remvoks

Er der nogen, der ved, hvor man kan købe remvoks? Helst i Østjylland, og allerhelst i Horsens eller Århus
Er der nogen, der ved, hvor man kan købe remvoks?... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kom i hvert fald beruset i seng. Jeg ved ikke, hvad matas kan præstere i dag. denne forretning er ikke hvad den var for 25 år siden. I min ungdom kunne man købe ingredienser til at lave hvidtøl af. Det hed maltin, og så kunne man i øvrigt lave øllet så stærkt, som man havde lyst til. Jeg brugte bagegær. Glædelig jul.
hej koba

KEMA er et firma der producerer noget der hedder "beltdressing" det er en friktions spray der både smører og gør godt for remmen.

Prøv KEMA.dk

MVH. Torben GOD JUL
Og så bor Kema i Silkeborg. Mange tak, Torben.

Håber, at det er OK at genoplive denne 12 år gamle tråd...

Jeg har brug for lidt remvoks eller også kaldt remfedt. Og jeg kender det fra barn i landbruget som noget, der kunne "klistre" og høre klistre på træhjulet, når man langsomt drejede på en fladrem for en havrevalse eller lignende. Man påførte remvoks, for ellers kunne remmen blive for varm ved slip. Men normalt blev det ikke brugt på V-remme.

Nu skal jeg bruge noget til en lille projekt, men ikke til bilen. Og derfor købte jeg noget i en bilbiks, der hedder Motip V-belt spray. Men jeg synes ikke rigtigt det virker, og det bliver heller ikke rigtigt klistret. På spraydåsen står:

"Spray til at beskytte kileremme. Produktkendetegn: Afhjælper og forebygger remslip. Pleje af kileremme. Udvider sig."

Er der nogen der kender til de produkter og om de har forskellig virkning. Det som bekymrer mig lidt er "Udvider sig". Betyder det at remslippet undgås ved ligesom at gøre remmen lidt tykkere? Jeg mener, at have brug for noget, der klistrer.

Jeg fandt i øvrigt denne gamle opskrift på remvoks, hvor 2/3 af indholdet er harpiks:

http://www.agerstedarkiv.dk/wp-cont...n-Frem.pdf 

Man kan stadig købe den gamle type remvoks på nettet, men jeg synes prisen er ret høj - for et helt ½ kg.

Kender du til en anden spray-type til biler, som rent faktisk klistrer?

Annonce

Til kileremme skal der ikke bruges nogen form for voks eller andet mirakkelmiddel. En kilerem har 2 anlægsflader der overfører kræfterne. Remmen skal være tilpas stram. Normalt er man tilbøjelig til at stramme for lidt. Så opstår der friktion og anlægsfladerne i remskiven slides, så remmen til sidst går helt ned i bunden at kileremskiven. Så er der ingen anden udvej end at udskifte remskiverne og kileremmen (remmene). For at få optimal kraftoverførsel skal anlægsfladerne i remskiverne være helt plane, og ikke "udhulet".


Søren O

Tak for svar, Søren. Jeg har tidligere hørt den advarsel i forhold til kileremme, og at man skal løse "det rigtige problem" i stedet. Men ved du mere præcist hvilke farer der lurer ved at bruge remvoks på kileremme? Det virker i hvert fald rigtigt godt på fladremme, som jo næsten ikke bruges mere.

Hvad med den type harpiks håndboldspillere bruger? Kender det ikke selv men jeg ved det klistrer ret meget.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg ved ikke om det var fordi vi havde bier: men når fladremmen på saven og andre maskiner høl eller hoppede af, havde vi en klods bivoks som vi holdt på den kørende remmen 10-15 sek. Det virkede og så lugter det godt.


 hoejec

Det er lidt interessant, at bivoks også blev brugt. Vi havde også bier hvor jeg voksede op, men husker ikke at det blev brugt til remmene. Jeg ved, at bivoks f.eks. bliver brugt til at smøre i andre sammenhænge. Den kan være på sytråd. Eller til lynlåse på dykkerdragter. Derfor kan jeg godt være lidt nervøs for, at bivoks smører mere end det klistrer.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis