Varmepumpe - langt kobberrør til udedel

Hej

Info:
Jeg har lige købt en Appliance varmepumpe HP10000 fra Haraldnyborg til 2000kr. Da en montør koster 2200 hvor jeg selv sætter udedel og indedel op samt laver hul har jeg tænkt mig selv at montere kobberrør og følge gør-det- selv montering af kølemiddel i brugsanvisningen. Strømmen overlader jeg dog til en fagmand.

Der strår beskrevet at det godt kan lade sig gøre men det anbefales at bruge en fagmand med en vacumpumpe. Jeg vælger at prøve selv.

Spørgsmålet:
Mit spørgsmål handler om at kobberrørene er alt for lange meller inde og udedel (5 meter). istedet for at lave et større herresving for at nå ned til udedelen tænkte jeg om man måtte rulle det overskydende kobberslange sammen og gemme bag udedelen eller om vi her er ude i det der kaldes en olielås?

Da jeg ikke har værktøjet til at forkorte kobberslangerne og heller ikke vil risikere at forkorte dem forkert er jeg nødsaget til at samle inde og udedel i den fulde længde af kobberrør.

Med venlig hilsen
Tomhus
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tomhus

Et ordenligt kraveværktøj koster vel ca. 1200 kr., men det er da muligt at du kan købe et "hobbysæt" i HN.

Jeg mener ikke det betyder noget at du har en rulle hængene bag varmepumpen, dog mener jeg du for en anelse dårligere virkningsgrad, men det er vist i småtingsafdelingen

Nu er jeg ikke kølemontør, men det kan da være at næstformanden har et par tips

Venlig hilsen

Klaus
Var der nogen der kaldte...;-)

Man bør ikke korte for meget af, da det vil nedsætte effektiviteten af anlægget. (Og samtidig har jeg været ude for at anlæg ikke ville køre ordentligt ved rør under 2m. Producenten kunne heller ikke forklare hvorfor...)

1. Ja, du kan godt hænge rullen bag din yderdel.. Det er set før.
2. Hvilken praksis vil du følge mht. opstart af anlægget? Skal du være sikker på at anlægget er tæt, bør du trykprøve. Det bliver dyrt hvis kølemidlet suser ud i intetheden!
3. Du skal have atmosfærisk luft ud af systemet. Og det gøres med en vacuumpumpe.

Den der med at lade det fise lidt fra en omløber er ikke den helt rigtige metode...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Næstformanden,

Mit det ene Nordic air anlæg blev afkortet,fa 5m til ca. 2.5 meter, den kølemontør der var ude og sætte det op, forklarede at man i så fald skulle lukke lidt kølemiddel ud af systemet for at få den bedste effektivitet.

Jeg mener han målte på luften foran og bagved ventilatoren for at se hvor stor afkølingen var, og så lukkede han lidt kølemiddel ud til kølingen blev bedre, og så var den tip top?

Venlig hilsen

Klaus
Tak for jeres interesse og svar. Det er godt med noget hjælp fra nogen som kan bidrage med erfaring og viden.

Jeg kan forstå ud fra Næstformandens udtalelse at en gør-det-selv udluftning ikke er en korrekt løsning. Men hvad er dine erfaringer omkring denne metode. En person som jeg tale med fortalte at han havde kendskab til flere som har prøvet dette med success. Men mit kendskab til personen er dog ikke så stort til at jeg ved med 100% om det er sandt. Dog var han ikke sælger og arbejder inden for trykluft branchen.

Derudover kan jeg ikke forstå at denne metode står skrevet i brugsanvisningen hvis den ikke skulle være brugbar.

Efter min mening virker det helt absurd at jeg skal betale mere for at få den monteret end hvad den koster og det er med forbehold for at jeg selv næsten har lavet det hele selv. Hvis det have været en meget dyrere varmepumpe vil jeg med sikkerhed bruge en fagmand til det hele. Men varmepumpen skal bruges en bjælkehytte i baghaven og derfor har jeg to valg. Pak den sammen og returnere den (hvis det kan lade sig gøre nu). Eller forsøge med en gør-det-selv udluftning. Derfor er jeg meget interesseret i at høre om hvorfor denne metode ikke er brugbar da jeg så vil benytte mig af returnering løsningen.

Med venlig hilsen
Tomhus
Uden at være ekspert i små køle/varme-anlæg, og ikke kigget i nogen teoribog de sidste 10 år, så vil jeg sige luft i kølemiddelkredsen er noget der virkelig koster på virkningsgraden, for kompresseren skal hele tiden flytte luften fra det lave tryk(kolde side) til det høje tryk(varme side). Det flytter ikke meget energi, men koster strøm. Det der flytter noget energi er fordampningen/kondensationen af kølemiddel...
Mine erfaringer er store air-conditionanlæg i skibe...
Annonce
- Og en ting mere:
I små anlæg er der ikke noget "lager"(hvad der er på store anlæg) til kølemiddel, så mængden skal passe grumme godt, så kølemiddelvæsken lige præcis er fordampet og et nogen grader overhedet når den forlader fordamperen(kolde side) og lige præcis helt kondenseret og et nogen grader under kogepunkt når det forlader kondensatoren(varme side).

