Billigst opvarmning?

Har set på et hus på omkring 200kvm. som har en stor stue på 80kvm og efter vores plan kommer der nok loft til kip som er ca 8 meter højt, altså en stor stue, men så kommer spørgsmålet hvad ville være det billigste og stadig godt at bruge her. havde selv tænkt på noget gulvvarme og måske noget genvex luft vekselvarme system? jeg er ret grøn på dette område så ville være taknemmelig for lidt hjælp. biggrin
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet en masseovn?
Det vil klart være et godt bud på en billig varmekilde til så stort et rum.

Med et kæmperum, med ydervæge og en stor tagflade får du en relativ større overflade og et stort volumen i rummet. Set i forhold til gulvarealet.

At du får et stort varmetab, ydervæge og loftsareal, er rimelig sikkert. Du må altså isolere mere end normalt hvis du vil kunne være sikker på at gulvvarme kan afgive nok varme fra den ret lille gulvflade. ( lille gulvflade relativt set )
Ulempen med gulvvarme er også at det reagerer relativt langsomt. Et hurtigt skift i vejret fra godt til koldt og blæsende kan være problematisk for gulvvarmen at nå at få temperaturen op, ligeså hurtigt som kulden kommer udefra.

MVH Njord
Hej Jimmil

Jeg har selv boet med højt til loftet. Der er ofte stor temperaturforskel mellem gulv og loft, så det næsten føles som træk. Prøv eventuelt at måle temperaturerne.
Det er vigtigt med en god isolering i taget, og måske er gulvvarme godt, alt efter hvordan rummet bruges. Det har til gengæld en stor tidskonstant ( Det vil sige det er lang tid om at varme op eller køle af. Det er det njord nævner i sit indlæg).
Jeg har selv et åbent rum i stueetagen på ca. 85 m2 og en del heraf med åbning til kip som så er ca. 7 meter højt.... jeg har gulvvarme overalt i stueetagen og så supplere jeg med en brændeovn...... det virker helt fint og det koster ikke så meget at varme op.

det er selvfølgelig rigtigt at gulvvarme reagere ret langsom men det fixer jeg så med min brændeovn som til gengæld reagere meget hurtigt....
Det vil uden tvivl være vældig nyttig at sætte en vifte op, der kan presse den varme luft under loftet ned mod gulvet.

På mit værksted sætter jeg luften i cirkulation med at par alm. bordventilatorer, når jeg er der ovre. Det giver en mærkbar forbedring af opvarmningen. Der er dog kun 3,5 m til loft.

Jeg opvarmer med træpiller og supplerer med brændeovn.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej jimmil.

Svaret på den bedste og billigste løsning af dit problem er let:
WANPAN varmepaneler hele vejen rundt i stuen i stedet for alm. fodpaneler.
Her får du et unikt, dansk varmesystem med den idéelle opvarmning:
Ens temperatur overalt i rummet, hvor det meste af den varme du skal bruge ikke hænger oppe under loftet, og så er systemet 15-20% billigere i forbrug end et traditionelt radiatorsystem. Selvfølgelig er installationen lidt dyrere end et par billige radiatorer, men det tjener sig jo hurtigt ind ved et mindre forbrug - og den væsentligt bedre varmecomfort i rummet uden træk og fodkulde.

m.v.h.
TAN
Annonce
Citat fra ktm

Det vil uden tvivl være vældig nyttig at sætte en vifte op, der kan presse den varme luft under loftet ned mod gulvet.

På mit værksted sætter jeg luften i cirkulation med at par alm. bordventilatorer, når jeg er der ovre. Det giver en mærkbar forbedring af opvarmningen. Der er dog kun 3,5 m til loft.

Jeg opvarmer med træpiller og supplerer med brændeovn.


Med en vifte oppe i kip, skal den suge.
Der ved blæser den det varme luft op i loftet, og ned langs væggende. Og der gør det god gavn.
Sådan gør de ved noget af min familie, og det virker bedre end at blæse ned.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Citat fra tan

Hej jimmil.

Svaret på den bedste og billigste løsning af dit problem er let:
WANPAN varmepaneler hele vejen rundt i stuen i stedet for alm. fodpaneler.
Her får du et unikt, dansk varmesystem med den idéelle opvarmning:
Ens temperatur overalt i rummet, hvor det meste af den varme du skal bruge ikke hænger oppe under loftet, og så er systemet 15-20% billigere i forbrug end et traditionelt radiatorsystem. Selvfølgelig er installationen lidt dyrere end et par billige radiatorer, men det tjener sig jo hurtigt ind ved et mindre forbrug - og den væsentligt bedre varmecomfort i rummet uden træk og fodkulde.

m.v.h.
TAN

Jeg bliver lidt nysgerig på disse wanpan varmepaneler, hvordan kan de hente mere energi ud af det varmevand end en standard radiator.
Hvis "sende" 65 grader varmtvand ind i sine varmepanel af den ene eller anden slags og få 30 grader varmtvand retur, kan jeg ikke forstå hvordan den ene type kan udnytte energi 15-20% bedre. At komforten i huset måske bliver bedre er muligt men det andet forstår jeg ikke, men jeg kan naturligvis tage fejl da jeg på ingen måde er fagmand på området, blot alm. LDS'er

Jeg der ikke en i forummet der kan forklare, TAK.
Citat fra Kauf

Jeg bliver lidt nysgerig på disse wanpan varmepaneler, hvordan kan de hente mere energi ud af det varmevand end en standard radiator.
Hvis "sende" 65 grader varmtvand ind i sine varmepanel af den ene eller anden slags og få 30 grader varmtvand retur, kan jeg ikke forstå hvordan den ene type kan udnytte energi 15-20% bedre. At komforten i huset måske bliver bedre er muligt men det andet forstår jeg ikke, men jeg kan naturligvis tage fejl da jeg på ingen måde er fagmand på området, blot alm. LDS'er

Jeg der ikke en i forummet der kan forklare, TAK.


Hej.
Jeg tror ganske enkelt, at det er varmefladen som gør at de udnytter varme kalorierne bedre.
Komforten vil jo komme fra, at der er en bedre varmefordeling i rummet.

PE

Hej Kauf

Det hele hænger sammen med Wanpan panelernes funktion: Dels en anden måde at tilføre rummet varmen på - varmeomslutning med ens temperatur overalt - samt det lille vandindhold i panelerne på 10% af en traditionel radiator, hvormed du får en nem og hurtig styring af temperaturen.
I systemet ligger altså et generelt mindre energiforbrug på 15-20% til opvarmning af rummet, hvilket kan øges til 30% eller mere, afhængig af hvordan man styrer det, i komplette Wanpan anlæg.
Jeg må indrømme at idéen i et andet indlæg med en vifte i loftet til at blæse varmen fra en radiator ned igen, lyder som ren Gøg & Gokke med endnu mere luftcirkulation og forøget træk, støvgéner o.s.v.
Lidt teknisk snak, men vi er jo inde på forskellige varmesystemers virkemåde her, så.........

mvh
TAN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis