Galvanisk tæring ?

Jeg har en bronze foldepropel (flex o'fold) som mistet lidt legering og har fået nogle hakker på bladene. Jeg håber hakkerne i kanten er fra ålegræs med skaller i og rurer.Men jeg frygter det kan være øget galvanisk tæring, der sidder Zink på mit z-drev og som er halvt brugt, båden er fra 1985 og det er ikke sket før. Men mit spørgsmål er, vil det ikke først spise zinken før det vil angribe bronze skruen ? eller kan der være tale om galvanisk tæring.


vh
Bob
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Zink er noget af det der står efter de fleste metaller i spændingsrækken:

Guld, platin + 0,40 v
Rustfrit stål + 0,30 v
Almindeligt stål + 0,06 v
Kobber + 0,34 v
Karbonstål (jern) - 0,40 v
Aluminium, passivt - 0,50 v
Zink - 0,80 v

Bronze ligger væsentlig længere oppe, og ligger i hverttilfælde før aluminium.

Bronze er mestedels kobber (90%) og lidt tin (10%), men det kan også være lavet med aluminium i stede for tin.

Mvh.

René

Din zinkanode skulle meget gerne ædes før din bronce skrue, ellers ville det da være åndsvagt at bruge penge på de klodser. Men er den monteret korekt ?Der skal være kontakt imellem anoden og skrue akselen, dette gøres med en kraftig kobbertråd der sidder fast under den ene flancebolt og under anoden.

V.h. Håndværkeren
Citat fra bob

Jeg har en bronze foldepropel (flex o'fold) som mistet lidt legering og har fået nogle hakker på bladene. Jeg håber hakkerne i kanten er fra ålegræs med skaller i og rurer.Men jeg frygter det kan være øget galvanisk tæring, der sidder Zink på mit z-drev og som er halvt brugt, båden er fra 1985 og det er ikke sket før. Men mit spørgsmål er, vil det ikke først spise zinken før det vil angribe bronze skruen ? eller kan der være tale om galvanisk tæring.


vh
Bob
er den halv brugt så ville jeg skifte den da den vil være brugt op

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Citat fra bob

Jeg har en bronze foldepropel (flex o'fold) som mistet lidt legering og har fået nogle hakker på bladene. Jeg håber hakkerne i kanten er fra ålegræs med skaller i og rurer.Men jeg frygter det kan være øget galvanisk tæring, der sidder Zink på mit z-drev og som er halvt brugt, båden er fra 1985 og det er ikke sket før. Men mit spørgsmål er, vil det ikke først spise zinken før det vil angribe bronze skruen ? eller kan der være tale om galvanisk tæring.


vh
Bob
hvis den er halv brugt så ville jeg skifte den da den er brugt op

hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

I min tid som skibstømrer har jeg set megen mærkelig tæring. men de mest mystiske skyldes somregl at der er strøm i skibet. det vil sige at du måske har et kabel der er afisoleret og har forbindelse til skroget (se ved din elektriske pumpe eller lignende steder) Hvis du er så uheldig at der er strøm i skroget vil jeg råde dig til at kikke til dine klinker og spigere de forsvinder nemlig også.(altså hvis din båd er af træ :-) )
Hvis dine zink klodser er halvt tæret så har de forbindelse men hvis du sejler flere år og de stadig er som nye så er der forbindelses problemer.

Mvh.
Madmax (skibstømrer)
Da jeg købte min båd havde den helt nye zinkanoder !

Jeg var ikke helt klar over hvad det var, men de var flotte, og på jorden under disse lå n metal skinne med et hul i hver ende ?
- det har jeg senere fundet ud af var det stykke jern som zinken sidder på.

Jeg lagde også godt mærke til nogle små kratere på skruakslen, men tænkte ikke over dette, før en anden bådejer en dag fortalte mig at det var galvanisk tæring.

Da jeg afmonterede skruen viste der sig endnu flere og dybere kratere, så jeg måtte investere i en ny aksel, for at undgå at miste skruen.

Siden er zinken blevet skiftet hvert år, lige meget hvor meget der er tilbage.

Hvis du syntes de er for dyre, så køb dem i Sverige.

>>Hilsen Lars cool
Der er en anden tråd om samme emne og måske kan mit indlæg der, bidrage lidt til diskussionen her. Klik her.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Bob,

Jeg har også en flexo'fold monteret på en Yanmar motor. Efter bare 3 måneder i vandet var næsten halvdelen af zinken tæret væk - det synes jeg er lidt vel hurtigt.

På min tidligere båd, som også havde en flexo'fold oplevede jeg noget i retning af det du nævner, i overfladen af propeller bladene opstop nogle tæringer - små plamager med kratere som havde udseende af rent kobber. Zinken forsvandt også - men i moderat tempo.

Jeg skal igang med en gennemmåling af motorinstallationen.

Check denne side og hent evt. artiklen som nævnes deri:
http://www.vsb.dk/teknik/KOR-RIS.html

Mvh
Henrik.A
Hej Henrik A

Jeg vedhæfter lige et par billeder, det kunne være at det er det samme vi bøvler med.


vh
Bob
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også