Ved en lille ukontrolleret piftning ved du ikke hvor meget luft du får ud og hvor meget kølemiddel der samtidig undslipper. Du kan være heldig at det lykkedes og du får en god virkningsgrad (COP), men du ved det ikke...

Jeg synes at have hørt et sted at de på fabrikkerne putter lidt ekstra kølemiddel på de billige modeller, for at have lidt at pifte af, men jeg ved det ikke...

Hvis du VIL forsøge dig med piftningen, så vil det meste af luften samle sig øverst i kondensatoren efter nogle timers drift, så det er der der skal piftes fra.
Kør i et par timer, sluk for strømmen og pift øjeblikkelig fra hvor det er muligt på det varme rør mellem kompresseren og tilgangen til kondensatoren... Hvor meget? Jaaa, det var jo godt at vide..

Personligt ville jeg hellere sætte pengene på en køle-mand end på min elregning, det er jo blevet in at spare lidt på CO2-udledningerne...
Hej tomhus,

Jeg sidder lige og for en god ide.

Jeg mangler selv at få monteret en varmepumpe, og min far skal have en, så jeg tænker lidt på at investere i et værktøjssæt til montering af varmepumper, det indeholder bla.a :

Vacuumpumpe, manometersæt, fyldeslanger, ventil, adaptor, kravesæt, rørskærer, vejledning.

Det er desværre noget temmeligt dyrt grej sad

Hvis du vil, kan du leje det til at montere din varmepumpe, så kan du få sat dit anlæg rigtigt op og vi sparer begge nogle penge smile

Send mig en PM/mail hvis du syntes det er en god ide

Venlig hilsen

Klaus
Tak for dine erfaringer Hr. Nielsen og tusinde tak for din tillid og tilbud angående at jeg må leje dit udstyr Spotvvs. Det skal jeg lige vende med mig selv og gøre op om det er noget jeg tør springe ud i.

Ud fra dine erfaringer Hr Nielsen sidder jeg mere og mere med en følelse af at det er en dårlig ide at pifte systemet selv da man ikke har kontrol over det man egentlig laver og det i sidste ende kan koste dyrt i strøm.

I denne uge i Jem og fix har de et tilbud på en varmepumpe til 1900 kr på ca 9800 BTU på varmen med lynkoblinger. Dvs. at der ikke skulle være noget tab på kølemidel når man samler rørerne. Men desværre ser det ud som om at den bruger en hulens masse strøm (2800 W). Til sammenligning med det jeg har købt hos HN bruger det 1020 W og anlæget er på 10000 BTU.

I kan se det her på forsiden af deres hjemmeside :http://www.jemogfix.dk/

Ud fra jeres viden og erfaringer kunne dette så være en brugbar løsning med et anlæg som har lynkoblinger?

Med venlig hilsen
Tomhus
Hej igen.

Når man "pifter" anlægget lukker man kølemiddel ud i atmosfæren. Og det må man ikke. Heller ikke selvom det er de nye miljøvenlige kølemidler. (Sjovt nok kan man købe en proptrækker der puster ned i flasken og proppen hopper op. Denne "luft" er 16g. R134a som er et kølemiddel!!)

Du kan sagtens bruge den metode, det er der mange der har gjort. Men du får ikke fjernet alt fugten, som er et større problem end øget elforbrug. Fugten vil sætte sig ved kapillarrøret og vill der fryse til is pga. trykfaldet.

Hvor meget skal du bruge pumpen? Kan du leve med at den er lidt mindre økonomisk end lovet i salgsbrocuren (Som jo tager de bedste målinger, under optimale forhold og sætter i annoncen)

Hr Nielsen--> De fleste split-anlæg som disse varmepumper, har ikke andet end de studser der skal samles med rørene.

Lynkoblinger er efter min opfattelse ikke ret gode. De bliver utætte! Nogle gange er det bare nogle koblinger der er skruet uden på de oprindelige rør. Derved bliver der endnu et sted med lækagemuligheder...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har samme problem... Man kan ikke engang få en kølemontør på sjælland til at dukke op hvis de hører at det er en billig varmepumpe fra silvan.
Så jeg skal OGSÅ ud og leje en vaccum pumpe bare for at montere. Skide irriterende.
Det kunne være man skulle købe et monteringssæt, og slå sig ned som "den kølemontør der OGSÅ installerer billige pumper".
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis