Skjulte samlinger i loft

Jeg skal til at lave indbygnings-spot under loftet. Hvad skal jeg forholde mig til ang. skjulte samlinger under loftet?


Martin
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skjulte samlinger under loftet er så vidt jeg ved ikke tilladt, så det skal du nok ikke gøre.


Eller lave samlingen lige oppe over spotten, så jeg kan komme til, hvis jeg piller spotten ud? Ved nogen, om det er i orden? Eller skal man bare kunne komme til samlingen? For så kan jeg jo godt lave det på den måde.
Godmorgen Martin smile

Mht. spotsene, så kommer der ingen skjulte samliger, da du jo trækker ledningen fra spot til spot, der er plads til 2 sæt ledninger i hver spot

Fra dit loftudtag fører du ledningen ind i dåsen, altså oppefra, og tilslutter den der

Altså ingen skjulte samlinger her smile

Jeg ved ikke lige helt om det var det du mente, ellers må du uddybe dit spørgsmål

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Godmorgen Martin smile

Mht. spotsene, så kommer der ingen skjulte samliger, da du jo trækker ledningen fra spot til spot, der er plads til 2 sæt ledninger i hver spot

Fra dit loftudtag fører du ledningen ind i dåsen, altså oppefra, og tilslutter den der

Altså ingen skjulte samlinger her smile

Jeg ved ikke lige helt om det var det du mente, ellers må du uddybe dit spørgsmål

Venlig hilsen

Klaus



Hej igen

Ja det er jeg med på. Men bliver der ikke en samling fra loftudtaget og så til den første spot? Og må den være der? Og er det kun sådan noget som samlemuffer der ikke må være skjult?
Annonce
Nej, for i loftudtaget er samlingen jo ikke skjult, du kan jo komme til den ved at skrue dækslet af, derefter går ledningen fra loftudtaget til den første spot osv. osv.

Venlig hilsen

Klaus
HUSK lige, at hvis det er en lavstrøms-installation du laver, så skal du overholde forholdet mellem ledningens længde og kvadrat, ellers har du en potentiel brandfælde.

I min kammerats nye hus er samtlige samlinger (220 volts halogen) lavet på loftet. Utroligt nok med alm. forlængerledning, men det tillader de nye regler åbenbart (går bare og venter på, den første mus kommer igang.....).

Mvh.

Jan R.
Hej Jan,

Martin er blevet informeret om at han skal bruge speciel varmebestandigt installationskabel på min 1.5 kv.

Nej reglerne er ikke ændret, der er bare mange af de autoriserede der ikke ved bedre sad Du må ikke bruge mindre kvadrat end 1.5 til fast installation, heller ikke 230 volt, eller lavvolts spots. Kun hvis du køber et færdigt sæt i Silvan, så er det typegodkendt med en mindre ledning, og så er det lovligt

Venlig hilsen

Klaus
Hvem og hvor siges det at man SKAL bruge speciel varmebestandigt kabel??+

Mvh.
Elektrikeren

Citat fra www.spotvvs.dk

Hej Jan,

Martin er blevet informeret om at han skal bruge speciel varmebestandigt installationskabel på min 1.5 kv.

Nej reglerne er ikke ændret, der er bare mange af de autoriserede der ikke ved bedre sad Du må ikke bruge mindre kvadrat end 1.5 til fast installation, heller ikke 230 volt, eller lavvolts spots. Kun hvis du køber et færdigt sæt i Silvan, så er det typegodkendt med en mindre ledning, og så er det lovligt

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Hej Jan,

Martin er blevet informeret om at han skal bruge speciel varmebestandigt installationskabel på min 1.5 kv.

Nej reglerne er ikke ændret, der er bare mange af de autoriserede der ikke ved bedre sad Du må ikke bruge mindre kvadrat end 1.5 til fast installation, heller ikke 230 volt, eller lavvolts spots. Kun hvis du køber et færdigt sæt i Silvan, så er det typegodkendt med en mindre ledning, og så er det lovligt

Venlig hilsen

Klaus


Det er der sikkert ingen der siger, du er jo elektrikker, så det bør du vel vide smile

Jeg skriver også i samme indlæg at der skal buges min 1.5 kvardrat til fast installation.

Jeg ved bare at der har været nogle ret skrappe regler, som er blevet slækket lidt igen, så for at være på den sikre side, så anbefalede jeg løsnigen med tempraturbestandige kabler

Men OK nu har vi en rigtig elektrikker på banen, kan du indvige os i regelsættet med indbygningsspots!

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis