Slemme Pumpe.

Alt den snak om slemme cirkulationspumper.
Har været på en side fra grusdfoss som med meget sparsomme oplysninger kunne fortælle mig at jeg med et hus på 120 m2 kunne sparre 400 KWh om året ved at skifte til en alpha pumpe.

Det var derimod ikke hvad den lokale vvs pusher siger, han siger at de ikke holder de data de beskriver og at besparrelsen er minimal. Deres pumper er også noget skidt sagde han, hen ville skyde på at 25% af dem kom tilbage, de sætter sig fast. Men han har før lukket noget værre bavl ud så.....

Jeg var lige ved at snolde en Alpha2 (25-40) pumpe 1900 kr. Er egentlig ligeglad med om den er 4 år om at tjæne sig hjem. Har i forvejen en rød almindelig UPS 25-40.

Mit spørgsmål er :

Nu har de været fremme så længe, er der nogen der kan se det på deres elregning.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har til dato ikk hørt om nogen alpha pro der har sat sig fast...! Jeg har en Alpha pro 25/40 og den bruger i snit ca. 10w den gamle pumpe brugte ca. 60w, dvs en forskel på 50w. lad os sige at du bruger pumpen i 6 måneder (vinter)

1kwh koster ca. 1,60,-

24 timer X 50w / 1000 = 1,2kwh/dag x 1,6 * (6*30) = 345,60 dkr sparet.. pr år..

Men det er lidt svært at regne på, da jeg ikke har en korrekt gennemsnits effekt for den nye og gamle pumpe..



Citat fra PeterR

Alt den snak om slemme cirkulationspumper.
Har været på en side fra grusdfoss som med meget sparsomme oplysninger kunne fortælle mig at jeg med et hus på 120 m2 kunne sparre 400 KWh om året ved at skifte til en alpha pumpe.

Det var derimod ikke hvad den lokale vvs pusher siger, han siger at de ikke holder de data de beskriver og at besparrelsen er minimal. Deres pumper er også noget skidt sagde han, hen ville skyde på at 25% af dem kom tilbage, de sætter sig fast. Men han har før lukket noget værre bavl ud så.....

Jeg var lige ved at snolde en Alpha2 (25-40) pumpe 1900 kr. Er egentlig ligeglad med om den er 4 år om at tjæne sig hjem. Har i forvejen en rød almindelig UPS 25-40.

Mit spørgsmål er :

Nu har de været fremme så længe, er der nogen der kan se det på deres elregning.

MVH
Skiftede også til en alpha pro, da jeg ændrede på instalationen i forbindelse med installation af pillefyr. Så vidt jeg husker, kørte den gamle med fast effekt på 50W. Jeg var lidt i tvivl om jeg havde nok i en 25/40 (6-25W) eller jeg måtte have en 25/60 (6-50W), da diverse beregninger, med hjælpeværktøjer på Grunfoss's hp viste at jeg lå lige på grænsen.

Pumpen har 6 instillinger. 3 af dem er faste effekter som på gammeldags pumper. Ved de 3 andre sænker pumpen effekten, hvis den møder mere modtryk (mere lukkede radiatorventiler). Det er smart, for så kommer systemet til at køre med lavere tryk/effekt og mere åbne ventiler, for at få det samme flow i radiatorerne. Jeg kunne nok sagtens have nøjes med en 25/40 for normalt kører jeg den på laveste trin og i displayet viser den normalt et forbrug på mellem 6 og 11 W. Hvis den så pludselig står på noget mere og radiatorerne ikke er for varme, så ved jeg at det er tid til gå over og kikke lidt til fyret, da vandtemperaturen så er for lav. I går troede jeg så at den var gal med fyret igen. Men da var temperaturen ok. Pumpen måtte op på andet trin og så kom der varme nok.

Jeg har enkelte gange sat den op på maks fast effekt 50W når jeg skulle have en gammel fastgroet radiatorventil til at løsne sig.

Jeg var i tvivl om jeg skulle vælge alpha+ eller alpha pro, da pro'en kun har et minimalt lavere forbrug. Men jeg er faktisk godt tilfreds med mit valg. Man kan synes at det er lidt pop med visningen af effektforbruget, men jeg synes det ofte er ret nyttig information om anlæget sammen med temperaturvisningen for vandet i min kedel.

Men noget statestik på min elregning har jeg ikke. Hvis jeg kan stole på displayet, så kan jeg nok sammenligne et gennemsnitsforbrug på 8-9W med et fast forbrug på 50W, så for mig kunne en udskiftning godt svare sig. Men hvis man har en nyere pumpe med 3 faste effekttrin, hvor man har valgt et lavere trin, er fordelen selvfølgelig ikke så stor.
Det er målte værdier.. Ikke noget gennemsnit over en priode...

Citat fra PeterR

Er det målte værdier eller er det datablade for ny og gamel pumpe ?.
Der bliver fra Grundfos' side gjort et enormt stykke arbejde for de oplyste værdier også stemmer overens med virkeligheden, så det er ikke salgs-gas. Det skal naturligvis siges, at der er enorm forskel på anlæg, men jeg vil vove den påstand at hvis din VVS pusher ikke kan få en Alpha til at bruge mindre energi end en gammeldags UPS, så er det ham den er gal med. Enten har han installeret den forkert, eller også har han undervurderet den nødvendige pumpeeffekt, og dermed brugt for lille en pumpe.

Du kan også roligt regne med at den værdi der vises i displayet også er korrekt - det er der blevet gjort meget ud af.

Retur-raten på Alpha serien er virkelig langt fra de 25% som du er blevet fortalt, så ingen grund til bekymring der.

Der er ingen tvivl om at en A-mærket pumpe tjener sig selv hjem flere gange
i sin levetid. Det er ikke for sjov at el-sparefonden har postet så mange penge i kampagner til formålet...

Held og lykke med at skifte til en Alpha fra Grundfos ;-)

 Check min opskriftsside

Annonce
Skal man så tage en alpha+ eller en alpha2. Jeg er vild med ting der viser værdier...... Men Alpha2, den er jo dyr-

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er bare om at komme ud - og komme igang. Til gavn for varmen i huset, miljøet - og din pengepung.
Og vælg nu den dyreste - og mest avancerede!
Bemærk, at det er A-pumper og IKKE Alpha-pumper, der refereres til. Der findes også andre producenter end Grundfos wink
Går selv og hopper for at VVS'eren kommer forbi og forbinder de sidste rør - så skal vandet af anlægget og en ny pumpe på i samme forbindelse cool

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Der findes også andre producenter end Grundfos wink


En cirkulationspumpe skal da være Grundfos-rød, ikke Wilo-grøn. cool

Forresten, så er en unævnt fordel ved en selv-regulerende pumpe, at man slipper for den irriterende støj i rørene når man lukker for radiator-ventilerne. (Da pumpen selv regulerer sin ydelse)

 Check min opskriftsside

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis