Et-strengs kontra to-strengsvarmeanlæg

Hej
Jeg har et hus fra 1965, med et dertilhørende et-strengsvarmeanlæg. Hvert år får jeg brev fra fjernvarmeværket, om at mit returvand er for varmt Ca. 14 grader. Jeg har skiftet alle termostatventiler, sat ny cirkulationspumbe Energi AAA. Jeg suplerer min varme med en brændeovn. Jeg har sat lavenergivinduer i huset. Intet har ændret mit varmeforbrug. Vil det kunne betale sig at skifte anlægget ud til et to-strengsanlæg? - I såfald er der et bud på hvad besparelsen kunne være? -eller på hvad jeg kan gøre ved mit returvand?...

MVH

Nio
45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej jeg har også et et-strengs anlæg men har pt oliefyr men har tænkt på fjernvarme, og i den forbindelse blev der i tilbuddet indregnet en fjervarme unit tror den her termix vvx 1 dog stadig et-strengs anlæg, hvis ikke jeg husker helt galt, men der var dog forbehold for om jeg kunne nå afkølings graden der var krævet " 30 grader for 2-strengsanlægog 25 for et-strengsanlæg" har du evnt- tjekket med fjernvarme selskabet at de er klar over at du har et et-strengsanlæg og så kun skal køle med de 25 sådan er det ihvertfald i 9800 hjørring
vil skyde på at det er ca 1% pr grad i ekstra bidrag og hvis din varmeregning er på ca 10000 vil det give dig en ekstra regning på ca 1100 kr. da du jo mangler 11 grader i at nå de 25

men når alt kommer til alt vil jeg da også lige fortælle at den gamle kone der er min nabo har fjernvarme og hun holder en afkøling på 31 grader på et et-strengsanlæg så det kan lade sig gøre !!

håber du kan bruge mit svar selvom jeg ikke er aut .vvs

venlig hilsen
kristian
hej igen de 14 grader er selvfølgelig forbrugsvarmen altså et gennemsnit på et år. eks.hvis jeg får 60 grader afleverer jeg typisk 40-45 grader tilbage er det ikke for varmt? og hvordan kan jeg få den ned?

Mvh

nio
Citat fra NIO

Hej
Jeg har et hus fra 1965, med et dertilhørende et-strengsvarmeanlæg. Hvert år får jeg brev fra fjernvarmeværket, om at mit returvand er for varmt Ca. 14 grader. Jeg har skiftet alle termostatventiler, sat ny cirkulationspumbe Energi AAA. Jeg suplerer min varme med en brændeovn. Jeg har sat lavenergivinduer i huset. Intet har ændret mit varmeforbrug. Vil det kunne betale sig at skifte anlægget ud til et to-strengsanlæg? - I såfald er der et bud på hvad besparelsen kunne være? -eller på hvad jeg kan gøre ved mit returvand?...

MVH

Nio


Hej,

Jeg synes du skulle starte med at føle på bunden af dine radiatorer ved returløbet - er de kolde her og du stadig har en tilpas varme i hytten - kan de sandsynligvis godt afgive tilstrækkelig med varme. Ellers synes jeg du skulle tænke på at få dem udskiftet med pladeradiatorer med konvektion og evt. opsætte nogle ekstra. Evt. få et tilbud på samtidig udskiftning til 2 strengssystem, hvis det ikke er alt for omstændeligt at installere.

Mvh
Jeg syntes det lyder som et ret lille temperaturfald. Jeg afleverer selv mit returvand med temperaturer på ca. 29 - 35, typisk omkring de 32. Ind er vandet mellem ca. 68 (typisk om sommeren) og 82 (typisk kolde vinterdage), så jeg kan normalt holde et temperaturfald på over 40 grader om vinteren. Det kan du naturligvis ikke få hvis det vand du får ind kun er 60 grader.

Mit anlæg er også enstrenget, men i et ældre hus og derfor sandsynligvis også med et større forbrug.

For bedre at kunne vurdere din situation tror jeg vi har behov for at vide lidt mere om dit anlæg og forbrug. Hvor stort er dit årlige fjernvarmeforbrug? Hvilken fremløbstemperatur holder du i din "cirkulation"?
Som jeg ser det. Er der kun 2 muligheder.

Opstille flere radiator, således at du kan fordele dit varmebehov over flere radiatore og derved vil dine radiatorer blive koldere i bunden.

Isolerer mere, således at radiatorerne nemmere kan holde temperaturen.

Det jeg prøver at sige, er: Dine radiatorer er for små. Du kan monterer større/flere radiatorer eller isolerer dit hus mere.

Der er ikke så meget andet at gøres.

Man kan lære alt, hvis man gider!
Annonce
hej

jeg vil nok lige ta det lidt med ro og ik fare til at sætte flere radiator op men først og fremmest få anlægget gået igennem for at tjekke at alle ventiler står som de ska du kan kontakt dit fjernvarme selvskab så kommer de med sikkerhed og ser på sagen. der næst kan de næsten med sikkerhed være en fordel at få monteret et vejrkompeserings anlæg. men det er klart at nummer et er at få det hele lavet om til 2 strengs men dog en stor udgift.

mvh steffens
Hej.

Betaler du din fjernvarme i m³ eller Megawatt?

PE

Citat fra steffens

hej

jeg vil nok lige ta det lidt med ro og ik fare til at sætte flere radiator op men først og fremmest få anlægget gået igennem for at tjekke at alle ventiler står som de ska du kan kontakt dit fjernvarme selvskab så kommer de med sikkerhed og ser på sagen. der næst kan de næsten med sikkerhed være en fordel at få monteret et vejrkompeserings anlæg. men det er klart at nummer et er at få det hele lavet om til 2 strengs men dog en stor udgift.

mvh steffens


Hej steffens,

Vil du ikke være venlig, før du sender indlæg at og læse dem selv og rette div. stavefejl, sætte nogle kommaer, punktummer mv.. Skulle du efter at have sendt et indlæg opdage endnu nogle fejl, kan du stadig nå at trykke på redigeringsknappen og spare os andre for at blive rundtossede.

Mvh
Citat fra Ole ben

Hej steffens,

Vil du ikke være venlig, før du sender indlæg at og læse dem selv og rette div. stavefejl, sætte nogle kommaer, punktummer mv.. Skulle du efter at have sendt et indlæg opdage endnu nogle fejl, kan du stadig nå at trykke på redigeringsknappen og spare os andre for at blive rundtossede.

Mvh


Hej Ole

Jeg synes du krydser min grænse for hvad man kan tillade sig at ønske fra andre. Du aner jo ingenting om hvorvidt manden er ordblind, eller har andre skavanker, der kan volde ham problemer med formulere sig på skrift.
Jeg synes du burde se gennem fingre med det og ikke påpege det. Hvis manden nu har brugt 2 timer på at lave indlægget kan det jo afholde ham fra at komme med flere indlæg fordi han ikke ønsker at ende i samme situation.
Det vigtigste må være om det var forståeligt og jeg havde ingen problemer.

Mvh
Kasper
Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis