Vandbåren varme, 1cm ekstra isolering

Jeg skal til at lave gulvvarme med lav-temp vand i en støbt stueetage over kælder. Jeg har valgt at bruge de her flamingoplader kombineret med varmefordelignsplader i alu og så slutte af med et flydende 14mm trægulv.

Jeg ønsker at så lille en del af varmen til gulvet som muligt havner i den støbte etageadskiller. Primært for at kunne regulere gulvvarmen hurtigt uden at skulle ændre temp i hele etageadskilleren.

Nu er mit spørgsmål:
Hvor meget vil det betyde, hvis jeg lægger fx. bare 1cm styrolit plade under flamingopladen med spor til gulvvarme? Her tænkes primært på mulighed for hurtigt at regulere gulvets temperatur?

Altså:

alm. løsning uden ekstra isolering - set oppefra:
1) Gulv
2) varmefordelingsplader
3) flamingoplade med spor til gulvvarmeslanger
4) etageadskiller, betondæk

løsning med ekstra isolering:
1) Gulv
2) varmefordelingsplader
3) flamingoplademed spor til gulvvarmeslanger
4) 1cm styrolitplade
5) etageadskiller, betondæk
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke have den ringeste betydning for din mulighed for at regulere varme hurtigt, trægulve er bare ikke gode til det med vandbåren gulvvarme.
Men det vil da betyde noget for hvor meget varme der fiser den forkerte vej. Præcis HVOR meget det betyder er lidt sværre at gisne om. Du kan naturligvis kigge lidt på labmda værdier osv. men du skal nok have en meget avanceret regnetabel frem for at fremkomme med et brugbart resultat.
Ender med at købe 30mm plader og fræser selv spor, pga. lidt speciel slangeføring. Slanger bliver enten 16mm med LK's varmefordelingsplader el. 17mm pex. med en anden producents plader.

Har set at Thermotech.se laver plader i 30, 50 og 80mm med sport til gulvvarmeslanger, så der er lidt ekstra isolering samtidigt.

overgulv bliver et Timberman lamelplank i ask, som skulle være fint til gulvvarme.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej

Der er et par ting du skal have styr på:

Polystyrenpladerne skal have den rette trykstyrke (spørg leverandøren).

Trægulvet skal have producentens garanti for at kunne lægges direkte på polystyren/varmefordelingsplader. 
De gange jeg har anvendt lignende løsninger har jeg lagt en 12 gulvspånplade først eller anvendt 20 mm parket.

Husk at det er betonens rethed der bestemmer hvor jævnt/lige dit gulv bliver, og her er kravet +/- 2 mm på en 2 m retholt.

Tak for feedback. Har lige et par follow-ups, som jeg håber der kan gives svar eller gisninger om.

Mht. trykstyrke.
Skal jeg regne med, at en S150 nok? Eller skal man op i noget S200? Det er 30mm plader og op imod 7% fjernes, da der skal skæres spor i pladerne. Til gengæld bliver de jo dækket af varmefordelingsplader af alu, som godt nok kun er 0,5-0,7mm tykke, men alligevel må bidrage lidt til at fordele tryk. Der skal stå et klaver og en brændeovn på gulvet.

Så er der det med tykkelse på pex-rørerne.
Fordeler 20mm pex varmen fint nok (med varmefordelingsplader) eller bør man gå efter de svenske 16/17mm i stedet? Der ligger typisk 4-5 slanger pr. m. hvor der er 3 i den danske standard med 20mm? Skal sige, at den lokale VVS'er har overbevist mig om, at bruge 20mm, men vil da lige høre her først.

Gulv på varmefordelingsplader
Fra producentesn side var der vist bare en maks. temp. for gulvet og en acceot af lav-temp. gulvvarme. Jeg har ikke hørt om forskelle mellem støbt varme og flydende. Vil lige følge op på den.

Mht. rethed.
Jeg har fået rettet gulvet op af en murer. Der var nogle unøjagtigheder, da der er fjernet et par vægge og de støbte bulve på hver side af væggen svingede lidt i højden. Nu skulle den "nogenlunde" være det. Jeg tænkte, at lægge et 2mm lag af en eller anden art ovenpå betongulv til at tage de sidste evt. unøjagtigheder. Alternativt må jeg spartle noget lip på ved overgangen mellem murerens nye og gulvets gamle. I store træk ser det rigtigt fint ud.

Hilsen Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også