Hvor meget udvider vand sig?

I forbindelse med vores varmeanlæg, er jeg interesseret i at få et godt bud på, hvor meget vand udvider sig:

- når der er ca. 2000 liter vand i anlægget inkl. akkumuleringstank og expansionsbeholder.
- når vandets temperatur stiger fra f.eks. 40 til 80 grader.

Jeg skal efterfylde systemet med vand lidt for ofte, og jeg har ladet mig fortælle/læst nogle steder på internettet, at dette kan skyldes en for lille expansionsbeholder. En anden teori kan være, at vores brændselsfyr (Vigas 25) "damper/koger" vandet af systemet stille og roligt. Expansionsbeholderen er åben i toppen hvor vandet kan komme ud.

Jeg håber og tror at ovennævnte er årsagen til de hyppige efterfyldninger, hvilket er ca. 20-40 liter hver 14. dag. Min frygt er selvfølgelig, at der er hul på gulvvarmen et eller andet sted i huset.

Jeg kan finde nogle besværlige ligninger for ovennævnte på internettet, men jeg håber at i blot kan give et godt bud.

Jeg ser frem til at læse jeres svar,

god jul, Jan.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man siger normalt at ekspansionsbeholderen skal kunne rumme ca. 8 procent af den samlede vandmængde.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Vand der koger til damp udvider sig 90 gange, er hvad jeg har lært i forbindelse med Dampmaskiner. Så hvis dit anlæg koger står det alt for højt i temperaturen.
Desuden må der være en læk et sted hvis du skal fylde efter hver 14 dag, det er normalt noget man gør en til to gange om året.

V.h. Håndværkeren
Jeg har engang haft en læk, og selv om det ikke var mere end det "sivede", og jeg ikke kunne spore fugt nogen steder på soklen kunne jeg stå og se på manometret, at vandet forsvandt.
Senere har jeg haft halmvarme anlæg med indbygget ekspansionsbeholder, hvor jeg hyppigt burde efterfylde, men da der kom en læk i det, talte vi om efterfyldning hver dag, og "længe" med vandslangen.
Det jeg prøver at sige, at det du beskriver iflg. mine erfaringer "er normalt" hvis du svinger fra 40 til 80 hver gang du fyrer, men hvis du tvivler, er det jo nærmest en ekspeditionssag for en VVS at trykprøve dit anlæg.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Når du har en åben ekspansionsbeholder har du så ikke en sikkerhedsventil på akkumuleringstanken? Har du tjækket at vandet forsvinder igennem din ekspansionsbeholder.

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra Håndværkeren

Vand der koger til damp udvider sig 90 gange, er hvad jeg har lært i forbindelse med Dampmaskiner. Så hvis dit anlæg koger står det alt for højt i temperaturen.
Desuden må der være en læk et sted hvis du skal fylde efter hver 14 dag, det er normalt noget man gør en til to gange om året.

V.h. Håndværkeren



Hej.

Mener at 1 liter vand, udvider sig, og fylder 1680 liter, når det er som damp, men som håndværkeren også nævner, så burde det ikke stå og koge under normal brug.

Tror også mest på at der er en læk et sted i systemet.


Glædelig jul, fra sømanden
Annonce
Hej sømand

Vand udvider sig 4% fra 4 til 100 grader.

Udregning af expansionsbeholder.

Du skal finde ud af hvor meget vand der er i dit varmeanlæg, exempel 2000l til akkumuleringstank + ca 50l til fyr + 100l til radiatorer =2150l.
4% af dette er 86 l +20l som sikkerhed = 106l.

Husk altid at placere en åben expansion, ca 1m over den højest placerede radiator, målt i lige linie.

hilsen apvsmile
Citat fra apv

Hej sømand

Vand udvider sig 4% fra 4 til 100 grader.

Udregning af expansionsbeholder.

Du skal finde ud af hvor meget vand der er i dit varmeanlæg, exempel 2000l til akkumuleringstank + ca 50l til fyr + 100l til radiatorer =2150l.
4% af dette er 86 l +20l som sikkerhed = 106l.

Husk altid at placere en åben expansion, ca 1m over den højest placerede radiator, målt i lige linie.

hilsen apvsmile


Hej Apv.

Nu er det ikke mig der spørger om hvor meget vand udvider sig, men siger da alligevel tak for svaret,
må håbe at JanKristensen kan bruge nogle af vores svar, og får løst sit problem.

Mvh. Sømanden.
Citat fra Sømand

Hej Apv.

Nu er det ikke mig der spørger om hvor meget vand udvider sig, men siger da alligevel tak for svaret,
må håbe at JanKristensen kan bruge nogle af vores svar, og får løst sit problem.

Mvh. Sømanden.
hej sømand

min fejl den var selvfølgelig til Jan Kristensen

venlig hilsen apv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis