Antenne & sat i samme installation

Hej...

Jeg har et tvivls-spørgsmål. biggrin

Mine forældre har kæbt nyt hus og jeg er igang med at renovere deres elinst. osv. Nu skal jeg så opsætte deres nye parabol, men er i tvivl om installationen i huset.

Jeg har tænkt mig at gøre det på den måde som ses her:
http://www.lkristensen.dk/antenne.pdf (også vedhæftet)

er der muligt? eller er der en anden måde der er bedre? wink

De skal gerne kunne se alle parabolkanaler via TV 1, og i første omgang DR1, TV2 og den kanal som receiveren står på via tv'et i værelset. Kan det ikke lade sig gøre?

Kom endelig med ideér/forbedringer. Jeg har god erfaring i alm. Coax-inst. men intet i parabol. sad

På fohånd tak!

Med venlig hilsen

Lasse Kristensen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lasse,

din tegning er ikke HELT korrekt, men næsten.

Det helt optimale er at bruge en reciver med modulator. Du skal derfor sætte en SLUTDÅSE op ved reciver og 1. TV, men føre det RF modulerede signal ud til det/de andre værelser.

Før TV signalet (via en splitter) fra dåsen til RF in på parabolmodtageren (og naturligvis sat signalet til LNB på recieveren), og brug RF out til at sløjfe det modulerede signal rundt til de øvrige værelser. Sæt den anden ende af splitteren på TV#1 så det også kan få stueatenne signal (men uden moduleret sat signal, da TV#1 jo er tilsluttet reciveren med scart eller lign.)

Jeg ville dog selv vælge at udvidde din installation med eks. en modulator til DVB-T, hvis du skal se TV på mere end et fjernsyn. Næste år kan du nemlig ikke længere modtage et analogt signal fra eks. TV2. En modulator (multibox) der kan modulere alle tre danske kanaler (DR2, DR2 og TV2) koster omkring kr. 2500,- men er dog billigere i drift end eks. 3 modulatorer der modulerer hver sin kanal (pga. strømforbrug), men måske ikke billigere end en modulator på hvert TV, det vil dog være pænere at få gemt boxen væk. Den sættes bare til et vilkårligt sted på systemet FØR du splitter signalet første gang. Men hvis der er DVB-T modtager på alle TV i huset, så er det naturligvis ligegyldigt. Skal det hele sættes op hvor du kan (og VIL) modtage SV1, SV2, TV4 eller nogle af de tyske DVB-T kanaler, kan du med fordel købe to af disse multiboxe.
Jeg har selv været "fræk", og sat flere LNB'er op på første parabol, og kan dermed få nogle af de engelske kanaler også, og dem har jeg så sat en FTA reciever på, også med RF modulator, så jeg kan se en vilkårlig engelsk kanal på alle TV i huset også.... Men det kræver naturligvis at du har plads og mulighed (og vilje) for at sætte flere LNB'er op på parabol antennen.

Og hvis du alligevel skal sætte nye TV dåser op, så sæt 252'ere i hele huset, du ved jo ikke om du på et senere tidspunkt vil opgradere med eks. flere parabolmodtagere.
Ok. Idet jeg ikke vil love noget om mine muligheder for at optræde som den næste Jørgen Clevin:

Du starter med at forbinde sat og antenne (øverst) med en combiner (#1), signalet fører du så til en DVB-T multibox eller dekoder (hvis du ikke har DVB dekoder på TV'erne, #2)
Signalet kan du så herefter føre til din 252 dåse (#3)
Fra dåsen tager du sat stikket og sætter i din reciever (#5), og TV stikket splitter du med en splitter (#4), og sætter den ene ende i dit TV (#6), og den anden ende i reciverens (#5) "RF in" stik.
På reciveren (#5) skal du nu sætte scartstik eller hvad du nu bruger til TV'et (#6) så du kan se parabol kanalerne også. Yderligere tager du "RF out" på reciveren og sløjfer dette signal vidre til den næste vægdåse i kæden (det ikke BEHØVER at være en 252, men hvis du senere vil have seperat tilslutning til reciever i det værelse, så er det dumt ikke at smide de ekstra 50 kr med det samme, #7)
Hvis du skal føre kablet mere end 15-20 meter, kan du evt. købe en forstærker og sætte på mellem #5 og #7 (så tæt på #5 som muligt)

På din tegning blev signalet ført "tilbage" til 252 dåsen fra reciveren, og sådan et stik har dåsen altså ikke.

Og så en anden "sjov" detalje at overveje. Hvis der senere skal tilsluttes en dobbeltuner (kan optage et program samtidigt med at man ser et andet), så skal du trække TO stik ned til TO 252'ere nu du alligevel er igang, det vil også være pænere at få det gjort med det samme hvis du eks. skal fræse kablerne ind i væggen. Det andet stik kan du dog let og elegant springe forbi combiner og multibox med. Så du "bare" kører fra LNB#2 på parabolen og ned til den anden 252'er. Skulle du senere få lyst til at sætte en FTA dekoder på systemet også, så skal du "bare" sætte yderligere LNB'er på parabolen, og sætte en combiner eller switch mellem 252'eren og LNB'erne.
Hej igen Twist!!

Nu er jeg med... tusind tak for din super gode hjælp!!!

Med venlig hilsen


Lasse Kristensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis