Mine bremser har sat sig fast!

Min gamle Mitsubishi Lancer fra 91 kan, efter en 3 uger uden at blive kørt i, ikke længere røre sig ud af flækken. Har jeg prøver at bakke eller køre fremad, kan man mærke, at baghjulene komplet nægter at røre sig ud af flækken, så det føles som om, at hele undervognen er ved at folde sig sammen, når man trykker på speederen.
Er ret sikker på, at det er håndbremsen (som jeg aldrig bruger), der har sat sig fast, men ligeeget hvor meget jeg "motionerer" den ved at trække og slippe den, nægter bilen bare at røre sig. Man kan heller ikke skubbe den.
Er der nogle gør det selv tricks her?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pil baghjulene af, og prøv om du kan komme til at slå på armen, der aktiverer håndbremsen.
Hvis der er kablet, der er rustet uhjælpeligt sammen, må du skære det over og så få monteret et nyt.
Det sidste er nok det mest sandsynlige efter din beskrivelse!

Morale: brug altid håndbremsen. Den slides ikke af brug, men ødelægges af uvirksomhed.
En skønne dag holder man f.eks. på en færge, der vipper og man tvinges til at trække håndbremsen, hvorefter det er en lorteleg, hvis den sætter sig som her beskrevet.

Med venlig hilsen
ktm

 

da du siger, du aldrig bruger håndbremsen, formoder jeg, du har opdaget missæren, da du ville køre??????
Såvidt jeg husker har en Lancer ikke udvendig håndbremsearm, så prøv med et per kraftige slag på bremsetromlen, når du har afmonteret hjulene, men uden at ramme hjulboltene. Det er ofte luftfugtigheden der får bremsebakkerne til at "suge" sig fast til tromlen
Citat fra ktm

Morale: brug altid håndbremsen. Den slides ikke af brug, men ødelægges af uvirksomhed.
En skønne dag holder man f.eks. på en færge, der vipper og man tvinges til at trække håndbremsen, hvorefter det er en lorteleg, hvis den sætter sig som her beskrevet.


Omvendt så skal man også huske på over at, så kan den godt sætte sig fast.. F.eks i efter kørsel i snesjap og det fryser, så er der risiko for at bremsen sætter sig fast eller hvis den har stået i længere tid uden at bilen har kørt..

Har oplevet det med biler der havde stået uden og med håndbremsen til.. Samt frosne bremser..

Holder jeg hjemme, så bruger jeg aldrig håndbremse..Kun i gear. Men "ude" bruges den altid samt at bilen er i gear..

min kæreste bruger kun håndbremsen og har da også oplevet at "den sitter fast". Også "ude".. sad

At håndbremsen er vigtig, men at sætte bilen i gear må da siges at være lige så vigtigt.. Hvis håndbremsen svigter.....rolleyes

Det er nok at gå med livrem og sele (håndbremse og i gear) men det skader jo ikke..
Pillede hjulkapslerne af og gav hjulene nogle slag med en hammer og sørme om den ikke kunne køre derefter, så det var da dejligt. De var åbenbart rustet fast af 3 ugers stilstand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis