jord

Vi overvejer at lave omfangsdræn omkring vores hus. Vores hus er fra 50erne, med fuld kælder. Det virker som kælderudgravningen er brugt som opfyldning op langs den ene gavl, således at der er etableret terrasse i stueniveau med fald mod (naturlig) terræn.
Hvis vi nu skal dræne, overvejer vi om vi skal få fjernet al denne "overskudsjord".. Men om vi gider betale for at komme af med det ved vi ikke helt?

Findes der marked for at forære jord bort, sålænge folk selv får det kørt, eller er det et håbløst projekt?

Jeg tror det drejer sig om ca.100 kubik?

mvh.
Karsten

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah, hvis det havde været tale om fin muldjord, kunne du sikkert få nogle til at komme og grave det op, jeg er dog ikke sikker.
Næh i er nok nød til at betale for at få det fjernet.
Men prøv dog at anoncerer i DBA. og se om der er interesse for tilbudet.

V.h. Håndværkeren
Prøv at spørge rundt i kvarteret om der ikke er nogen der kan bruge det - evt. til kælkebakke - ellers er det noget med at snakke med en vognmand - nogen gange kender de nogen som de kan afsætte det til - men du kommer nok til at betale for en container eller to. Hvis det er brugt til opfyldning under en terrasse er det nok ikke muldjord - snarere sand og ler.
Et hus der er bygget i 50 erne ! Så kan i med næsten 100% sikkerhed komme ud for at der også er byggerester, d.v.s. mursten i stumper gammel mørtel o.s.v. Det var jo om at spare for udgifter til transport af affald så det blev mange gange brugt som fyld bla. under terasser er min erfaring.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Ole ben

Prøv at spørge rundt i kvarteret om der ikke er nogen der kan bruge det - evt. til kælkebakke - ellers er det noget med at snakke med en vognmand - nogen gange kender de nogen som de kan afsætte det til - men du kommer nok til at betale for en container eller to. Hvis det er brugt til opfyldning under en terrasse er det nok ikke muldjord - snarere sand og ler.


Du skal nok nærmere regne med ca. 10 containere i stedet. Det kan godt være at en evt vognmand kender et sted hvor de kan afsætte det gratis, men derfor kommer du jo stadig til at betale for transporten af jorden.
Men bare det at komme af med jorden gratis har jo også noget at sige. Her på vores kanter(sydfyn) mener jeg det koster omkring 8kr/ton eks. moms at bortskaffe jord og med med de 150-200 ton du skal af med er det jo også penge.
Desuden er problemet hvis der er iblandet rester fra byggeriet og det skal afskaffes via fyldplads/miljøplads igennem vognmand er prisen typisk 700-900kr/ton eks. moms for bygningsaffald til deponi. Så medmindre det er ren jord kan det hurtigt blive rigtig, rigtig dyrt.
Selv hvis det er ren jord er det ikke gratis at få bortkørt 10 containere, og hvis de ydermere skal fyldes med evt gravemaskine/grab på kran stiger prisen jo yderlige...

Mvh
Kasper
Når nu verdenhavene skal til at stige 7 meter, kunne du jo starte op med lidt kystsikring i dit nærområde!! :-)

Men ellers har du ret, det er helt vansindigt dyrt at komme af med fyld. Det er medvirkende til at man kan få lidt lede ved miljøregler, hvor man i den hellige miljøsags navn, kan flå borgerne uden retfærdig grund.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Citat fra ktm

Når nu verdenhavene skal til at stige 7 meter, kunne du jo starte op med lidt kystsikring i dit nærområde!! :-)

Men ellers har du ret, det er helt vansindigt dyrt at komme af med fyld. Det er medvirkende til at man kan få lidt lede ved miljøregler, hvor man i den hellige miljøsags navn, kan flå borgerne uden retfærdig grund.


Ja faktisk er bortskaffelse af bygge affald så dyrt at jeg bevist har fravalgt at bruge containere under min renovering af huset. På komunens miljøplads er det gratis at komme af med for private og således håndterer jeg mit affald på den ny ndkøbte boogietrailer.

