Vista Home premiun (Lo..)

aften i gruppen

den ældste at pigerne købte sig en rigtig lækker ACER bærbar for sine konfirmations penge sidste forår, desvære blev den leveret med Vista.
den har kørt rimeligt godt, indtil for en uge siden så begyndte den at starte op med system repair, og kører en test hvorefter den siger at den ikke kan løse problemet, går man ind i avanceret og forsøger sig med komplet system recovery, melder den en eller anden fejl.

gendannelses punkter er væk

sidst kendte fungerende konfiguration fungere ikke

en hardware og memory scanning viser at der ingen fejl er der.
og desvære har de i Vista åbenbart fjernet fejlsikret tilstand helt.

backup er der ikke blevet lavet på den da hun jo ikke kunne vente med at tage den i brug.
recovery cd'er er der heller ikke med

nogen der har en god ide til hvordan vi får skidtet op og køre igenconfused

jeg fristes self. til at lægge XP på den, men har holdt igen da der jo stadig er garanti på skidtet.
sendte en mail til Acer i fredags, men har endu ikke fået svar.

håber der er nogen der har en frisk ide for jeg er løbet tør.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Simpelt... Der er faktisk en recovery mulighed. Den er preinstalleret, hvis jeg ikke husker helt galt. Tjek hvad der findes af skjulte partitioner.. Du har nok fået en diskette med med tingene på. Eller også skule man lige have læst vejledningen og brændt installationen ud på nogle recovery CD'ere... Det trick var også meget normalt tidligere.

Så du piller bare disken ud af dyret, tager en backup af de data der skal gemmes, og laver så en geninstallation af Vista...
Vistas recovery virkede ikke, den melder en fejl når man trykker på "complete system recovery"

og de skjulte partitioner har jeg luret igennem uden held, der fandt jeg kun ACER drivere

er helt sikker på der ikke var en cd med til gendannelse af systemet, for jeg er meget omhyggelig med at gemme sådan noget, det eneste der fulgte med var en "fantastisk" cd med Vindows Vista upgrade, så man "nemt" kan opgradere sin Vista til en større udgave.

der skulle nok ha været brændt en backup før hun fik lov til at bruge den, men jeg fik aldrig chancen, da en ny konfirmeret teenager ikke har særlig stor forståelse over for at man lige skal rode med hendes maskine inden hun får den wink

det eneste jeg har haft held til var at pille disken ud og tage en backup af hendes billeder og dokumenter, men det var kun muligt fordi min svigerfar havde købt sig en harddisk boks til små diske og den nye type stik

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Sniffer

Ring til den danske hotline hos Acer.
33 70 20 70


har allerede sendt dem en mail med en lang forklaring, og afventer svar fra dem

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m

Vistas recovery virkede ikke, den melder en fejl når man trykker på "complete system recovery"


Det er heller ikke VISTA recovery du skal bruge... du skal bruge ACERs... På min kones Acer ligger filerne på en skjult partition indtil man får brændt dem ud på et par CD'ere (eller DVD). Det gør man med en medfølgende/downloadable boot disk. Men jeg ved også at de tidligere har lavet version hvor man KUN kan installere fra den "installationsCD" man selv skal oprette når man får maskinen.

Med mindre der er tale om en OEM udgave af vista, så skal de give dig den originale DVD/CD med, sammen med licensen og manualen, da det så er MS selv der supporterer de fulde versioner. OEM, betyder at din windows support får du fra forhandleren af OEM'en. Så det er lidt træls hvis det er OEM, da ACER jo ikke er helt vilde med at give dig en ekstra Vista.
Annonce
jeg fik lige af anden vej opskriften på hvordan man finder ACERs recovery.
uden cd'er og andet pjat, meget simpelt når man ved det ;-)

så tak for jeres input og hjælp

her er opskriften til andre der skulle komme ud for det samme

------------
> En Acer bærbar pc har normalt en skjult partition, som
> indeholder alle installationsfilerne og som benyttes ved
> denne disk-to-disk recovery-metode.
>
> Ved under opstart at taste "Alt + F10" skulle man kunne
> gendanne pc'en til den tilstand, pc'en havde, da den blev
> taget i brug - men det betyder også, at alle data på
> C-drevet går tabt, med mindre man er i stand til at kopiere
> dem over på en anden disk eller til en anden partition på
> harddisken - f. eks den, der er benævnt "ACERDATA".
>
> Men inden da, bør man kontrollere, om Acer disk-to-disk
> recovery er aktiveret eller ej:
> Tryk på

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis du vil lægge XP på så tjek om der er XP drivere hos ACER til netop din model.

Det er desværre ret almindeligt at der efterhånden kun findes Vista drivere.
Min makker købte osse en ACER ASPIRE og ville lægge XP på men blev slemt skuffet,da der kun var Vista drivere på deres side.


Derfor købte jeg en Zepto uden operativsystem men på Zepto´s side er der drivere til begge systemer. smile
xp tanken er lagt på hylden igen, og maskinen fungere som den skal.
samtidig har jeg sat den til at lave automatisk backup (af skade bliver man klogere rolleyes )

men Vista kører vist på en XP baseret platform, det opdagede jeg da den startede complete restore, for der poppede pludselig en XP start skærm op inden den gik over i restore mode.

hvorvidt den så kan køre xp drivere ved jeg ikke, men var godt klar over at programmer der er lavet til XP ikke eller sjældent fungere i Vista.

det har jeg måtte erfare på min firma pc, fik en sprit ny HP bærbar med Vista så jeg kunne klare programeringen af de stald komponenter jeg sætter op, men ak, programmerne var ikke kompatible med Vista, og min gamle skæve skumpaq bærbar uden batteri må fortsætte på opgaven lidt endnu

eneste fryd for mig var at jeg kunne sige "hvad sagde jeg"
for da jeg fik maskinen var der en tekniker fra det firma der levere pc'er til os, og da jeg spurgte ham om han ikke kunne lægge XP på i steden for Vista, fik jeg en laaaaaaaang prædiken om hvor god vista er.
og bevares vista har da nogle gode funktioner, men havd dælen nytter det når det man reelt skal brugen den til ikke kan lade sig gøre fordi det netop er vista og ikke XP.

så løsningen bliver at jeg skal køre virtuel pc på maskinen altså en pc i pc'en og egentlig ganske smart

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis