Garageport

Som nybagt husejer har jeg kastet mig ud i regn og sne og blæst - altsammen for at få lavet en brugbar garage.

Taget er skiftet - og derved blevet tæt... men ak... den gamle vippeport har det bestemt ikke godt. Den er også meget lavt - så lav, at bagsmækken på bilen vil støde mod den.

Derfor har jeg planer om at lave en to-delt port, som åbner til hver sin side.
Garagen er en ældre sag, lavet i de "skønnest" letbeton-blokke. Det er næppe holdbart, hvis beslagene til de nye porte fastgøres i disse mure. (og slet ikke heroppe højt mod nord, hvor frisk vind forefindes i overflod...)

Jeg forestiller mig derimod følgende model - men er den holdbar?

I hver side af portåbningen sættes to reglar - noget i retningen af 50mm gange 150mm fra bund til overligger. Der sættes vinkelbeslag til overligger (træ) og mod gulvet (beton).
Derover forestiller jeg mig, at sætte 4-5 franskeskruver ind i specialravpdlugs til letbeton mure (sådan nogle man bruger når man sætter køkkenskabe op i letbeton)

Hvad så nu? Kan man mon sætte hængslerne fast i denne nye - og velfæstnede - "karm" med alm. franske skruer? Eller skal jeg købe de beslag som, er beregnet til at gå i gennem et emne - de har en lang gevindstang, som i dette tilfælde kunne gå gennem "karmen".

Hvad siger I derude? -

Har nogle af jer en tegning over et par porte som måler ca 125i bredden og 2.00 i højden? Hvordan får man nogle holdbare porte, som ikke kommer til at hænge i løbet af en uge eller to???
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nogle porte som du beskriver.
Hvis du fæstner plankerne som skal danne karm med solide forankringer ind i murværket kan det udmærket holde. Disse forankringer skal ikke være nogle "børneting" til køkkenmontering, men nogle voksne og solide sager.
Vær meget opmærksom på, hvor du sætter disse forankringer, at de ikke kommer i karambolage med portens sider senere.

Du bør tage de hængsler med gennemgående gevindstænger. Jeg har et par mindre porte, hvor jeg har monteret hængsler der skrues direkte på. Det duer ikke. Den første gang vinden taget porten, er det ovre med pasformen i disse "børnehængsler". Dem kan du bruge til et lille dukkehus.

Jeg har brugt østenplader til mine porte. Jeg mener også de er i 125 cm bredde.
Jeg har lavet et skelet af lægter og så 50 mm isolering i portene.
Skær pladerne ud på mål.
Skru lægter på hele vejen rundt og som revler, der hvor hængslerne skal sidde på porten.
Fyld isolering i.
Skru den sidste plade på og du har en meget stiv og formfast sandwichkonstruktion.
Bor huller i porten til hænslet og monter det med gennemgående 10 mm bolte et par steder.
Sæt portflagerne ind i hullet, med 5 mm afstand imellem dem og hævet tilpas over gulvet.
Streg nu af på karmen, hvor karmdelen af hængslet, kan ikke lige komme på betegnelsen, skal sidde og bor op til gevindstangen. Så passer det bagefter.
Over samlingen kan du sætte et terrassebrædt for at lukke over de 5 mm, som er nødvendigt for at kunne lukke porten uden at den gnaver.
Rundt langs karmen, når porten er lukket og på plads, kan du yderligere sætte brædder op hele vejen rundt, så du får en fals og et rimelig tæt lukke.

Den ældste af mine porte er ved at være 13 år gammel og er 150 x 300 cm x 2 stk og den holder fint faconen. Jeg sjoflede den dog i begyndelsen ved at give den transparant træbeskyttelse og det duer ikke. Den blev trist i overfladen. Andre porte som fik heldækkende beskyttelse har holdt meget fint.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også