Jeg arbejder selv i vognmandsvirksomhed og på trods af jeg har gratis containere og kørsel til rådighed har jeg fravalgt det simpelthen på bagrund af prisen selvom det er nemt.

Nu fylder jeg bare traileren når jeg alligevel kører den vej og indtil videre fungerer det fint

Mvh
Kasper
Normalt gør jeg det på samme måde, hvis ikke min "hofvognmand" lige har en mulighed for at komme billigt af med det.
Men det er jo lidt molboagtigt at køre store mængder opgravningsjord væk på "legetøjstrailere" i stedet for at kommunen havde et mere pragmatisk syn på tingene.
Jeg har måske 50-60 plasticspande af div. tilsnit, som jeg fylder, når jeg graver f.eks. gulv ud, eller banker beton op. Så bærer jeg dem ud på traileren og har let ved at læsse indholdet af på containerpladsen, hvorefter kommunen ofrer vognmand på at køre dette til DEPONERING som halvfarligt affald på den store losseplads. Sikke noget pladder!!!!.
Det giver ikke megen respekt for miljøtiltagene.
Hvorfor bliver jord, der er gravet op til fundament pludselig til problemaffald, der koster en kr. kiloet + moms at komme af med, hvis man ikke selv bruger en masse benzin på at køre disse utalrige ture til genbrugen????

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Normalt gør jeg det på samme måde, hvis ikke min "hofvognmand" lige har en mulighed for at komme billigt af med det.
Men det er jo lidt molboagtigt at køre store mængder opgravningsjord væk på "legetøjstrailere" i stedet for at kommunen havde et mere pragmatisk syn på tingene.
Jeg har måske 50-60 plasticspande af div. tilsnit, som jeg fylder, når jeg graver f.eks. gulv ud, eller banker beton op. Så bærer jeg dem ud på traileren og har let ved at læsse indholdet af på containerpladsen, hvorefter kommunen ofrer vognmand på at køre dette til DEPONERING som halvfarligt affald på den store losseplads. Sikke noget pladder!!!!.
Det giver ikke megen respekt for miljøtiltagene.
Hvorfor bliver jord, der er gravet op til fundament pludselig til problemaffald, der koster en kr. kiloet + moms at komme af med, hvis man ikke selv bruger en masse benzin på at køre disse utalrige ture til genbrugen????


Jeg ved ikke lige hvor i processen det går galt, men når vi skal aflevere ganske almindeligt affald til deponi, kræver fyldpladsen at vi har affaldsdeklarationer med hvor bygherre har underskrevet deklarationen og afkrydset affaldets art osv. Det er en ret omstændig proces når vi som vognmand skal hente containere ved private kunder i hverdage hvor de ikke er tilstede osv.

Hvis man derimod selv afleverer det hele i små mændger på trailer bliver man hilst velkommen af venlige pladsfolk.

Hvordan kommunen håndterer deres affald aner jeg faktisk ikke, men de har jo reelt ikke noget overblik over indholdet af en container hvor 50 forskellige har været og læsse en slat jord af. Det kan både være fourenet med det ene og det andet.

Mvh
Kasper
Citat fra ktm

Når nu verdenhavene skal til at stige 7 meter, kunne du jo starte op med lidt kystsikring i dit nærområde!! :-)

Miljøsvin ktm sad - du burde sættes til at rydde op langs de danske strande, hvor ligesindede i årevis har hældt deres mursten og betonbrokker ud for på en nem måde at slippe af med deres byggeaffald ved at kalde det kystsikring.
Prisen er høj fordi, når en vognmand henter jorden skal han køre det til opbevaring, hvor der skal tages prøver af det, for at bestemme om det er forurenet eller ej, hvis det ikke er kan det komme på støjvolde og kystsikring, evt fyld, hvis det er bliver det lagt i store "miler" forskellige steder for at blive renset, derfor vil du nok få problemer med at komme af med 100m3 jord, da det ikke mp flyttes til andre matrikler uden kommunen er underrettet og der er attester på at jorden er ren, men tvivl ikke der skal kun en prøve pr 10 ton mener jeg, og det koster vist ikke mere en 600 pr prøve.... så snak med dine lokale landmænd om ikke de skal bruge fyld hvis de skal så tak ja, og snak ikke højt om det...
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis