Lindab ståltag med antikondens filt

Hej

Jeg har i efteråret bygget et værksted i haven på 6,7 x 7,7 mtr.
Som tag ligger et Lindab LP 20 med antikondens filt.
Ensidig hældning ca. 4 grader.
Hele bygningen er isoleret inkl. gulv og der er dampspærre i.

Efter vinterens våde oplevelser er det begyndt at dryppe/løbe med vand inde i rummet i den lave ende.
Dels er der på de synlige spær (loftet sidder mellem spærene) vådt og meget vand. Dels er der på vægene (spånplader) vand - hvilket selvfølgelig bevirker at spånpladerne skal pilles ned og skiftes. Og det er så gjort.
Det viser sig at filten på undersiden af taget er sjaskvådt.
Vandet har samlet sig på filten og dryppet ned i isoleringen hvorefter det er løbet ud ved spærene - hvor dampspærren jo er brudt.
Vandet har heldigvis ikke fundet vej ind i selve væggen men kun holdt sig mellem spånpladen og dampspærren.

Nu er der opstået nogle spørgsmål.
1. Har nogle erfaring med Lindab LP20 med filt og isolering (100 mm.) og oplevet lignende problemer? (nogle siger man ikke må isolere under filtdugen, andre siger filten svarer til undertag og man derfor må isolere under den).

2. Der er på et par af lægterne små hvide pletter der nærmest ligner mug - er dette farligt?

3. Hvilke typiske fejl kan jeg have lavet med ståltaget? - som jo altså næsten ingen hældning har.
- der er fodblik, men ingen tætningsliste mellem fodblik og tag pga. den ringe profilstørrelse.
- der er filt hele vejen ud til tagrenden, da Lindab leverede 20 cm. for langt tag, som jeg efterfølgende har savet af. Kan man fjerne noget af filten?
- kan man lakere eller på anden måde behandle filten så den ikke er aktiv de sidste centimeter.

4. Hvordan falser man et LP20 tag (pt. er det ikke falset og det kan måske være en fejl?)

Havde jeg lagt loftet direkte på spærene med dampspærre imellem havde jeg aldrig opdaget dette og så var spærrene pludselig gået til.

Jeg håber virkelig nogen har nogle inputs til mit problem - stil også gerne uddybende spørgsmål -dette har lidt taget luften fra mig.... øv.

mvh. Anders

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal have undertag på når du isolere også selv om der er fillt på stålplader og så skal du sørge for der kan komme luft mellem undertag og stålpl. til og tage det kondens der skulle komme dt hvide er påbegyndende skimmelsvamp det skal du passe på med for det breder sig. der skal være ca 5 cm luft mellen isolering og undertag og din dampspærre skal være helt tæt ellers er der ingen grund til og have den der..
så af med pladerne igen og læg undertag kan ikke forstå du ikke er blevet rådgivet det der hvor du købte dine plader.
Undertaget var nok en god ide, men jeg tror du ville kunne redde det med rigelig ventilation. Dine problemer må skyldes, at du

a) har isoleret helt op under filten (hvorved idéen med filten forsvinder - nemlig at holde på fugten, så den langsomt ventileres væk i stedet for at dryppe)
b) Ikke har ventilation af taget - der skal være åbent i to ender, så luften kan cirkulere
c) en kombination af ovenstående

Dampspærren mener jeg er en fejl, hvis du ikke har varme på - jvf. tidligere tråde om sommerhuse.

Mvh.

Jan R.
Hej
Tak for svar.
Må jeg tage pladerne af og ligge undertaget direkte på lægterne for derefter at montere pladerne direkte ovenpå igen?
Puha, det er en større omgang.
Mvh. Anders

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
Citat fra Ravnstrup

nej under tag skal under lægter men når du har så lille en hældning ville jeg nok brænde pap på istedet


Man kan jo også sige at det færdige resultat er da også noget pænere med tagpap end med stålplader.

Tagdækkerclaus
--------------------------------------------------------------------------
Jysk Tømrer & Tagentreprise
7100 Vejle

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Ja tak - tagpap er pænere, men nu har jeg jo stålpladerne og taget kan ikke ses fra jorden alligevel.

Tak for gode råd.

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
Står selv overfor at skulle tune et skur - og havde overvejet de samme tagplader som du har brugt. Jeg havde ikke tænkt mig at lave undertag men i stedet sikre rigelig ventilation mellem tagplader og isolering. Jeg vil derfor høre, hvor stor afstand du har (haft) mellem isolering og tagplader og hvordan din ventilation er/var. Min bedste overbevisning har indtil nu været, at rigelig afstand mellem isolering og tagplader 10-12 cm. og god ventilation og luftcirkulation burde være tilstrækkeligt til at undgå egentlige vandskader.
Filtdugen kan ifølge Lindab bære ca 1 l vand pr. m2 - så der må virkelig have siddet meget vand i filten (og den må have haft svært ved at komme af med den), når det har kunnet resultere i en egentlig vandskade?

Mvh
Rasmus
Hej
Skal dit skur isoleres? i så fald ville jeg nok fravælge filtpladerne med mindre du har rigelig hældning. Jeg har ca. 10 cm. fra filt til isolering, og det er i hvert fald ikke nok med min meget begrænsede hældning.

Det er ellers nogle nemme (men dyre) plader.

Løsningen for nu bliver at jeg:
- bukker pladerne noget mere i enden.
- sigumastic fuger alle samlinger og overlæg.
- giver alle samlinger og overlæg nogle flere skruer til at klemme det hele sammen.
- evt. sætter ventilationshætter på taget.
og så må det være nok - ellers må jeg ligge nyt tag på om et par år.... jeg orker ikke andre løsninger....

mvh. Anders

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
Hej Anders

Ja jeg havde tænkt mig at isolere det.
Jeg har vist nogenlunde samme hældning på taget som du har. Du skriver at du vil bukke pladerne og fuge samlingerne. Betyder det, at det er vand der er trukket ind i samlingerne, der er skyld i vandskaden, eller er det "bare" kondens? Jeg har planer om at bestille pladerne i fuld længde (de kan vist fås op til 12 meter), så jeg ikke får samlinger i længderetningen (eller hvad man nu kalder det).

Mvh
Rasmus
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis