oliefyr, brændeovn og skorsten

Hej med jer...

Vi er lige blevet husejere her den 1 jan. så der er en masse spørgsmål omkring alt muligt, men det må komme lidt hen af vejen...

Som det er nu, varmer vi med oliefyr, og for at spare lidt på olie skal vi ha sat brændeovn op i stuen, så den faktisk bliver placeret midt i huset.

Spørgsmålet går på om der skal være en hvis afstand fra rørerne der bliver tilsluttet skorstenen, henholdsvis fra fyret og brændeovnen? Og er det bedst hvis et rør er oven over det andet?

Mvh
Morten
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Ring til skorstensfejeren, det er ham der skal godkende opstillingen, også selv om du har brugt et firma til det. Jeg har set tilfælde, hvor skorstensfejeren har kasseret det lavede arbejde. Så hvis han er med på råd, så skulle der ikke ske fejl.
Hej

Tak for svaret...Det er også hvad jeg er blevet rådet til.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
[Indlæg slettet]
Og hvis Skorstens fejeren er en af de rigtigt skrappe, kan du recikere at skulle have en skorsten mere.
Okay... :S

som kun er til brændeovnen?

Det håber jeg ikke for den nuværende skorsten står og sveder...knas tør udenpå, men driv våd indeni...min genbo siger at brændeovnen vil være en god måde at få luftet/affugtet den, er der hold i den teori?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, hvis du fyrer med aldeles tørt brændsel, som f.eks. træbriketter, som iøvrigt er blevet pissedyre.
Fyrer du med fugtigt brænde, gør du blot problemet værre.
Måske du skulle overveje en Isokern, hvis der ikke allerede er det?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Kmt.
Du ved da godt at markedet er lavet sådan at lige så snart noget er populært kommer det op i dobbelt pris.
Og til Bizz, hvis der ikke er en Isokern i din skorsten, får du stort set altid problemer med løbesod fra en skorsten med et tilkoblet olie fyr.
Se lige i bygningsreglement for småhuse 1998, det er den gældende. Og Håndværker, det er da det bedste hvis han er skrap, da hvis der sker noget, er du bedre stillet hos forsikringen. Min søn er skorstensfejer ( en af de skrappe ).
Der er isokern i men den første skorstensfejer snakkede noget om en lem i toppen(til at holde regnvand ude?).

Vi har netop problemet med løbesod, men inden vi river ned og pudser op ville vi gerne ha problemet løst.

Grunden til at den sveder er vel at fyrets varme giver kondens når den når toppen hvor der er koldt, og det løber så tilbage i skorstenen, ik?

Under alle omstændigheder håber jeg på et godt svar fra skorstensfejeren idag.
Nu er det i sig selv ikke en dyd at være skrap og håndhæve ligegyldige bagateller, bare for at være skrap! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også