Gamle el-installationer

Hej. Vi har købt et hus fra 1934, som til vores overraskelse indeholdt gamle stof-ledninger. Da vi udskifter gamle afbrydere og kontakter til nye fra LK, finder vi ud af at flere af de gamle afbrydere er korrespondance-afbrydere - dvs. jeg antager at det er det. Der er i hvert fald 3 ledninger pr. afbryder (2 afbrydere).

Det, vi oplever, er at f. eks. vores stuelampe kan tændes og slukkes 2 steder fra - men ikke tændes fra den ene og slukkes fra den anden. Kan det tænkes at det har virket sådan med korrespondance - i 1934, og ikke som jeg nok havde forventet - at man kunne tænde på den ene og slukke på den anden afbryder ?

....ELLER har det boet en lidt for hjemme-smart GDS' er i huset før os ??

Håber der er en der kan hjælpe mig...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv søgefunktionen i højre side , og skriv "korrespondance" så dukker der en masse spørgsmål ,og svar op, og ikke mindst nogle udmærkede tegninger der beskriver hvordan du forbinder din korrespondance, god fornøjelse!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jaaa... "I gamle dage" brugte man det der kaldes en husmandskorrespondance. Der kunne man tænde et sted og slukke et andet. Det var 2 enpolede afbrydere der var sat i serie. Andre gange har jeg set to enpolede afbrydere som parallelkoblede. Det betyder at du kan tændeog slukke som du beskriver.
Men når det nu er stofledninger vil jeg råde dig til at hyre en elektriker der kan skifte hele lortet!! Jeg kunne ALDRIG finde på at bo i et hus med stofledninger. Begynder man først at rode med det skal man være indstillet på at det kan gribe om sig... (Næstformanden er nu helt rød i kammen over de ting han har oplevet med stofledninger!!)
Vær endvidere opmærksom på at de trædåser man brugte engang, ikke kan indeholde alle slags stikkontakter! Jeg ved at dem stikkontakter uden afbryder ikke kan være der.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

At man har stofledninger betyder bestemt ikke at ens installation fejler noget, med mindre de er begyndt at smuldre. Så kan det godt være man skal spørge sin lokale elektriker om han vil kigge forbi. Men som udgangspunkt hvis de ikke har været udsat for høj varme eller "mekanisk" bevægelser er nok den lednings model der har holdt i flest år.


Venligst, Søren
http://sl-el.dk/
Annonce

Velkommen på LDS. Det behøver absolut ikke at være forrige ejer der skal have skylden for noget. Det er standard i huse fra den tid, hvis ikke der er foretaget noget i mange år. Så det burde ikke være en overraskelse for jer at der kan være gamle installationer i gamle huse. Hvad står der i elrapporten ? ? 

Når du skriver 3 ledninger i samme afbryder betyder det ikke nødvendigvis korrespondance. Det betyder nærmere det som du selv skriver 2 afbrydere samme sted. Det er det man kalder kronetænding. Altså en dobbelt afbryder ( kroneafbryder ) der kan tænde  - en f.eks. lysekrone med 6 arme så de 3 pærer tændes med den ene afbryder og de andre 3 med den anden. Det var meget almindeligt. 

I soveværelset kunne der være korrespondance til en lille hængeafbryder ved hoved enden af sengen. Så kunne lyset tændes og slukkes både her og ved døren. 

Hvis stofledningers isolation smuldrer, så skal du enten ikke røre ved dem eller få dem skiftet. Det kan være en større omgang især hvis det er laver som en fittings installation. Altså med synlige stålrør oppe ved loftet forgrenet med T stykker m.m. 

Skal i til at lave nye lofter i nogle rum er det da oplagt at får renoveret installationen der samtidig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mon ikke problemet er blevet løst , det er en 10 år gammel tråd.............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

orv for S..... det havde jeg ikke set     


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis