Lxt 451 / 452

Hej.

Jeg har en tråd kørende ang. køb af en ny makita bore/skrue maskine.
Og som nogen måske ved, ser jeg på en makita LXT BHP 451.
Men jeg vil gerne lige vide om der er nogen forkel på kvaliteten af en BHP 451 og BHP 452.
Er 452'eren bare en nyere model af en 451?

Jeg kan se, at opbygningen ikke er ens. Men er den ene maskine stærkere bygget end den anden?

Syntes ikke lige jeg kan finde noget på nettet omkring forskellen på dem, så ville lige høre experterne herinde smile

Håber der er nogen der ligger inde med er svar.
På forhånd tak.
Mvh. Morten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
som jeg kan se det er 451 kraftigere end 452

flere slag
større omdrejninger
kan bore med større bor i træ
har 3 gear osv.

det er omdrejnings momentet man kan se det på (det hedder mn) men det oplyser de ikke på hjemmesiden
Du skal være opmærksom på at de tandhjul som sidder i en Makita er lavet af et PVC materiale. De gearhjul kan bare ikke holde hvis den bliver brugt til erhvervsmæssigt brug. Til hobby brug er den sikkert fin nok. Har en kollega som lige har fået en ny model fra Makita da den anden har fået skiftet de hjul 4 gange. Hvis du kigger på Dewalt ell Blå Bosch det er noget helt andet.

Hilsen Tagdækkerclaus
--------------------------------------------------------------------------
Jysk Tømrer & Tagentreprise
7100 Vejle

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Tak for svar.
Jeg mente egentlig, at makita's gearkasser, var lavet af metaltandhjul. Det syntes jeg at have hørt. Men måske tager jeg fejl.
Jeg har tidligere haft en MXT, som bl.a. blev brugt til at ligge nyt tegl-tag på vores ejendom. Her var ingen problemer. Så på det punkt er jeg ikke så nervøs, da jeg kun skal bruge den til "hobby-brug". Men nu er batterierne ved at være trætte på MXT'eren, så derfor ser jeg efter en ny.

På mit arbejde som elektriker, bruger jeg til daglig dewalt. Men den er jeg ikke særlig begejstret for. Jeg syntes de er alt for store og klodsede i deres 18V serie. Og så syntes jeg deres borepatron er noget værre bras. Jeg syntes de er besværlige at sætte f.eks. bits i. Her kan jeg bedre lide makita. Men det er jo smag og behag.

Men jeg er glad for at høre jeres meninger, så bare fyr løs hvis i har ris/ros om makitas LXT BHP 451 eller 452.

mvh. Morten
tagdækkerclaus:
Hvis du skal anbefale en af de blå bosch istedet for makita'en. Hvilken skulle det så være?
Det skal være med li-ion batterier, og gerne 18V.
Og så skal det være en stærk maskine, som kan holde lang tid.
Den af de to modeller jeg har er kun den 2 gears. Det fremgår af prishammeren hvad den hedder.

Jeg valgte netop den 2 gearede lxt. Den har stadig slag.
Min svoger har den 3 gearede mxt og den er fandme bare tung. Jeg får virkelig ondt i armen af den under længere tids brug.
Jeg købte derfor den "lille" lxt, med kun 2 gear.
Den vejer vel omtrændt det halve af hans og klart den foretrukne for os begge
Mvh
Kasper
Annonce
Det er også denne model jeg har i tankerne (LXT).
MXT'eren er jo en ældre model, med et "traditionelt" batteri, hvorimod LXT er med lithium batteri. Deraf kommer den store vægtforskel.
Og jeg må sige at jeg er ret lun på sådan en makita LXT.
Dog har jeg hørt, at makitas gear-kasser skulle være dårligere end f.eks. dewalt og bosch. Jeg har hørt an makitas gearkasser en lavet af plastik-tandhjul, hvor dewalt og boch er lavet i metal.
Men jeg har desværre ikke rigtig kunne finde det beskrevet nogen steder.

/Morten
Næ, men omvendt så elsker jeg makita. Hvor jeg har det fra ved jeg ikke, men det er maskinen for mig :-) Jeg er ikke fanatisk, men svigerfar og svoger bruger dem og den vej igennem har jeg så lånt mig frem inden jeg selv købte.
Jeg er ikke pro, men er igang med en renovering af hele hytten så bruger den da flittigt.

Jeg holder på den er fuldt ud ligeså god som alle andre. Dewalt og bosch er også fine maskiner, men alt kan jo ødelægges...

Maskinen er rigtig stærk og holder længe på strømmen. Desuden er det lækkert med det lys der er i. Jeg har skruet og savet(med bajonet) i skunken i dag og aldrig ville jeg undvære lyset igen.
Jeg synes det var lidt for fancy i starten men tro mig det vinder i længden.

Mvh
Kasper
Det lyder godt.
Tror jeg er ved at have bestemt mig for en makita LXT.
Kasperkk:
Hvor længe har du haft din maskine?
Jeg tænker på om du har haft den i lang tid, så du kan sige noget om batterierne. Bliver de ved at holde længe på strømmen efter et år eller to, eller bliver de som min mxt hurtigt dårlige?
Jeg har haft den ret længe så batterier kan jeg desværre ikke rigtig hjælpe dig med endnu, men generelt er li-ion batt jo mere holdbare. De holder også strømmen bedre så du efter længere pause ikke skal starte med at lade
Yeps. Det er nemli lige derfor jeg går efter en med li-ion batteri. Syntes det er træls at hvis man skal bruge maskinen efter f.eks. 1 uge uden brug, så skal man starte med at vente på at det bliver ladet op.
Men har hørt, at li-ion batterier skulle have op til 280% længere levetid iforhold til "alm" batterier. Men det vil tiden jo vise smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis