Isolering af tag uden undertag

Hej

Jeg skal have isoleret min førstesal med skråvægge og små skunkrum. Huset er fra 1946. Der er vingetegltag og ingen undertag. Taget er overstrøget udefra. Der er isoleret med ca 50 mm måtter med pap på beggesider. De er nærmest rullet over hele 1. sals beboelsen, Jeg er især i tvivl om hvordan jeg efterisolerer de skrå vægge. Der er vel ca 10-12 cm mellem eksisterende isolering og taglægterne. Jeg kan derfor godt mase isoleringsbats ned mellem skråvæggen og taget, men kan så ikke ret godt kontrollere evt. afstand mellem tag og isolering. Hvad skal afstanden være? Og hvad med evt dampspærre? Indervæggene er pudsede trævægge.

Hjælp, så er I flinke smile
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du er lidt på spanden...

Der skal være 50mm mellem isolering og taglægter. Med dine total 15-17cm luft er der således plads til max 10cm isloering i alt. Udover at opbygningen er utidssvarende, både mht. isoleringstykkelser og dampspærer er ventilationen sikkert heller ikke i orden, da de 50mm luft jo ikke kommer til sin ret med mindre luften her kan cirkulere. Der skal åbnes for ventilationen ved tagfod og isættes tudtagsten langs rygningen. Ved tagfoden kan der sikkert åbnes op langs nederste lægte (der monteres fuglegitter for at fugle/insekter ikke kommer ind).

Det lyder somom din dampspærer udgøres af det indvendige pap? Der kan nok med fordel bruges 10cm isloering i tagfladen samt opsætte ny dampspærer over din gamle beklædning , og derefter montere et lag gips.... men det er en lappeløsning. Du får på denne måde heller ikke en fornuftigt vindpap yderst....

Alt i alt, hvis konstruktionen skal opdateres lidt mere systemematisk skal du nok rive din indvendige beklædning ned og lave en påforing på spærene som det f.eks er gjort her: http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-4-0.pdf

Mvh Jax
Øv - men det havde jeg nok regnet med.

Der er ingen anden dampspærre end det pap. Som det er nu tror jeg at ventilationen er ok. Der er tudtagsten og åbent i bunden af taget.

Er der nogen ide i at lade skråvægene være og blot efterisolere skunke og loft? 1. salen opvarmes ikke så voldsomt, da det er badeværelse, et forældresoveværelse og 2 børneværelser som kun beboes 40% af tiden. Eller er det spild af penge og arbejde? Jeg vil nødigt bygge skråvæggene op på ny, da alle værelser er temmelig små i forvejen.
Hej Trilletralle.

Du kan trækken en gang raketisolering ned over de skråvægge, hvis det er muligt at lave det tæt op mod spær, så får du en høj virknig.

PE

Citat fra pev

Du kan trækken en gang raketisolering ned over de skråvægge, hvis det er muligt at lave det tæt op mod spær, så får du en høj virknig.



Damn pev - det var et kanon fif du fik givet mig der !! Jeg var helt blank på "raketisolering" - men Google er min ven, så han hjalp mig igang.

Første hit var dette link ( http://www.ue.dk/nyhedsarkiv/15895.aspx ) som forklarer lidt om materialet, og gav mig info om dansk forhandler ( www.airflexdanmark.dk ) hvor jeg så kunne finde mere info om produktet og forhandlere.

Jeg kan selv bruge det som isolering i krybekælder - hvor jeg ikke har sååå meget plads at kravle rundt på - og endnu mindre plads tilbage hvis man skal bruge rockwool i xx cm tykkelse som isolering. Det lyder som om det er en god ide for at bruge der, også fordi der ikke skal så meget til at sætte det fast, man skal ikke have alt for meget værktøj med sig når man kravler/maver sig rundt på 50 cm højde wink

Samtidigt får jeg også et dampspær med (det har jeg ikke mellem krybekælder og gulv i mit gamle hus) - så jeg skal "bare" sikre en ordentligt og tæt samling ved væggene så der ikke dannes kondens....

Ahhh - det var dagens gode indlæg her på lav-det-selv !!! Tak for det input med "raketisolering" !! Det er sq rart at blive klogere smile smile
Citat fra Chr H

Damn pev - det var et kanon fif du fik givet mig der !! Jeg var helt blank på "raketisolering" - men Google er min ven, så han hjalp mig igang.

Første hit var dette link ( http://www.ue.dk/nyhedsarkiv/15895.aspx ) som forklarer lidt om materialet, og gav mig info om dansk forhandler ( www.airflexdanmark.dk ) hvor jeg så kunne finde mere info om produktet og forhandlere.

Jeg kan selv bruge det som isolering i krybekælder - hvor jeg ikke har sååå meget plads at kravle rundt på - og endnu mindre plads tilbage hvis man skal bruge rockwool i xx cm tykkelse som isolering. Det lyder som om det er en god ide for at bruge der, også fordi der ikke skal så meget til at sætte det fast, man skal ikke have alt for meget værktøj med sig når man kravler/maver sig rundt på 50 cm højde wink

Samtidigt får jeg også et dampspær med (det har jeg ikke mellem krybekælder og gulv i mit gamle hus) - så jeg skal "bare" sikre en ordentligt og tæt samling ved væggene så der ikke dannes kondens....

Ahhh - det var dagens gode indlæg her på lav-det-selv !!! Tak for det input med "raketisolering" !! Det er sq rart at blive klogere smile smile


Hej Chr.

Jeg synes du skulle søge på alutermo Quattro, den er meget bedre en airflex, jeg har begge typer, de er slet ikke sammenlignlige.
Husk alle samlinger skal tapes godt, ellers mister den en del af isoleringsevnen pga. at den er så glat i overfladen.

PE

Annonce
Dampspærre...
Dine indervægge er pudsede på trævægge - Dit puds er din dampspærre, og da din puds er inderst i rummet, kan du bare isolere i skunken som du kan få plads til, men som også forklaret, erd et vigtigt med luft mellem isolering og selve undersiden af teglene.
Citat fra pev

Jeg synes du skulle søge på alutermo Quattro, den er meget bedre en airflex, jeg har begge typer, de er slet ikke sammenlignlige.
Husk alle samlinger skal tapes godt, ellers mister den en del af isoleringsevnen pga. at den er så glat i overfladen.



Fint med alternativer - og hvis erfaringen viser der tilmed er bedre alternativer kan jeg kun tage imod med kyshånd smile

Jeg fandt en masse på 'alutherma quattro'
( http://www.aluthermo.be/dk/index.php ).

Har du nogle ideer til hvor det forhandles ?? (det fremgår nemlig ikke af sitet - der kan man rette henvendelse og få anvist en forhandler - men hvis du ved en bestemt kæde der forhandler det er det måske lettere her først)
Hej Chr.
Jeg har sendt dig navn på importør. Tror du lettest selv kan hente varen.

PE

Hvad så med prisen , hvordan er det i forhold til alm. isolering?
Venlig hilsen

p /p
Citat fra bahaman

Hvad så med prisen , hvordan er det i forhold til alm. isolering?
Venlig hilsen


Prisen er den samme, som for samme værdi af mineraluld.

Min tro på reflekterende isolering, er at det bliver en succeshistorie.

PE

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis