Hvilke bor?

Hej Forum,

Jeg er ved at være godt træt af bor, der brækker, bliver sløve, er skæve osv. osv.
Derfor vil jeg investere lidt flere penge i bor, næste gang jeg skal i byggemarkedet.
Spørgsmålet er hvilke bor, der kan anbefales.

Krav:

Gerne et sortiment, med træbor, murbor og metalbor.

Skal kunne bruges i en almindelig Bosch Bore/slagmaskine (Ej SDS)

Jeg er ikke interesseret i bor, der nærmest er beregnet til, at man selv skal slibe dem op, når de bliver sløve... Dette kan jeg nemlig ikke finde ud af confused


På forhånd tak for hjælpen

Michael
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg tvivler på, at du kan få et sådant sortiment i en ordentlig kvalitet.

Der findes mange forskellige typer af træbor og metalbor. I begge tilfælde afhænger det af anvendelsen og for metalbor også af om det er jern eller andre metaller du vil bore i.

Køb de bor, som du vil have som enkeltpakninger, så kan du få lige nøjagtigt det, du har brug for. De koster dog som regel en hel del, men det koster altid noget, hvis man vil have kvalitet
Ordentlige bor skal købes ved en maskinhandler, men de slides også og skal så slibes. Et velslebet bor til stål vil omgående hugge i hvis du vil bore i messing, og bor til alu ser anderledes ud, så lær dig at slibe bor, så du kan ændre skæret efter materialet. Det er ikke så svært, hvis man kikker nøje på boret og tænker over hvad det skal. Her er det vigtigt at der ikke er et punkt, som er højere end skæret, da det vil slide på emnet og udvikle varme. Men heller ikke så meget skær at det hugger i
Så når du køber bor, så se nøje på slibningen og prøv at efterligne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Man ska' da ha' en betragtelig timeløn, for ikke at gide bruge 30sek. på at slibe sit bor, og de bor, der henvises til ligger et godt stykke nede på kvalitetsskalaen, og jeg vil tro uanvendelige til f.eks. rustfrit stål.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for tilbagemeldingerne...

OK, hvis vi så antager, at jeg lærer selv at slibe mine bor op, når disse er blevet sløve - hvilket mærke skal jeg så gå efter?
Jeg er specielt interesseret i murbor...

Alt har interesse...

Med venlig hilsen

Michael
Annonce
murbor sliber man ikke, der skal en fandens dyr sten til, køb kvalitet så holder det længe

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Borer fint, brækker let

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Mange tak for det Lynæs.
Jeg vil straks mandag få købt mig et sæt bor... Så tager jeg den derfrabiggrin

Med venlig hilsen

Michael
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis