Maling

Vi har netop købt hus og skal til at male en forfærdelig masse! Noget vi ellers ikke har den store erfaring med, så her søges nogle gode basis råd:

Ved maling af døre: Kan man male direkte på umalede/ubehandlede trædøre? Eller skal der slibes, grundes, renses osv. først? Og hvis dørene er lakerede, hvilken fremgangsmåde bruges så?

Møbler: Hvis møblerne er malede i forvejen, anbefales det så at slibe/behandle møblet inden man maler? Også selvom det er samme farve man blot vil "friske op"?

På forhånd tak for hjælpen!

Kisberg
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo en frygtelig masse spørgsmål. Mit bedste råd er spørg hos farvehandleren for hver projekt i kaster jer ud i - og en anden ting er, at selv om det ser så nemt ud af male, så er det nemt at smøre maling på - men ikke altid nemt at få det professionelle og pæne resultat. Derfor - vær tålmodige og giv jer selv rigtig god tid ;-)

Held og lykke.


Tak for det!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nettet er din ven !
Jeg nævner i flæng nogen der har inspiration og how-to-do på nettet.
jotun.dk
sadolin.dk
flugger.dk
bauhaus.dk
xl-byg.dk

og sikkert mange flere. Men køb (noget af) malingen hos en fagmand, de har sikkert også gode råd at øse af.

cvi
Ubehandlet træ skal slibes korn 80 - 100, grundes slibes korn 100 - 120, og mindst to lag færdig maling. Tidligere malet træ skal slibes let korn 80 - 100 og males en til to gange, det samme gælder tidligere lakerede døre. Det kan være nødvendigt med spartling, køb finspartel i tube. HUSK det vigtigtigste en afvasking med en grundrens før maling, ingen, selv den dyreste maling kan sidde fast på gammelt fedt og snavs. Men under alle omstændigheder skal du købe malingen hos en fagmand, ikke i supermarked eller lignende, og fagmanden giver gerne råd til behandling. Kvalitets maling er dyrt 100 - 150 kr. literen, og arbejdet er stort, så gør det rigtigt første gang. Et andet råd, hvis du skal male en ny farve oven på en anden, så kan det være nødvendigt at male første gang med en meget dakkende farve. F.eks. kan du ikke dække en rød med en gul, der skal du male med en hvid (lysgråwink i mellem. Selv den bedte maling er ikke helt fri for snavs, så hvis du skal male med en højglas (60 - 90) så vil jeg anbefale at du tager et par af konens nylonstrømper og sier før sidte gang lakering, så bliver resultate i top. Og husk så at købe gode pensler, dem hvor du får fire for tyve kroner, er ikke til noget, en god pensel koster måske 100 kr, men det set på resultatet, og husk at rense penslerne efter brug. Bruges vandbaseret maling, så rens kun i varmtvand, eller stivner bindemidlet fra malingen i penslen hår. Når farven er skyllet ud, så masser hårene med opvaskemiddel, skyl efter med varmt vand. Gør du det hver gang så holder en dyr pensel i mange år. Holder du pause i malingen, op til en uges tid, så pak penslen ind i en plastpose så spare du på det varmevand og griseriet.
Mvh.
Arne Rohde
God arbejdslyst.

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
Tusind tak for hjælpen her også - vi har givet os i kast med de første døre og resultatet ser ud til at blive fremragende!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Aha - det med at si malingen må prøves næste gang. Jeg bander ofte over, at der kommer bittesmå korn i resultatet når jeg maler med glans 50, selvom jeg har gjort mig stor umage med rengøringen forinden.
...... et lille fif for at undgå skidt i maningen .........: .. man hælder en smule i en mindre beholder og bruger af den , ALDRIG hælde tilbage i den store spand , og ALDRIG male døre og karme af den samme lille spand som man lige har malet fodlister med ........ husk at det der er tilbage i den lille spand smides væk når man er færdig eller brug det til fodlister ........ det er for dyrt at skulle smide en næsten ny 3 liters spand væk fordi nogle har hældt urent maling retur .........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Det med at bruge en mindre beholder til at hælde malingen over i er en god ide, for så får man kun skidt i den lille mængde, og hvis den vælter er der ikke så meget rengøring. Men maling er altså for dyrt til blot at smide væk. Så er det bedre at hælde tilbage i orginalemballagen gennem en gammel nylonstømpe.

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
........ det er et spørgsmål om at hælde tilstrækkelig små mængder op af gangen .......... og så er en nylonstrømpe også for grovmasket til en acryl maling til træværk .......... brug i stedet en papsi som man måske kan købe hos den lokale autolakerer ........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også