Bukke krydsfiner

Jeg mener at huske, at jeg har set noget om at man kan bukke/forme krydsfiner, ved at fugte eller opvarme det.

Jeg vil lave nogle dørsider til en Land Rover. For oven skal pladen bukke i en cirkelbane med en radius på ca 60 mm, altså ret meget. Kan man det?

Er der andre tynde træmaterialer, der kunne komme i forslag?

Alternativt er at lave det i jern, men jeg ville hellere have det i træ også aht larmen.

Med venlig hilsen
ktm

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Desværre det kan du ikke med krysfiner. Men du kan lave en form og så selv kryslime finerplader på, men det kræver nogen øvelse.

V.h. Håndværkeren
Selvfølgelig kan man da bukke krydsfiner.
Men med måde...

Jeg har selv et liggecykel sæde der er bukket i to lag tynd krydsfiner.
De er lagt i vand, men ikke så længe de er gået fra hinnamden. så er der smurt lim mellem de to plader og det hele er lagt på en model hvor det er fastspændt med en masse tvinger mens det er tørret.

Så afhængig af hvad du vil lave skal der lige laves en eller anden plug til at spænde op over. Har du en kerne og matrice at spænde fineren imellem er det helt super.. Og kan du oven i købet spænde det hele op i en hydraulisk presse.. så er det ret nemt.

Det er rimelig let at lime det o i enkelt plader der lægges som finerplaerne. Så er det også lettere at slutte af med en flot dækfiner... Skal det vrides meget skal du hae ogle af de finerark med pålimet gazestof. Så holder det til langt mere.

MVH Njord
Hvis det ike er et krav at det skal være krydsfiner,- kan man i bla. silvan købe mdf plade der er "sporet" så de kan bøjes, men om de kan klare 60 mm kan jeg ikke svare på,- men det koster ikke noget at kikke på det - mdf pladen er også et meget dødt materiale når du tænker på støj. mener at pladen findes i 6 og 9 mm.

henrik1

Egentlig vil jeg være tilbøjelig til at give Håndværkeren ret - man kan ikke bukke krydsfinér. Det er jo hele humlen med krydsfinér, at have en stabil træplade, som er lavet af krydslimet finér. Mon ikke også det er det, som njord mener.smile
Annonce
Mit problem er at det må ikke blive for tykt max 3-4 mm, og mine evner ud i det finere træarbejde ligger på et beskedent niveau.
Jeg havde bare noget i huskeren omkring en der formede noget krydsfineragtigt, men det har nok været det som Njord foreslår.
Jeg tænkte også på de der sporede plader, men de kommer til at fylde for meget.
Det ender nok med en aluplade, som jeg må gøre lyddød og betrække med vinyl.
Tak for udvist deltagelse! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kan ikke bukke i mere end een retning og kun i tyndere plader. 3-4 mm.
Ellers bliver de "for" stabile... Det er jo netop et af krydsfinerens kendemærker...

Men mindre buk kan laves. Det kræver dog at man sammenlimer mindst to lag for at fastholde bukket.

Det optimale er at lave det i selv oplagt finer. Hvilket ikke er så svært igen, men det kræver en eller anden form for plug til opspændingen. Laf enmet for stort og sav det efterfølgende til på båndsav.

MVH Njord
Hvad med en acrylplade? Den kan du eksempelvis varme i en ovn eller med en varmepistol og forme som du lyster. Den er jo så samtidig vejr og vandbestandig.
Citat fra Lars ON

Hvad med en acrylplade? Den kan du eksempelvis varme i en ovn eller med en varmepistol og forme som du lyster. Den er jo så samtidig vejr og vandbestandig.


Men ikke særligt lyddæmpende Lars wink

Men som ktm skriver kan han også bukke en i aluminium ! Dertil tænkte jeg at der kan købes sådan nogle gummi plader med indstøbte blyspåner, de kan virkelig dæmpe.

V.h. Håndværkeren
Håndsværker, du har ret i, at acrylplade næppe er verdens bedste lyddæmper. Men hvor megen mere lyddæmpning får du i en krydsfinerplade på samme tykkelse (op til 4mm)?
Jeg tror det er marginaler vi taler om her.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis