Fræsning af græsplænen

Er der nogen der ved om det har betydning hvornår på året man fræser græsplænen for at så en ny?

Hvornår bliver resusltatet bedst?

Og kan man med godt resultat gøre det af flere omgange? Altså dele haven op i 3 sektioner og tage én bid om året - man må jo ikke gå på det nye!?

PFT
t smiled smilewi
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

vi har her i vinters købt et nedlagt landbrug med masser af jord og sø til. På den anden side af søen har vi et stykke brakmark, som nu er pløjet, fræset, sprøjtet så nu skal det planes og så skal der såes græs. Maskinstationen som vi har til at gøre det hårde arbejde (er faktisk ikke ret dyrt) foreslog os at sørge for at så græsset i september, så kan det nå at få fat inden frosten og du risikere ikke at de nye strå bliver svedet af.

Det er et stort arbejde at fræse en have, hvis du kender et sted hvor man kan leje en tørveoptager så brug sådan en først. Derved fjerner du samtidig en masse af det ukrudt som er i plænen nu, og det er meget nemmere at fræse mulden neden under.

Held og lykke med projektet

suppe
Hejsa

Det var da så lidt, hvis du nu skal til at anlægge helt ny have vil jeg samtidig lige anbefale dig at lave et stykke køkkenhave, når nu din jord er så lerholdig. Vores er på samme måde og vi har fået verdens bedste kartoftler, løg, gulerødder, ærter og bønner ud af det. (ved kun at fræse først)
Det sjove er at når man så tager kartoflerne op så er jorden faktisk blevet meget mere "jordet", hvorfor skal du ikke spørge mig om men det virker.

Hilsen

suppe
Hej suppe,

Du kan tro jeg skal have en køkkenhave - det har jeg drømt om længe, så nu hvor jeg har fået haven til det, bliver der lige brugt nogle m2 på dét.

Men skal jeg slet ikke fræse noget muld i jorden - er der næring nok i leret?

smile hilsen
t smiled smilewi
Hej todowi

Du behøver ikke gøre det i din køkkenhave og jeg tvivler også på at de folk vi købte huset af har gjort noget inden de såede græs. De havde nemlig ikke lige opfundet den dybe talerken.

Vores grøntsagshave er så fyldt med ler, at vi havde svært ved at hyppe kartoflerne pga. vandmængden der faldt i foråret. Men jeg gjorde det så godt jeg kunne og resultatet er fremragende. Mine kartofler smager himmelsk og de er også blevet store. Hvis du f.eks. sætter kartofler i den ene halvdel, så næste år flytter du dem over i den halvdel hvor de andre grøntsager stod. Det skulle give jorden fred og nogle bedre kartofler.

Vi har dog givet vores græs lidt gødning her i foråret, men ellers ikke.

suppe
Ja, og så er kartofler den bedste måde til at få et stykke jord ukrudtsfri på grund af hypningen mv., så et stykke jord, hvor der har været kartofler er også perfekt til en prydhave året efter.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis