Genbrug af gasbeton

Hej

Er der nogen der har nogle erfaringer med at tage en gasbetonvæg ned og genbruge stenene et andet sted? Er der nogle gode fif til ikke at smadre stenene? Er det helt håbløst?

Alle gode (fra)råd er velkomne

Mvh
Christian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er de limet eller fuget sammen med alm. mørtel? Er de med jernarmering?

Hvis de er limet kan de være svære at frigøre enkeltvis - men prøv - ellers kan du nemt save dem ud i større blokke, som kan transporteres på en trillebør.

Man kan få en spc. grovtandet håndsav til det - ellers kan du også bruge en bajonetsav - med bajonetsaven er det nemmere at starte, idet man blot kan bore et hul først og så kan man med bajonetsaven save både lodret og vandret, således at man kan følge forbantet.

Den nemmeste måde er imidlertid at frigøre væggen godt hele vejen rundt og vælte den på en gang, hvis der er plads og underlag (brug evt. nogle gamle gulvtæpper) til det. Herved vil kun nogle få blokke revne og de vil som regel også dele sig. Du kan vælte væggen ved enten at trække eller støde - gerne i flere punkter på en gang og sørg for at der ikke er nogen, som opholder sig hverken lige foran eller lige bag væggen!

Til at rengøre dem bagefter kan du bruge en trykluftmejsel med ekstra bredt blad, som du dog evt. må lave selv. Sådan en bruger jeg også til mursten - giver en ganske god skattefri timeløn.
Citat fra Christian59

Hej

Er der nogen der har nogle erfaringer med at tage en gasbetonvæg ned og genbruge stenene et andet sted? Er der nogle gode fif til ikke at smadre stenene? Er det helt håbløst?

Alle gode (fra)råd er velkomne

Mvh
Christian



Hej.

Har for kort tid siden fjernet en skillevæg i gasbeton.
Det gik faktisk over alt forventning, da næsten samtlige sten kom ned hele.
Startede i en døråbning, hvor jeg slog over læggeren ned, derefter slog jeg ved fugerne med en hammer, samtidig med jeg rykkede i stenene.
Kan godt være det afhænger af hvor stærk mørtel muren er bygget med, men ellers kan man få klinger til en bajonetsav, som burde kunne save fugerne ud.

Da først jeg havde fået alle sten ned, kunne jeg ret let slå resten af mørtelen af dem. De er nu klar til genbrug. Ved dog ikke endnu hvor jeg vil bruge dem.

Håber dit projekt lykkes.

Mvh.
Sømanden.
Da jeg byggede til, fik jeg lavet en opmålingsfejl så jeg måtte brække et hjørne af indermuren ned igen. Jeg forsøgte at slå gasbetonpladerne løse i samlingerne, men den klæber jeg brugte var stærk som bare pokker, så de flækkede alle andre steder end i samlingerne. Derudover er klæberen nærmest umuligt at slibe ned (det tager for lang tid ift resultatet).
Så mit bud på forsøget på at genbruge gasbetonpladerne vil være at du får max. halvdelen pillet ned i brugbar stand.
Hej

Tak for de svar! Det lyder ikke så håbløst! Egentlig er der kun tale om en halv mur så det er ret let at komme til. Jeg har to mure hvor den ene vidst er limet sammen da samlingen er helt usynlig, men den anden har nogle ret brede fuger. Jeg tror bare jeg kaster mig ud i det og ser hvad der sker! Ole du snakker om et bredt blad til trykluft mejsel som man selv kan lave, er det noget med at smede eller hvordan kan man det?

Endnu en gang tak

Christian
Jeg laver selv et bredt blad, ved at tage en alm. mejsel - hvis du køber en lille trykluftmejselhammersæt i f.eks. Harald Nyborg følger der som regel flere mejsler med, som man alligevel ikke bruger - herpå kan man så svejse et stykke alm. fladjern - sidst har jeg dog forsøgt med et stykke plovjern, men som regel holder det kun et begrænset stykke tid, fordi mejslen hele tiden påvirkes på skrå, fordi mejslen er hærdet stål el. lign. , CO2 svejsning nok ikke er det bedste hertil og det brede stykke noget andet metal. En rigtig smed kunne nok smede noget mere holdbart.

Hvis der er nogen, som ved hvor man kan købe brede mejsler som passer til små trykluftmejselhammere - helst 6 - 7 cm brede - må de gerne meddele det. Min erfaring er dog at skråpåvirkningen får selv de bedste til at knække på et eller andet tidspunkt.

Iøvrigt er det en god ide at afrense de sidste rester på gamle mursten på en dørrist - man kan lave den således at den lige passer til at sætte fast på trillebøren - således at den gamle mørtel mv. falder ned i trillebøren og man har en god arbejdshøjde - så kan man blot med jævne mellemrum tømme trillebøren og man slipper for at skovle alt for meget op hele tiden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis