Planter/blomster høns ikke kan lide..?

Hej...

Jeg bor på landet og har fritgående høns. Jeg vil gerne have plantet i mine krukker, men sidste år spiste hønsene mine stedmoderblomster og efeu.
Nu har jeg spekuleret på om der evt. er nogle krydderurter som de ikke kan lide. Kan nogen hjælpe..?

Tak
RikkeS
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at høns spiser ALT specielt hvis der ikke er fri adgang til hele haven, sen en hønsegård her er alt spist, måske er der et par enkelte brændenælder.... De kan selvfølgelig bruges til en god suppe når du snupper de spæde skud.. Det smager godt men det er sikkert ikke det du efterlyser når du vil plante lidt i dine krukker... Måske kan du indhegne et område så hønsene ikke kommer fx på terrassen. så er du også fri for at få diverse bløde efterladenskaber op mellem tæerne !!! og videre ind i stuen....

Venligst Njord

MVH Njord
Jeg har opgivet og bruger nu et flytbart hønsenet, som giver mig mulighed for at holde hønsene ude fra køkkenhaven eller giver dem et mindre område at gå på. Det er faktisk yderst effektivt, da de nu renser for ukrudt og dræbersnegle mere effektivt og når området ser luget ud, flytter jeg dem til et nyt område.

Webshop med al det udstyr du kan tænke dig til dine høns og dig selv
I gl. dage hegnede man kålhaven (køkkenhaven) ind og lod høns gå frit. Samme tricks kan også bruges ved prydhaven som Njord så rigtigt anbefaler.

Ps.
Hmm... efeu er faktisk ekstrem giftig for høns.
Selv om nogen planter er giftige for høns, er det desværre ikke ensbetydning med at høns altid undgår dem, men for det meste ved høns instinktiv hvad der giver mavepine. Problemet er nok størst i hønsegårde hvor der ofte er mangel på frisk grønt - der bliver næsten alt ryddet.
Her er i al fald en liste over giftige planter - så mangler du blot en liste over planter som høns ikke kan lide.

Adonis - rod, grønne dele
Alperose - alle dele
Benved - alle dele, også frugter
Bjørneklo - alle dele
Buksbom - især rodens bark og bladene
Bulmeurt - især blade og frø
Dieffenbachia - plantesaften
Druehyld - bær
Druemunke - frugt og frø
Dværgmispel - frugt
Engbrandbæger - især rod
Efeu - alle dele
Erantis - knolde
Farvevisse - især frø
Fingerbøl - alle dele
Firblad - især rodstok og frugt
Foldblad - alle dele
Galdebær - saft, rodknold og frugt
Galnebær - alle dele
Gedeblad - bær
Giftsumak - bladhår
Gifttyde - plantesaft
Giftvikke - især blade og blomster
Guldregn - alle dele
Gyldenlak - især frø
Hasselurt - alle dele
Hundepersille - alle dele
Hyld - alle dele, også modne bær
Hæg - alle dele undtagen frugtkød
Ingefær, Dansk - plantesaften
Julerose - alle dele
Kartoffel - alle grønne dele
Kristtorn - bær
Kvalkved - bark, blade og frugter
Liguster - bark, blade, saft og bær
Liljekonval - alle dele
Lærkespore - især knolde
Monstera - plantesaft
Natskygge - blade, stængel og især frugter
Nerie - især blade
Olieplante - frø
Pebertræ - alle dele
Pigæble - alle dele
Ranunkel - alle dele
Robinie - alle dele
Rosmarinlyng - alle dele
Sevenbom - især grene og nåle
Skarntyde - alle dele
Slangerod, hjerteblomst - alle dele
Stormhat - alle dele
Svalerod - især rod og frø
Svaleurt - mælkesaft
Taks - alle dele undtagen frøkappe
Thuja - især grene og nåle
Tidløs - alle dele, især knold og frø
Tobak (bonde) - især blade
Tobak (virginsk) - især blade
Tomat - blade og stiklinger
Valmue - især mælkesaft
Vedbend - især frugt
Vinduesprimula - kirtelhår
Vortemælk - mælkesaft
Ærteblomst - alle dele
Kartofler lader de Være, alt i natskygge og de fleste skærm planter.
Sidder og kigge ud på mine. De renser ALT mellem ksrtoffelrækkerne. De er da nemt
Annonce
Skrevet af subwoof på 11-06-2016 14:27
Kartofler lader de Være, alt i natskygge og de fleste skærm planter.
Sidder og kigge ud på mine. De renser ALT mellem ksrtoffelrækkerne. De er da nemt

Der findes også sådan nogen kartoffelavler som mig der foretrækker at hyppe kartofler og så går det bestemt ikke med høns der kratter mellem rækkerne og kartoflerne. 

 

 

Høns og kartofler er heller ikke nogen vildt god ide. De har en tendens til og rode så meget i jorden at kartoflerne bliver blottet for sollys.

Men brændenælder og skvadderkål er de ikke specielt vilde med. Så plant du blot det, eller indhegn hønsene.
Ja et flytbart hønsenet er løsningen :-)

Webshop med al det udstyr du kan tænke dig til dine høns og dig selv
Nu er det ikke en kartoffeltråd - men jeg synes lige det skal oplyses, at hvad mange måske ikke lige er klar over så øges mængden af giftstoffer også i skadet kartofler f.eks. ved optagning eller hvis knoldene har fået blot lidt frost - dette uanset om de ellers bliver opbevaret korrekt uden lyspåvirkning.
Nogen sorter udvikler større giftmængder end andre - f.eks. sorten Magnum Bonum, men den er så heldigvis ikke i handlen.
Mine er nu hyppe med kartoffel læggeren. Og derefter med en kamformer, tror ikke på hønseen skraber derned.
Og så smider jeg da gerne de par kartofler væk. Mod at få luget imellem dem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis