Samme filer på bærbar og hjemme-pc.

I tiden med win 98 var der en mappe der hed rejsetaske. Den opdaterede automatisk filerne på pc’en med de filer der lå på disketten.
Kan man ikke sætte den bærbar op, så den automatisk opdatere filerne i nogle bestemte mapper, med dem der ligge på min hjemme pc?

Her tænkt på at lave en server, men så har jeg kun adgang til dem, når jeg er hjemme. Vil også gerne have dem med. Der er flere steder jeg arbejder, hvor jeg ikke har afgang til nettet.

Det skal virke begge veje, hvis der kommer nye filer eller de bliver rettet. Så jeg altid har det hele med.
På denne måde har jeg jo altid en ekstra backup.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ikke rigtigt selv rodet med det.

Formoder du har Windows XP og der skal du i din stifinder have fat i funktionen synkroniser.

Du finder den under funktioner.

/Jacob
Problemet er jo nok at "rejsetasken" ofte gav synkroniseringsproblemer, så man nogle gange tabte data hvis eks. to mennesker opdaterer på samme "taske", og der kunne nogle gange opstå problemer med læse/skrive rettigheder.

I dag er problemet hurtigt og nemt løst med en USB nøgle. Du kan få dem med ca. 1 GB data på for omkring kr. 100,- og du skal bare selv kopiere hele din mappe hver gang du har opdateret. Hvis du arbejder sammen med andre mennesker i en gruppe, så vil jeg anbefale eks. en nøgle til hver mand, og en konto på en fildelingstjeneste.
Du kan sagtens sætte en server op som ikke kun køre på localhost, På min skole har vi sat en server op som streamer vores forbindelse ud til hele verden. (så længe du har brugernavn og kodeord) og kan logge på.
Jeg kan fx sidde i norge og logge på serveren via dens ip'adresse, og så se den, som var det præcis min skoles computer jeg sad på smile
Hej,

I forbindelse med at bruge min USB pen bruger jeg også et lille program der hedder SyncBack (http://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html). Vær opmærksom på at der findes en gratis version.
Med det synkroniserer jeg en mappe på min bærbare og så USB pennen. Så når jeg kommer på en af mine 3 arbejdscomputere bruger jeg enten pennen eller synkroniserer med en mappe jeg har på arbejdscomputeren.

Lars
Det er også muligt at købe USB-Sticks der er mærkede med "U3" på disse kan der installeres software, heriblandt synkroniserings programmer. Programmet sættes til at starte op når man sætter sticken i.. Jeg har brugt det i et års tid og, og det fungerer problemløst at synkroniserer mellem min hjemme computer og skolens.
Annonce
Tak for jeres svar..... Har endnu ikke fundet ud af hvad jeg gør....

Men arbejder på at lave en FreeNas, men mangler lidt ram til den...
Ta' et kig på programmet Foldershare. Jeg syntes det fungerer suverænt. Det driller min gamle far lidt, men jeg har på fornemmelsen, at han selv er "ude om det"


Mvh
Morten
Citat fra zink_brian

Tak for jeres svar..... Har endnu ikke fundet ud af hvad jeg gør....

Men arbejder på at lave en FreeNas, men mangler lidt ram til den...


Jeg kan kun sige god for en Nas Server.

Vi bruger den til at hoste MP3, billeder og alt andet på.
Så er det lige meget om vi sidder på kontoret eller i stuen på den bærbar. Så er filerne inden for rækkevide.

Og hvis man sætter sin disk til at køre i linux format. Går det hele meget hurtiger både når man overføre til serveren og når man sletter.
Ja. og det bedste af det hele er at man laver den af en gammel computer, så man bestemmer selv hvor mange diske man propper i dyret.
Dog kan jeg anbefale at den disk selve styresystemet ligger på. Er CF kort. Det bruger nemelig ikke meget strøm for at have til at køre. Og et CF på 32 - 64 MB er nok.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis