Hænder i gips/ler

[ATTACH]6374[/ATTACH]

Hej

Nogen med gode råd og ideer til hvordan man kan lave hænder (håndled+hånd, naturlig størrelse) i gips eller ler? Min umiddelbare tanke var først at bruge gaze og fylde det med gips - men kan man mon overhovedet det?
Og ler, det skal jo brændes?

Håber på en stak gode forslag,
på forhånd mange tak!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag din hånd, dæk den med det der teater silicone, gentag nogle gange indtil du har et godt tykt lag, og hvert lag er tørt. Husk at holde hånden rimeligt stille, hvis du vil have en bestemt form. Jo mere form, jo tykkere lag silicone skal du bruge.
Træk herefter "handsken" af hånden (inverteret), og giv den lidt voks (handsken, ikke din hånd). Vend nu formen retvendt igen, og fyld den med gips. Læg formen så der ydes støtte til den form fingrene skal have, evt, ved at ophænge "handsken". Vent et døgn og din gips er tør, og du kan vende gipsen ud af "handsken".

Sådan gjorde vi da jeg var yngre (brugte dog LIDT giftigere stoffer end silicone og voks)... Men der er måske bedre teknikker idag
Det lyder interessant med det silikone.. Jeg har googlet teater silikone, special effects silicone, drama make up osv. - men kan ikke finde noget der minder om det du beskriver. Du kan ikke huske et mere præcist navn på silikonen, vel? Det ville hjælpebiggrin
Kan man genbruge silikoneformen?

Tusind tak for svar,
Christina
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man kan måske være heldig at formen holder til 4-5 støbninger, men så ikke ret meget mere, ellers skal du jo nok lave det i plastik. Men det kan du jo også gøre hvis du først HAR fået støbt en hånd (dyppes i flydende gummi). Men 2-3-4 kopi bliver altid dårligere, så det er muligt du skal rette lidt på din original inden du begiver dig ud i noget med en støbeform af gummi, træ eller metal.

Jeg husker heller ikke selv navnet på siliconen, som sagt, så brugte vi ikke silicone da jeg var yngre, men eks. noget en del giftigere epoxy eller lign.
Men prøv at søge på live rollespil. Der er nogle grupper der laver fingre, fødder ol. til live roleplay (så de kan smide om sig med afhuggede arme).
Nu springer jeg lige til din første afstøbning i gips, som du g'ir nogle gange shellak. derefter laves en kasse, som afstøbningen stikkes i . skal rage ovenover kassen, der fyldes med gips. når gibsen er tør saver/filer du en revne rundt kanterne og flækker formen med en mejsel i revnerne, her skal du være opmærksom på at at afstøbningsformen kan fjernes, hvis ikke må formen flækkes flere steder. formen får nu en del gange shellak, som ikke må komme ud på brudfladerne, da formen så ikke kan samles rigtigt. Når formen er samlet igen fylder du støbeler i den, lader det stå et stykke tid, hælder lidt ud og kikker hvor stort lag der bliver tilbage, når du synes det er OK hælder du resten ud og lader det hele tørre. Lagtykkelse er en erfaringssag. denne slags form kan man jo ikke ændre fingrenes stilling på. men du kan lave så mange du gider.
Jeg har forme stående som er op til ca. 3m ja 3 meter høje

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du skal ikke bruge sicilicone men latex..
Kan købes flere steder og du skal søge på "latex og støbe" ellers får du en masse hits fra sexbutikker...
en af dem der har det flydende er den her: http://www.gummifabrikken.dk/default.asp?Action=Details&Item=200 wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej - Jeg er i gang med at lave en modelbåd som jeg har tænkt mig at barnebarnet og undertegnede skal ud og sejle med. Båden er lavet med et tyndt træskrog og jeg kunne godt tænke mig at forstærke dette på en eller anden måde uden at det går ud over det færdige resultat. Man kunne jo forstille sig et tyndt lag glasfiber, men jeg bryder mig ikke meget om at arbejde med det stads - Er der nogen som har et forslag til en eller anden form for coatning som er nem at arbejde med og som kan males eftefølgende.

M.v.h.
hvis det skal være vandtæt på polybest bådlak/emalje/maling fra hempel.. købes i bådudstyrsbutikker og kan findes på nettet under www.hempel.dk

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det bliver ellers rigtigt stærkt med glasfiber, og laves det med epoxy i stedet for polyester, slipper man for giftige dampe. Det er så bar en del dyrere, men til gengæld enormt stærkt.

WS
Det er jo en model-træbåd - bliver det ikke lidt klodset og tungt med fiber og epoxy??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

i gamle dage kom man vaseline på hånden og dyppede den i sterin, ventede til den tørrede og trak hånden forsigtigt ud og fyldte den herefter med gips.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også