Gulvvarme og radiator på samme kreds?

Er det muligt eller tilrådeligt at lave støbt gulvvarme under klinkegulv med blot en returventil tilsluttet direkte eksisterende central varmerør som i øvrigt benyttes til radiatorer?

Min håndværker foreslår dette, men jeg synes at have hørt at der er forskel på fremløbstemperaturen for henholdsvis gulvvarme og radiatorer, og at der skal benyttes en pumpeshunt til at regulere dette?

Jeg vil gerne have lavet min gulvvarme på den "rigtige" måde, og jeg er ikke sikker på om den foreslåede metode tjerner andre formål end at komme billigst omkring installationen. Jeg håber der er et par dygtige VVS'er derude som vil hjælpe mig med et svar.

Hilsen Morten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ripski

men jeg synes at have hørt at der er forskel på fremløbstemperaturen for henholdsvis gulvvarme og radiatorer, og at der skal benyttes en pumpeshunt til at regulere dette?

Jeg vil gerne have lavet min gulvvarme på den "rigtige" måde, og jeg er ikke sikker på om den foreslåede metode tjerner andre formål end at komme billigst omkring installationen. Jeg håber der er et par dygtige VVS'er derude som vil hjælpe mig med et svar.

Hilsen Morten


Hej Morten..
Det du har hørt er helt rigtig..

Mvh Jan J
Hej Morten

Jeg syn nu at der kan være flere svar på det spørgsmål. Jeg ved da om mange der har det system når de bare har gulvvarme i badeværelset. Jeg syns det kommer an på hvor stort rummet er. et bad eller en forgang ville jeg mene det var okay. Hvis man kører fremløbet ind til midten først og så får det rundt så returen ender sammen med fremløb og så sætter en returvandstermostat på.Det kommer vel an på hvor meget man vil ofre på at det skal være helt perfekt.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Sådan har jeg lavet gulvvarmen i min udestue, dog med en minishunt. Det fungerer perfekt.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis