Franske døre og andet godt i gammelt hus

Kære alle

Vi har nu taget springet og købt hus fra 1939. Grundhuset er godt i stand, men trænger til en gevaldig overhaling indeni. Som udgangspunkt har vi valgt at gøre førstesalen beboelig med lette løsninger. Vi har afhøvlet gulvene og giver dem olie den kommende weekend. Herefter maler vi ovenpå tapetet, krydser fingrene og venter nogle år med at lave om på planløsningen deroppe.

I stuen skal der ske ting og sager til gengæld. Vi har i omegnen af 100.000,- at bruge på istandsættelsen og har gjort os følgende tanker:

Der er Cellutex på væggene - den er vi ved at fjerne - og muren ser sund ud indenunder. Her påregner vi således at skulle hive det gamle tapet af, spartle, filte og male. Inden da skal vi have lagt ny el ind.

Loftet består også af Cellutex plader (tror vi nok). Her vil vi hive pladerne ned og (formentlig) sætte gipsplader op - evt - afhængigt af det pudsede lofts tilstand - pudse loftet op.

Stuen støder op til et gammelt mørkt soveværelse. Det er mørkt pga en gammel udestue udenfor. Denne bliver fjernet med tiden, men vi starter med at vaske tagpladerne ned og håber på mere lys ad den vej. Væggen imellem stue og værelse er ikke-bærende og vi påregner at sætte franske glasdøre i fremfor at åbne helt op. Her er vi lidt i tvivl om arbejdsgangen, men vil gerne selv bryde mur stykket ned, men tør ikke helt. Vi regner ikke med selv at kunne sætte døren i.

Dette rum bliver således en slags spisestue. Det grænser op til køkkenet som er meget småt og der er en bærende væg imellem som vi således gerne vil have ned hvorefter vi gerne vil have smidt et nyt køkken i som ikke behøver at koste en formue.

Endelig vil vi gerne - fra spisestuen - have mere lys ind ved at lave et vindue mod haven sålerdes at det ikke kun er lyset fra udestuen der kommer ind.

Tingene skal naturligvis prioriteres og vi er meget på bar bund i forhold til hvor langt vi kan komme for pengene. Vi håber på at kunne lave så meget som muligt selv, men har ikke den store erfaring med den slags - hænderne sidder dog godt på os begge samt på vores familie :-)

I må gerne byde ind med tanker og ideer. Hvor langt kommer vi for pengene? Hvordan skal vi prioritere? Hvad kan vi selv lave etc.

Det var en kort præsentation af vores nye sted- Jeg har læst i forummet indtil videre og glæder mig til at blive en del af det. Lad os tage den derfra.

mvh

Torben
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillykke med huset, håber i bliver glade for det.....

Faktisk tror jeg godt i kan lave det du snakker om for omkring 100.000 især hvis du ikke skal lave badeværelser oden slags og så forudsat at du ikke skal flytte rundt på for mange installationer i dit nye køkken for det koster altså ekstra... køkkenet i sig selv behøver jo ikke at koster særligt meget hvis man ikke er sart med hvad man vil have... smile
Spartle, filte og male koster jo ikke særligt mange penge det tager bare en masse tid...
Alt i alt tror jeg du kan komme ret langt for dine penge hvis du ikke har brug for alt for mange håndværkere....

så spøger du til prioriteringen og hvad i selv skal lave - i skal selv lave alt det i kan og må, når i ikke har flere penge, ville jeg sige. Men der er jo heller ikke så mange af de ting du beskriver som man ikke selv kan lave - men du slipper vel ikke for at få fat i en elektriker så vidt jeg kan se.. og så en tømmer der kan sætte din franske dør i hvis du ikke selv vil det (det er nu ikke særligt svært) med hensyn til hullet til døren ville jeg altså lave det selv forudsat at du er HELT sikker på at væggen ikke er bærende….

men held og lykke med projektet
Hej.

Jeg har været igennem et projekt som ligner meget da vi flyttede ind i et gammelt hus (1936) for et par år siden.

Mht. prioriteringen, så mener jeg også godt at du kan lave det meste for 100.000,- Dog tror jeg ikke at der bliver råd til det store ekstra vindue :-(.

Vi satte et stort køkken op. Siemens indbygningshvidevarer, Ikea moduler og en lidt dyr træbordplade fra Kvik. Det ligner 1/2 million (hvis jeg selv skal sige det) men har "kun" kostet omkring 60.000.... Det kan dog gøres billigere, alene bordpladen kostede 20.000,-

Jeg tror din største udfordring ligger i hvor mange håndværkere du er nødt til at entrere med, for materialerne mener jeg ikke vælter ikke budgettet :-)

Og ja - det er faktisk til at finde ud af det med at bryde en væg ned og sætte franske døre i :-)

Held og lykke med det - Hvis det går galt frasiger jeg mig ethvert ansvar :-)

Mvh.
Mugge
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak skal I have begge. Det er godt at høre at vi ikke skyder helt ved siden af, selvom slutresultatet jo i høj grad er meget afhængigt af hvor mange håndværkere vi skal have ind over.
Vi er nu nået lidt videre. Førstesalen er gjort klar til indflytning på lørdag og er faktsik blevet rigtig pæn med et lækkert hvidolieret bræddegulv og en frsik gang maling.

I stuen har vi fået cellutex væggene helt ned. Det samme med loftet, hvor et fint pudset loft åbenbarede sig. Vi har fået forskallingsbrædderne ned uden at smadre pudset til ukendelighed.

MHT åbningerne i muren har vi kontaktet en murer som kommer og ser på dem i januar. Måske skal vi have en ingeniør indover til at regne på skidtet - vi aftventer murerens vurdering.

Vi har fået sammensat et godt Ikea køkken til ialt ca. 32.000 og blev meget positivt overrasket over at vi kunne komme så langt for pengene.

Julen kommer til at gå med at spartle huller ud i pudset samt med at pudse flader op. Vinduespartierne overlader vi til mureren.

Så bottom line: Vi er fortsat positive og klør på for fulde gardiner. Men der er stadig langt igen.

mvh Torben
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også