Varmepumpe Igen

Hejsa

Jeg sad lige og læste lidt om varmepumper og de virker jo rigtig smarte
Jeg gider ikke have sådan en monteret på ydersiden at huset da jeg synes de skæmmer lidt på en gammel murermester villa, men så kom jeg til at tænke på at placere den på loftet

Det må vel være rigtig optimalt da luften deroppe er lidt varmere og den derfor har "mere" at arbejde med eller er jeg helt galt på den?

Vi taler om luft/luft og den skal evt monteres på loftet med udblæsning på førstesalen. Vi har brændeovn i stuen og jeg tror det ville være et godt suplement på førstesalen.
Umiddelbart tror jeg ikke at jeg har behov for voldsom ydelse. Nok kun omkring 3-4kwh da vi kun har omkring 50 m2 på førstesalen. Er jeg helt gal på den eller kunne det være en ide?

Mvh
Kasper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv overvejet det samme, men er bange for at det vil give resonans i hele huset.

Istedetfor kunne du overveje en fritstående ude i haven - de kan faktisk være ret pæne.

Se iøvrigt her hvordan de går med at udvikle CO2 som kølemiddel i varmepumper
http://www.xn--miljstyrelsen-enb.dk/udgiv/Publikationer/2001/87-7944-330-3/pdf/87-7944-387-7.pdf

Pt. er prisen for en kWh med en Luft/vand varmepumpe ikke meget forskellig fra fjernvarme, jordvarme, pillefyr - kun fastbrændsel er ca 50% billigere - men noget mere besværligt.
Hej.

Jeg tror det er en rigtig dårlig ide at montere varmepumpen i loftrum fordi pumpen skal bruge rigtig mange m³ luft, meget mere end der er i loftrummet. Resultatet ville nok være at temperaturen måske ville blive lavere på loftet.

Jeg ville lave et lille sødt "pumpehus" op mod ydervæggen, hvor pumpen kunne stå godt beskyttet.

PE

Der findes anlæg som står inde (evt. loftet) som trækker luften ind via en taghætte eller hul i gavlen.

 

Husk en drypbakke med afløb, hvis du placerer den på loftet. Bemærk at kompressordelen afrimer!!

Og skulle du bygge et sødt lille hus til den, skal du huske at den skal både kunne suge luft ind foran og puste det bagud...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Hej igen.

Husk nu hvis du køber en varmepumpe, at se godt efter effekten fra pumpen. Et lille fif, så skal den gerne give ca 3,6 gange mere end den har i forbrug når den varmer.

PE

Nu ved jeg ikke hvordan dit loft er lavet, men placere udedelen på enden nogen vibrationsdæmene gummi føder, eller lav en platform oven på noget støjdæmpene bats.
Afkastet fra kondensatoren/fordamper blæseren føres i slange til en taghætte.
Denne taghætte samt slange skal have en rimlig dimension så den kan komme med luften.
Om vendt skal der også tilføres noget luft.
Som der er en anden der beskriver, skal der afløb fra udedellen, til kondensvand.
Dette er ikke en billig løsning, men den virker, hvis det bliver lavet ordenligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis