Vand til fyrrum

Godt nytår. Jeg skal have vand til et fyrrum ca 25 mtr fra huset. Jeg har en rest 15 mm pex rør i rør til brugsvand liggende. Må jeg nedgrave denne til frostfri dybde?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville nok ta et alupex noget andet isoleret, normalt bruger man vist pem rør. men tror ikke der er de store problemer i at gøre det med pex RIR: men isoler det godt alligevel
I princippet må du jo slet ikke lave noget ved brugsvand, med mindre du har eget vandværk.
Det skal imidlertid nok holde din tid ud, men hvis du sælger ejendommen har du et alvorligt problem, da det er en ulovlig installation.
Isolering kan du selvfølgelig se bort fra, hvis det er i frostfri dybde.
Det har du måske nok ret i, men afhænger det ikke af, hvad man forstår ved brugsvand. Hvis det kun anvendes til at fylde på fyret eller til vanding eller lignende, så troede jeg godt, at man måtte udføre det selv, vis man har egen vandboring.
Får dog selv vand fra et offentligt vandværk, så problemet er ikke aktuelt for mig.
I en salgssituation vil det vel under alle omstændigheder være et problem for AndersG, hvis der er ikke er anvendt korrekt materiale.
Jeg skal have en VVSmand til at koble fyrets brandslukning til. Så spørgsmålet gik kun på om det var OK at nedgrave 15 mm pexRIR eller der skal bruges et andet rør. Jeg ved udemærket jeg ikke må koble brugsvandet selv.
Annonce
15 mm rør lyder ikke af ret meget over 25m. Du vil få et rimeligt stort tryktab. Få lige VVS'erens vurdering af om røret er stort nok i forhold til dit vandtryk. Du skal jo også lige 1,1/1,2 m ned og op igen plus det løse over jorden.
Citat fra AndersG

Jeg skal have en VVSmand til at koble fyrets brandslukning til. Så spørgsmålet gik kun på om det var OK at nedgrave 15 mm pexRIR eller der skal bruges et andet rør. Jeg ved udemærket jeg ikke må koble brugsvandet selv.


Du skal bruge PE-rør (de er blå) til nedgravet brugsvand

Tror ikke de findes mindre end Ø 32

Med venlig hilsen

Fladder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis