnet. Det varme vand til din buffer skal løbe til toppen af tanken ellers kan du ikke fylde den med varmt vand. Du viser ikke hvordan fyret bliver styret, men hvis pumpen i fyret bare kører vandet rundt rundt så får du jo ikke den fordel af bufferen som du kunne ha foruden det varmespild du får i fyret. Hvis det er det der sker og shunten (her kan man heller ikke se hvordan den styres) ellers kan finde ud af at skifte vandet ud selv så kan du sådan set godt lave det som din sidste tegning, men jeg kunne ikke finde på at anvende den metode selv. Det jeg ville gøre var at lade fyret fylde bufferen og så stoppe pumpen. Det kræver en termostat men 2 følere en til start og en til stop. Så vil den i toppen starte fyret og pumpen og føleren i bunden vil stoppe fyr og pumpe. Gulvshunten skal så kobles til at tage vand fra toppen af bufferen og sende det retur til bunden af denne. Dermed skulle du kunne spare den pumpe der på din første tegning pumper fra shunt til buffer. Det kræver jo at din shunt er opbygget efter samme princip som den jeg henviser til, ellers er jeg nødt til at se et diagram for din shunt.


Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas

Håber ikke du mister tolmodigheden. jeg prøver virkelig at forstå dette.

Men.

om rørene er lange eller korte, inden i bufferen er et gæt må jeg nok sige. jeg kan ikke rigtig komme til at måle dem lige nu når der er vand på.

Mit gas fyr måler på des retur. pumpen kører hele tiden, med mindre jeg sætter den på stop. den måler så på returen. så når buffertanken bliver kold starter fyret og fylder den med varmt vand. når tanken så er varmet op slukker fyret.

Pumpen efter, tager så det varme vand fra buffertanken og har så før kørt ud til radiatorene, ned på shunten. og retur.

min shunt er af typen danfoss, det er den her:
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Danfoss-Danfoss-gulvvarme--Danfoss-gulvarmeshunt-FHM-C1-hastighedsreguleret-Alpha+-15-60-210571.html

det er derfor jeg mente at jeg kunne spare en pumpe ved at lave det som den sidste tegning. fordi jeg ikke har alle radiatorene mere, men kun shunten, simpelt ved at give fyret en god mængde vand at opvarme så det ikke skulle starte og stoppe hele tiden.

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Annonce
Hej
Jeg tillader mig lige at blande mig i jeres debat - af flere grunde, men primært er jeg lodret uenig i Kovas melding vedr. kobling af bufferbeholder: fra kedel ind i BUNDEN og fra buffer ud mod anlæg fra TOPPEN. Se evt. dette:

http://www.dgc.dk/publikationer/vejl/4.pdf

Jeg ved godt, at dette link primært retter sig mod afvikling af knirkestøj, men det ændrer ikke på tilslutningen. Hvis man kobler modsat vil man have vandflow modsat termikken i vandet - det dur ikke.

Men nogle kedler kan låses i deres ydelse - så du får en lavere ydelse og hvis du samtidig lægger en lav varmekurve ind på den, tvivler jeg på du har brug for en buffer. Kan du ikke se i manualen for kedlen eller evt. spørge din servicemand?
En buffertank er bare en stor radiator, der er isoleret og for det meste kan man regulere sig ud af sagerne med varmekurven - på nær knirkestøj. Med mindre du har den stående inde i dit hus, taber du unødigt energi til omgivelserne afhængigt af hvad omgivelsestemperaturerne er.

Det er klart, hvis din kedel er 4-5 gange større end dit varmetab, kører fast fremløbstemperatur på f.eks. 80° og ikke modulerer, så har du da et problem, du ikke kan løse uden bufferen.
Men ville du betænke dig på at skifte bilen, hvis den ikke duede til dit behov?

Du kan forhåbentligt læse mellem linjerne, at jeg i bund og grund mener, at buffere er til (ældre) halm- og fastbrændselsfyr mm.
Rigtigt nok det med bilen. men mit fyr er helt nyt eller 6 måneder gammelt. det var en " gave " fra en fyr der arbejede hos vailliant. de havde åbenbart lige et liggende samt varmevandsbeholder og buffertank. Jeg havde så gas folk fra lygas til at at starte det op og han kunne ikke få det til at gå langt nok ned i kW. det var det for stort til. det havde ham jeg fik fyret af dog regnet med, derfor fik jeg buffertanken med. men hvad gør jeg så nu?? skal jeg skrotte det og købe et mindre til en mindre formue eller hvordan kan jeg tilslutte buffertanken?? det kører ganske fint lige nu. men jeg ville gerne spare den ene pumpe væk.

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Hej igen,
kig på linktegningen - kun EN pumpe mellem kedel og buffer. Buffer sidder på i serie, som en slags forstørret rør og trykker helt til din gulvvarmeshunt.

Husk en overløbsventil f.eks. AVDO som sikrer cirkulation gennem bufferen. Den åbner når modstanden ved gulvvarmeshunten stiger og bypasser, mensikrer at din buffer lades op!
Hej til minilars og til vvs’eren.

Først vil jeg sige at: det er klart at når man kun har en buffer på 55l så kan man køre det som vvs’eren henviser til i linket og hvis man vælger den løsning så skal det kobles som der vises. Ingen tvivl om det. Derefter så vil jeg sige at mit udgangspunkt var at koble systemet som en akkumuleringstank ( de plejer at være noget større) og for dem gør det sig gældende at at man har to kredsløb et til at lade tanken og et der aftager varme fra den. Hvis du har store nok rør til din tank som er på loftet vil termikken kunne fylde den hvis du sætter fremløb til top af tank (uden brug af pumpe). Det kan nok ikke lade sig gøre fordi dit fyr varmer alt for meget. Du kan så sætte en pumpe til at klare overførslen til tanken. Stadig med fremløb til top. Og så vidt jeg kan se på danfoss’s hjemmeside så skulle du kunne spare pumpen mellem tank og shunt fremløbet til shunten skal så tages fra top tank og retur til bund. Det forudsætter jo at shunten selv kan hente vandet. Så det nemmeste vil nok være at følge vvs’erens anvisning. (Jeg ville nok ikke selv ha opbygget et anlæg som dit)


Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Citat fra kovas

Hej til minilars og til vvs’eren.

(Jeg ville nok ikke selv ha opbygget et anlæg som dit)

Mange hilsner Kovas


Hvordan så. hvis man må spørge.

alle gode ideer er velkommen..

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis