Unormal gevind i Pedalarm

Jeg har en gammel racercykel, hvor pedalarmen brækkede den anden dag. Jeg har førsøgt at skifte denne, men uden held. Problemet er at gevindet der skal sidde fast i kranken (måske hedder det krankboksen, er ikke sikker) er for lille. De cykelhandlere jeg har snakket med siger at det er en gammel model og de kan derfor ikke skaffe en sådan en eller fortælle mig hvilken størrelse det er. Gevindet er kun en lille bitte smule større end i normalt. Jeg her tre spørgsmål som kan hjælpe mig:

1. Er der nogen der kender pedalarme med større gevnid ind imod kranken
?
2. Ville jeg kunne slibe den del af kranken hvor gevindet sidder fast, så en ny pedal med 'normalt' gevind størrelse passer på, eller vil det ødelægge noget?
3. Hvordan angiver jeg disse gevindstørrelser, og andre begreber jeg bruger forkert i denne samenhæng?

PÅ forhånd tak - Rasmus
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mon det er Tommer
Hej Dulfi.

Jeg forstår ikke spørgsmålet. Hvad er det der er brækket? I kranken sidder en aksel som løber i lejer i lejehuse med udvendig gevind. På krankakslen sidder pedalarmen, jeg har aldrig set den skruet fast; enten sidder den med en kilebolt eller akslen er firkantet og armen er sikret med en skrue. Påarmen sidder pedalen med aksel som er skruet i pedalarmen. Hvad er det der er brækket?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har vist forklaret mig ret dårligt her . Det er min pedalarm der er brækket og hullet i nye pedalarme passer ikke på kranken (krankaslenconfused ) fordi deres hul lidt for lille.

Beklager min dårlige beskrivelse

Dulfi
Jeg ville nok lave hullet i pedalarmen større, snarere end slibe af akslen.
Uden at have den store erfaring med cykelrep.
Har du spurgt en "rigtig" cykelsmed om han har en løsning? En rival måske? (sådan en ting med skær på, der laver huller lidt større)
Altså sådan en med sorte fingre og nogen år på bagen.
En standard cykelhandler vil jo hellere sælge dig en ny cykel.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Ja jeg har også snakket med to rigtige cykelsmede (hvoraf en af dem var en 'gammel' en af slaglen). De siger at det er en mulighed at skifte både kranken og krankboksen, hvorefter det så er muligt at monterer en 'normal' pedalarm. Dette er dog en del dyrere end en enkelt pedalarm.
Tak for ideen med at gøre hullet i pedalarmen større. Er er forslag til hvordan dette kan gøres fornuftigt og bør man kunne gøre dette så det virker? (Jeg vil meget hellere bruge penge på værktøj end krank og krankboks)

endnu en gang TAK
Annonce
Eller find en gammel type pedalarm, der passer.
I bunken hos skrothandleren. En hel cykel fra politiauktionen. Genbrugsmarked. Whatever.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej Dulfi.

Er akselenden i kranken firkantet og konisk ? Eller den rund og slebet flad et sted? Er den firkantet er det svært at finde en rival der passer hø hø. Jeg tror ikke at du kan file et konisk firkantet hul større så det fungere, det skal være meget præsist for at sidde fast. Er det en af de gamle runde til kilebolt er det så klart muligt at rive hullet op til den rigtige størrelse. Men var det mig og jeg syntes at det var en cykel der var værd at rode med så ville jeg købe et nyt kranksæt med nye pedalarme og tandhjul. Husk hvis du skal ha kranken skildt ad så er der venstergevind i den ene side på de gamle cykler.Hvis den er firkantet har du så vendt den rigtigt? hullet er større i den ene side end den anden

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kære Rasmus
Du kan til en hver tid købe en ny kranke til din cykel,gevinderne i krankhuset er det samme som i den nye kranke, som i øvrigt er total samlet med en plastik hus og så er den nye kranke til de nye firekantede pedal arme, prisen ligger omkring de 200 kr
MVH
Leif
Jeg vil også tilslutte mig kovas og leif jensen, og anbefale en ny krankbox og et nyt kranksæt.
Det andet er bliver nok noget værre bøvl

Dog kan jeg af erfaring fortælle at der ihvertfald er 2 slags gevind på krankboxe: italiensk og bsa.

Har prøvet at købe forkert sad

Bare vær opmærksom på det.

Mvh Grandjean 

tag billedet af cyklen og læg den i tråden.der får du sikkert flere svar.
med mindre den er løst.!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis