Er solsikkekerner giftige?

Både min kone og jeg har i sin tid hørt om at solsikkekerner i større mængder er giftige.
Er der nogle der ved om det er rigtig, og hvis det er, hvad er så "større mængder" og hvordan er de giftige for vores små sarte kroppe?

mvh.
Melin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har aldrig h'rt om at de skulle være giftige....
Tror du ikke du tænker på at man for 15-20 år siden mente at de indeholdt mere fedt end andre kerner, og derfor var noget man skulle undgå ?

Det skal dog siges, at det er en skrøne. For selvom der er meget fedt i solsikkerkerne, så er det sådan at spiser man kernerne, så udskiller kroppen tilsvarende mere fedt end hvis man havde spist normalt rugbrød.... Så statistik (og medicinsk) set, så er der tilsyneladende ikke nogen forskel.
Og idag er ca. 7-10% af allerugbrød der sælges med solsikkekerner, og en stor del af den madlavningsolie der langes over disken i supermarkedet, er også solsikkekerneoile (prøv det i en olie/eddike dressing istedet for olivenolie... det er mums), så det ville overraske mig MEGET hvis sundhedsstyrelsen ikke har sagt noget tidligere.
og geniale ristet på en pande....

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg tror I tænker på cadmiumindholdet i solsikkefrø ,som er relativt højt. Det er det tillige i hørfrø samt en del indmad og i særdeleshed i tobaksrøg.
Problemet med cadmium er, at det er et giftigt tungmetal, som oplagres i kroppen - det udskilles altså ikke igen. Dette er et generelt problem med tungmetaller, hvorfor rovfisk, som f.eks tun ,som befinder sig i den sidste ende af fødekæden, kan have en vis ophobning.
Men som med så meget andet gælder det om at variere kosten, og jeg er ret sikker på at den skadelige effekt vil være minimal såfremt indtagelsen ligger på et normal niveau.


mvh
gug
Tak for svarene.
I har ret i det med tungmetallerne, men det var nu ikke det vi tænkte på.
Vi mener at have hørt at der er et naturligt forekommende mineral el. lign. i frøene som man kan få for meget af.
Vi kan som sagt ikke huske lige hvad det gik ud på. Det er også ved at være mange år siden og det kunne jo være et af alle de kostråd der tit bliver blæst op af medierne, for så senere at glemmes igen. Eller også har man senere hen fundet ud af at fordele overgår ulemper.
Det er jo ikke altid nemt med de kostråd.

mvh.
Melin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis