Bøvl med salamander fyr

Jeg har en salamander kedel til træ og et brædstrup oliefyr samt en akkumuleringstank på ca 1000 L jeg fyrer ca 140kvm op med dette system, men synes mit forbrug er alt for højt ca 1-1,5 m om ugen, og vi er 2 voksne og et lille barn på 5 måneder. Hvor kan jeg slå op hvordan alt skal sættes sammen(diagrammer) da jeg tror problemet ligger i at vandet kommer forkert rundt i mit oliefyr hvor vores vandvarmer er!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvilken type træ bruger du? Hvor godt er huset isoleret? Har du en cirkulationspumpe på det varme vand? Hvor effektivt udnytter salamanderen dit træ? (formentlig ret dårligt) Når du har fyret i salamanderen, står kedlen så med varme som bare trækker ud gennem skorstenen? Alle disse spørgsmål skal du kende svaret på for at kunne træffe de rigtige beslutninger.
Hvis dit træ er meget billigt eller gratis kan det selvfølgeligt være svært at spare ret meget ved at lave det eksisterende om, men hvis du betaler for træet ville jeg nok (som du allerede er i gang med) kigge på anlægets effektivitet. I samme omgang ville jeg tænke andre løsninger ind, træpillefyr, solvarme o.l. Hvis du alligevel skal til at lave om kan du lige så godt begynde at tænke disse ting ind i samme omgang.
Vend endelig tilbage med en nærmere beskrivelse, så er det også langt nemmere og give nogle gode råd.
Jeg kan lige som inspiration fortælle om mit eget anlæg. Bruger på en sæson ca 12 rummeter grantræ i brændeovnen, 4-5 tons træpiller i træpillefyret og en lille spandfuld olie i oliefyret (som kun kører når der en sjælden gang imellem er fejl på pillefyret) alt i alt ca 8.000 kr til et velisoleret hus på 250 kvm. Investeringen i anlæget var 38.000 kr, 5 dages lav det selv arbejde i en sommerferie og en tennisalbue af at skære gevind i en masse rør.

mvh Anders
Der er cirkulationspumper på, både på fremløb ved hus og ved retur i bund af fyr! 8000 kr hvordan det, når bare piller i tyskland koster fra 1600 og op per ton?! nå men jeg spurgte jo egentlig om et sted hvor jeg kan se diagrammer over et fyr system og hvordan det skal være stykket sammen. per år bruger vi ca 25-30 meter træ som er blandet nåletræ. og hus er på 140kvm og værkstedet er 70 kvm hvor fyret står i. værkstedet er bygget sammen med huset, og det hele er isoleret.
Hej Jakob,

Måske skulle du investere i en laddomat 21: http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm21_d_W.pdf

Pris hos www.vvs-eksperten.dk ca. kr. 2100,- incl. moms

Desuden er det er spørgsmål om din salamander er bygget til brænde eller koks og du derfor burde overveje at købe enten et moderne fastbrændselsfyr med højere virkningsgrad eller et pille/brændefyr. Evt. investere i en luft/vand varmepumpe og beholde din salamander som back-up i de koldeste perioder. Luft/vand varmepumpen er ligeså dyr/billig i drift som et pillefyr (ca. 0,50 - 0,60 kr./kWh), men skal ikke vedligeholdes eller fyldes og du vil få mere tid til din familie.

mvh
Du bør absolut investere i en moderne kedel. Men ikke i en gennemforbrændings kedel. salamanterkedler og andre af de gammeldags støbejerns kedler er konstrueret til koks og kul og ikke spor andet. Det er en misforståelse at de kan bruges til olie og træ. Jeg har sådan en gasogen kedel. der kommer ingen røg ud af skorsten og akkutanken er hurtigt varmet op. Den brænder alle røggasser af og du bliver forbløffet over hvor hurtigt hvor hurtigt dit hus og lagertanken bliver varmet op. Husk Ingen træfyring uden akkumoleringstank.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis