Efterbehandling af nyslebet gulv

Der er i disse timer ved at blive slebet gulve i mit nye/gamle hus. De skal ludbehandles med hvidpigmenteret lud, og senere sæbebehandles, hvilket jeg gør selv. Kan man vente en uges tid med at give det sæbe? Det ville passe en del bedre ind i tidsplanen hvis jeg kunne dække det af med pap/masonit og vente en uges tid med at vaske det 7-10 gange i fed sæbe. Eller skal det behandles umiddelbart efter ludbehandling?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tvivler jeg på der er noget i vejen for, du skal jo bare være sikker på at du dækker 100% af således der hverken kommer skidt eller lys på gulvet, og dernæst støvsuge pappet grundigt inden du river det af igen - og brug nu ikke malerens pap men det dyre, og ja det er dyrt.

Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
lad være med at vente, du vil bare blive i meget dårligt humør hvis der bliver spilt noget på gulvet. Luden åbner årene i træet og alt skit og møg sætter sig med det samme, og gå IKKE ind med sko på dit gulv før det er tørt når at det har fået lud, det sætter bare fodspor har set det mange gange og kan i 9 ud af 10 tilfælde ikke fjernes uden at man sliber gulvet igen. man kan sagtens vaske gulvet 4-5 gange på en dag bare det er 110% tørt inden du vasker det igen.

Mvh thomas (gulvsliber til daglig)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ok - nåede at snakke med sliberen. Han sagde at med god afdækning kunne det sagtens vente, men (som samoht nævner) så vil en evt tabt malerspand eller lign kunne trække igennem. Han har lige givet det lud og der er ingen der kommer til at gå på før i morgen engang.
Tror jeg vælger den sikre og bruger søndagen på at vaske det over - vil ikke risikere noget.
Tak for hurtige svar
Ahja, nu vi er ved det: Hvilken slags sæbe skal man bruge ? Bare alm brun sæbe i flydende form? eller sæbespåner? eller Cillit BANG !! biggrin
Jeg har altid tidligere brugt sæbespåner... Men jeg er heller ikke prof på området. Der er sikkert en smartere løsning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
trip trap hvid sæbe eller faxe hvid sæbe ikke sæbespåner og brun sæbe så bliver dit gulv bare gråt og trist med tiden og det er bare øv
det sæbe du skal bruge hedder .......ludsæbe :p det fåes i alle byggemarkeder.
Det passer altså ikke det med at sæbespåner giver en kedelig grå overflade.

Vi kører på 7 år på lud/hvidolieret gulv med eneste behandling
>>> sæbespåner <<<, ALDRIG BRUN SÆBE, det udtørrer træet.
Vi er 2 voksne og 2 børn og en hund på 56 m2, så slidet er maximalt.

Det virker og det er billigt

Jeg har prøvet med hvidsæbe. Det syntes jeg til gængæld ikke har nogen virkning. Det bliver ikke hvidere af det syntes jeg, har prøvet trip trap en 3-4 gange.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

Vi er 2 voksne og 2 børn og en hund på 56 m2


Wow... Det er nok den største hund jeg nogensinde har hørt om !!!!

Anyways, jeg vil dog sige at sæbespåner vriker, ligesom peter.. Men grunden til at jeg tror der nok findes en smartere løsninger er jo besværet med sæbespåner. Det MÅ der da være nogen der har fundet ud af at gøre nemmere.
sæbespåner er ok. Men jeg mener heller ikke at der kan bruges brun sæbe. Brun sæbe er mere basisk en sæbespåner og kan derfor give en kedelig farve i ubehandlet træ. :
Brun sæbe og sæbespåner er begge fremstillet af såkaldte fedtsyresæber. Brun sæbe kan derudover indeholder kaliumhydroxid, som er en stærk base.
Forskellen mellem de to er først og fremmest pH-værdien. I brugsopløsningen har brun sæbe en pH-værdi på 9-12, mens sæbespåner har en pH-værdi på 7-9 i brugsopløsningen. Derfor er brun sæbe skrappere.
Brun sæbe anvendes eksempelvis til klinker, mens sæbespåner kan anvendes til håndvask og rengøring af ubehandlet træ.

mvh Jan
PS den med hunden var god biggrin
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også