Varmegenvinding

Jeg har lige fået udskiftet det gamle genvex anlæg med et nyt (genvex energi 1 med bypass). Det gamle anlæg havde simpelt hen en for ringe udnyttelsesgrad, og de kloge hoveder kunne jo fortælle mig at en modstrømsveksler var langt mere effetktiv end en krydsveksler.

Nu er anlægget så oppe og køre, men jeg må indrømme at jeg ikke er imponeret. Fabrikanten reklamere med en udnyttelsesgrad på 95% (teoretisk). Men efter hva jeg kan regne ud på baggrund af de tal jeg kan aflæse på displayet på styringen, så er udnyttelsesgraden nede på 76% (udetemp 0.2, indblæsning 16,6 og udsugning 21,8 ).

Er det indreguleringen den er gal med? ekstra isolering af rørene kan vel ikke hjælpe på udnyttelsesgraden, da alle målinger jo er inde i maskinen? Det skal siges at udnyttelsesgraden har været højere, den svinger noget (ifølge indregulerings rapporten var den 86%)

Jeg har lige lavet en måling af indblæsnings temperaturen i køkkenet, der er et temperatur fald på ca. 3 grader (køkkenet er ca. 9 meters rør fra maskinen) rørene er lagt på spær og isoleret i henhold til installationsvejledningen s. 7 alt. B http://www.genvex.dk/uploads/DK_-_GE_290-890AC_-_Energy_1-3,_GES_(I_V1.1_-_1107).pdf . Synlige rør er isoleret med 50 mm lamelmåtte med papir + 50 mm lamelmåtte med folie, så de burde være iorden, mit spørgsmål her går på om rørene lagt på spær skulle være pakket ind i evt. vindpap for at sikre mod træk?

På forhånd tak for evt. kommentarer og godt nytår.

Venlig hilsen

Hmmmm
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hmmmm

Et spændende projekt du har gang i.. :-)
Skal du måleveksleren godhed skal den måles ved veksleren.. alså frem og udsug.. mener at man i databladene gør det ved 0 grader, så det er jo fint det du har gjort.. men målinger skal være helt ved veksler :-). det koster at varme rørene op..

Men du har ret i indregulering er jo altafgørende, hvis din "friskluft" fx er for hurtig til at pasere veksler bliver der jo ikke overført så meget varme, som hvis den er længre tid om af passere.. det er du selvf helt klar over..

men syntes nu ikke det ser helt galt ud..
Dine dyser sidder selvf. i loftet.. meningen men anlæget, er jo at dine radiatore skal sørge for grundvarmen, og dit genvex skal lave luftskifte..
Så din temp ved dyserne skal være noget lavere end din ønskede stuetemp, det kølige luft skal så falde stille ned til gulvet, for at blive opvarmet, og så suges ud.. Hvis din luftstrøm er for stor vil alt luft under ca. 22 gader føles som træk.. Så jeg tror du skal juster din ind-luft så flow er noget mindre, den koldere luft skal nok falde ned alligevel..
Men et genvex koster alså at køre med.. der er INGEN penge at spare, men den giver et MEGET sundere hus/indeklima.. For et typisk hus på 140m2 siger man det typisk koster 2000-2500 mere i varme v/fjernvarme..

Mvh Jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis