Hvad koster en murer i timen...?

Jeg skal have snakket med dend lokale muremester idag... I mit kommende byggeprojekt har jeg tænkt mig selv at være "arbejdsdreng" og holde materialer klar til muren og selv indkøbe materialerne så han i bund og grund "bare" skal mure derudaf...

Hvad skal jeg forvente at sådan en murer skal have i timen...?
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra znapster

Kanon - hvorlang tid skal en murer så bruge på at mure en m2 op hvis alt materiel ligger klar til ham så han "bare" skal mure derudaf...?


Og jeg har så fundet ud af at en god murer kan ligge ca. 1000 sten på en dag... så jeg ved det jeg skal vide...
Det har du da ret i, men så skal matrialerne også komme i en lind strøm uden afbrydelser. Du få virkelig noget at se til hvis du både skal blande mørtel slæbe mursten flytte stilads o.s.v.
Jeg kørte engang for mange år siden kraner på byggepladser, og der var der to arbejdsmænd pr. mure når det skulle gå rigtigt stærkt. + Kranen til at hejse mørtel og sten op.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Det har du da ret i, men så skal matrialerne også komme i en lind strøm uden afbrydelser. Du få virkelig noget at se til hvis du både skal blande mørtel slæbe mursten flytte stilads o.s.v.
Jeg kørte engang for mange år siden kraner på byggepladser, og der var der to arbejdsmænd pr. mure når det skulle gå rigtigt stærkt. + Kranen til at hejse mørtel og sten op.

V.h. Håndværkeren


Man har jo ikke en hustru for sjov...wink Ej gas - du har sku nok ret - den må jeg lige kringle på en eller anden måde...
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Et slag på tasken ! 3-400,00 Kr. i timen.


Så er det vel ex moms? Hvis ikke så synes umiddelbart det lyder lavt sat i disse tider. Men kommer selvfølgelig også meget an på hvor man er bosat.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
De 1000 sten er jo nemme nok at nå....
Men på en mur hvor der ikke er vinduer og døre... ingen gesimser osv.

At du så skal huske at møde en time eller to før mureren og blande mørtelen. den skal jo være velrørt og klar i baljerne på stilladset når mureren kommer.

Mens han lægger stenene skal du så slæbe sten til, blande frisk mørtel skovle den op i baljerne hente isolering og ikke mindst kradse fuger...

Når dagen så er omme (eller rettere i alle pauser) skal du have stilladset op i ny højde, rettet hjørne skinnerne ind (ellers bliver murene ikke lige) du skal have vasket blandemaskine og baljer samt anden ren og klargørring....

For nogen tid siden var jeg med til at bygge en garage ( 100 kvm ) her var der en prof murer og en (trænet) amatørmurer og så var vi to der passede op. Ud over de timer der blev muret, ca 8 timer om dagen. Havde vi tre mand, yderligere tre timer med klargøring osv. Murene skal jo også syres af osv... Der skal fuges overlæggere der skal laves opklodsning i vinduerne osv. Og den ene startede op med at blande mørten en times tid før der blev muret....

Så sats du på konen... Kan og vil hun følge med, så hold på hende.... Men du risikerer også at hun flytter..... Og hvad skal du så med et nyt hus

Men hvad vil mureren have for at udleje stillads, murerbaljer, tvangsblander og andet grej?
Det skal du ikke forvente er med i en ren timeløn. Ellers bliver den jo nok noget højere.

Husk også at stilladset skal overholde de gældende regler.

MVH Njord
Citat fra njord

De 1000 sten er jo nemme nok at nå....
Men på en mur hvor der ikke er vinduer og døre... ingen gesimser osv.

At du så skal huske at møde en time eller to før mureren og blande mørtelen. den skal jo være velrørt og klar i baljerne på stilladset når mureren kommer.

Mens han lægger stenene skal du så slæbe sten til, blande frisk mørtel skovle den op i baljerne hente isolering og ikke mindst kradse fuger...

Når dagen så er omme (eller rettere i alle pauser) skal du have stilladset op i ny højde, rettet hjørne skinnerne ind (ellers bliver murene ikke lige) du skal have vasket blandemaskine og baljer samt anden ren og klargørring....

For nogen tid siden var jeg med til at bygge en garage ( 100 kvm ) her var der en prof murer og en (trænet) amatørmurer og så var vi to der passede op. Ud over de timer der blev muret, ca 8 timer om dagen. Havde vi tre mand, yderligere tre timer med klargøring osv. Murene skal jo også syres af osv... Der skal fuges overlæggere der skal laves opklodsning i vinduerne osv. Og den ene startede op med at blande mørten en times tid før der blev muret....

Så sats du på konen... Kan og vil hun følge med, så hold på hende.... Men du risikerer også at hun flytter..... Og hvad skal du så med et nyt hus

Men hvad vil mureren have for at udleje stillads, murerbaljer, tvangsblander og andet grej?
Det skal du ikke forvente er med i en ren timeløn. Ellers bliver den jo nok noget højere.

Husk også at stilladset skal overholde de gældende regler.


Med andre ord så var det bedre selv at tjene nogle penge på arbejde mens de bygger og så selv står for rengøringen og klargøring hver dag så de kan gå igang med at arbejde når de møder og bare kan slippe alt til fyraften...?
Jeg taler af erfaring når jeg siger, at det ikke kan betale sig at hjælpe med, når der skal laves murerarbejde.
Vi havde mange kunde, der meget gerne selv ville hjælpe til, men de fik det allerhøjest marginalt billigere end ellers.
Det skyldes at den hjælp som "amatører" kan yde, ofte ikke er en hjælp.
De hugger for lidt af, kradser for lidt ud, blander mørtel for tyndt, kan ikke holde orden på stilladset, klipper sten forkert osv. osv.
Selvom det lyder banalt, så er det ikke noget man kan første eller anden gang man prøver. Som alt muligt andet, er murerarbejdsmand et hverv, der skal læres.

Jeg er slet ikke ude på at tage modet fra dig, men det er altså min (ganske velfunderede) erfaring biggrin
Citat fra Knaldperle

Jeg taler af erfaring når jeg siger, at det ikke kan betale sig at hjælpe med, når der skal laves murerarbejde.
Vi havde mange kunde, der meget gerne selv ville hjælpe til, men de fik det allerhøjest marginalt billigere end ellers.
Det skyldes at den hjælp som "amatører" kan yde, ofte ikke er en hjælp.
De hugger for lidt af, kradser for lidt ud, blander mørtel for tyndt, kan ikke holde orden på stilladset, klipper sten forkert osv. osv.
Selvom det lyder banalt, så er det ikke noget man kan første eller anden gang man prøver. Som alt muligt andet, er murerarbejdsmand et hverv, der skal læres.

Jeg er slet ikke ude på at tage modet fra dig, men det er altså min (ganske velfunderede) erfaring biggrin


Point taken - vi er her for at lære og hjælpe hinanden med at få det størst mulige udbytte...
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis