tapet eller malerfilt - hjæææælp?

Hej!

jeg skal til at rykke savsmuldstapet af i et stort hus... fordi jeg vil have glatte vægge. Nu er spørgsmålet så, om den bedste løsning er glat, hvidt tapet eller malerfilt. Jeg vil gerne have et godt resultat, men vil også gerne have at jeg ikke behøver være profeesionel for at få det resultat, og jeg har fået meget forskellige råd. Umiddelbart hælder jeg mest til filten, men er bekymret for om jeg nu kan få mit gode resultat - er der nogen af jer, der har et par gode råd eller erfaring med dette? Er malerfilt nemmere eller sværere at arbejde med end almindeligt tapet?

Glæder mig til et godt rådrolleyes

Katja
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Filt er så lækkert :-)

Jeg syntes det utrolig nemt og taknemligt, man kan næsten ikke lave det forkert..! og med lidt øvelse kan du sagtens gøre så samlingerne aldrig bliver at se.

MEN underlaget, skal være fuldstændig plant, og fri for alle ujævnheder, ellers bliver det at se.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej Lopus,

tak for svaret - jeg har siddet og læst herinde i det skønne forum, og er også nået frem til at glasfilt er rigtig godt at arbejde med. jeg er dog stadig lidt forvirret omkring proceduren. Så vidt jeg kan forstå, er det først spartling af vægge, så pudsning, så noget forankringsgrunder af en eller anden art og til sidst glasfilt... mangler jeg ikke noget, fx. noget lim eller et eller andet?

Katja
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Katja

Jo du skal bruge noget væv/filt-klæber - det har de hos enhver malerforretning/byggemarked.
Jeg vil dog lige understrege, at det ikke kan undervurderes hvilken betydning forarbejdet har - og det er det der tager længst tid - altså at sikre at væggene er 100% plane - så du skal være indstillet på et stort arbejde som kræver præcision, især hvis du ikke har prøvet at fuldspartle vægge før...
Jeg droppede selv at gøre det, og endte med at købe mig fra det... Jeg orkede ikke at tænke på at have brugt mange mange timer og så alligevel nå frem til et resultat jeg ikke ville være 100% tilfreds med.
Ja forarbejdet er vigtigt, men jeg synes nu ikke det var supersvært at spartle. Når man pudser vægen bagefter støver det som bare f*****. Det jeg synes er sværest er samlingerne + at man skal være meget ohyggelig med at putte lim på så det dækker over alt. Små områder uden lim ses så nemt.

Vi har været i gang af to omgang med at skifte tapet ud med filt (soveværelse og fordelingsgang). Første gang købte vi noget dyrt filt og anden gang noget billigere fra Jem&Fix. Der er en verden til forskel. Det billige filt var meget stift og besværligt, hvor i mod det andet var mere blødt (nemt i hjørner etc.) Husk også at hvis du køber filt der ikke er grundet så er det en god ide at bruge noget grunder maling før du pøser bedre maling på, for det suger som bare pokker. Vi skulle over tre gang i soveværelset ( altså hvid farve på hvid filt).
jo altså !

Spartel
grunder, så den tøre spartle ikke suger alt fugt ud af limen.
vævlim
filt
filtfylder/filtfylder
2 x maling

og stadigvæk, så ville jeg ikke være så bange for om det billig eller dyrt filt, det er altså let, at lege med begge... og jeg er ikke maler :-) bare væggen er iorden inden du begynder.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
helt klart gå uden om den billigste filt det virker ikke godt overhovedet, du behøver ikke den dyreste heller men bare hold dig fra de rigtig billige.... og man skal også holde sig fra forgrundet filt især hvis man er nybegynder, det er sværere at få pænt.
Hvis man vil undgå at det, som en anden skrev, "støver som bare fanden", er et en god ide at leje en såkaldt "girafsliber".
Den tilsluttes en medfølgende industristøvsuger. Det støver lidt, men nok kun 10 % af hvad det ellers ville have gjort.
Desuden er det nemmere at få et mere jævnt og glat resultat.
Førhen brugte jeg håndmetoden, men blev så rådet til at prøve en giraf.
Fra nu af vil jeg aldrig lave ret store arealer uden sådan en. Jeg er blevet så glad for den at jeg, i forbindelse med en større renovering af vores hus, selv har købt en.

Men som der ellers bliver skrevet. Bare klø på, det går jo nok.

mvh.
Melin
Gu' støver det når man sliber sandspartel.....

Men hvorfor ikke filtse det med et helt fint skumbrædt? Det gør jeg selv både hjemme, men også når jeg arbejder for andre - ingen problemer med støv og ingen rengøring i alle kroge og skabe.

Blot et forslag :-)

Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Gu, støver det ej når man bruger en ordentlig støvsuger til girafsliberen :-)

Det er nok nemmere for en nybegynder end at skulle lære at filtse vægge.

Bare min erfaring.
VH
Ole
Enig det støver overhovedet ikke - girafsliberen er et SUPER fedt stykke værktøj når man skal slibe - det er både hurtigere og resultatet bliver bedre -surt at de koster en "million" at købe. (men de kan lejes til ok priser)...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også