Isolere mod Decra tag uden undertag

Hejsa

Vi har 120 gode m2 1 sal som vi hen over foråret vil igang med at udnytte. Der er et Decra tag på huset fra 2003 men det er desværre lavet uden undertag. Taget skal nok skiftes en dag men det er først en 15 år ude i fremtiden, og det er ikke sådan lige at nedtage for at lave undertag.

Jeg påtænker derfor at opsætte tråd med X cm afstand til taget som jeg så kan isolere op imod. Altså tråd imellem spær på kryds og tværs således der kommer en god plads til luft gennemstrømning op mellem tag og isolering.

Ville det være en fornuftig løsning eller ? Isåfald hvor meget luft skal der laves ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke muligt for dig at opsætte et undertag på undersiden af lægterne og så lægge isoleringen op under dette ? Så vidt jeg husker ligger undertaget altid under lægterne, og hvis du kan fastgøre det med nogle lister på spærene har du jo det ønskede undertag, så skal du bare huske at undertags dugen skal gå helt ud i tagrenden. Herefter kan du jo lægge så meget isolering der er plads til med ca 5 cm. luft ud til undertaget.
Ellers må du have fat i Orla Nautrup, han ved helt sikkert alt om emnet.

V.h. Håndværkeren
Jeg har tænkt det samme !

Og så kunne jeg måske liste de nederste 2 rækker af taget og lave noget fodblik/plade...?

Men det ville ikke blive helt rigtigt kan man sige og så var det måske bedre med blot noget tråd til at give afstand og så lave undertag engang når taget skal skiftes om en 10-15 år smile

Men som sagt - jeg er meget i tvivl !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvad får dig til at mene at det ikke kan holde længere end 10-15 år mere?
Jeg har selv lidt af det, og kan da ikke spore nogen nedbrydning endnu.

Jeg er egentlig meget forbløffet over, hvor lidt kondens, der bliver på disse plader, kontra alm. ståltagplader. Jeg ser sjældent dryp fra dem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det kan det helt sikkert også men jeg syntes det er det grimmeste tag af alle....men har ikke råd til at skifte det på det grundlag !

Så derfor, hvis jeg kigger en rum tid ud i fremtiden vil jeg helt klart ofre vores landejendom et flot tegltag - det fortjener den wink

Men undertags/isolerings metoden skal jo naturligvis kunne holde tagets levetid det er klart !

Så det er blot lige hvordan ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her er lige 2 billeder af undersiden af taget. Det andet billede viser hvorledes der faktisk er hul ved tagfoden ud til tagrenden. Her stod før fra gammel tid blot en række løse mursten for at stoppe fygesne.
Her påtænker jeg så at murer et enkelt skift hele vejen således der er lukket fra ydermur og op imod den nederste taglægte. Så er der kun "tag pladernes buger" så at sige der kan fyge sne op ved det sker nok ikke !

Men måske dette giver gode ideer til undertags/isolerings konstruktion ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Må da sige at ideen om undertag direkte på lægter og så måske de nederste 2 rækker tagplader og lægter af for at lave fodplade hele vejen rundt måske er den bedste løsning....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Eller direkte på lægterne dur vel egentlig ikke jeg skal vel have en "klemliste" imellem således at evt kondens ledes forbi mest muligt træ/lægter.

Se min fine paint skitse wink
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Grunden til at jeg ville have at du satte lister på spærene for at holde dugen, var netop at der så dannes en naturlig "grøft" hvor eventuel kondens vand og fyge sne ville rende ud i tagrenden.
Noget helt andet er at det er så sjældent at der dannes kondensvand på undersiden af ståltage så spørgsmålet er om du behøver den dug, men blot kan lægge isoleringen helt op til lægterne.
Jeg har for et par måneder siden isoleret mit værksteds tag og fik at vide hos Tømre firmaet at det var så sjældent at der kom kondens på undersiden af ståltage i Danmark, så et undertag var spild af penge. Bare der var mulighed for udluftning. Og det vil der jo være selvom du lægger isoleringen helt ud til spærene.

V.h. Håndværkeren
Hej

I modsætning til andre indlæg mener jeg at der meget ofte vil være kondens på undersiden af et ståltag men hvis du udfører din konstruktion med en korrekt tætnet dampspærre vil dette ikke give de store problemer.

Jeg vil anbefale at du holder en afstand på min 4 cm fra isolering til lægter hvilket du nemt kan gøre ved af lave den rette plads via din påforinger, og så blot være omhyggelig med placeringen af isoleringen (som den der har etableret isoleringen i etageadskillelsen "flot arbejde" smile ).

Ved tagfod synes jeg du skal lave et vindbrædt (15 mm krydsfiner med lister til fastgørelse) der først går lodret og så skrå 30 - 40 cm op langs lægter (4 cm luft) og så fuges der tæt.

Undertag kan du ikke lave, og vindpap går der bare skimmelsvampe i.

Vær forøvrigt meget opmærksom på udluftningen i kip, hvor jeg ikke stoler helt på Icopals oplysninger/anvisninger.

Du er ejer af et af de mest holdbare tagbelægninger efter min mening smile .
Ærgerligt at du ikke er ved at smide dine tagplader ud nu, idet jeg ellers ville være liebhaver til en god del af dem!!wink

Din tagkonstruktion ligner min til forveksling, også mht afstand mellem spærene.
Jeg hæftede mig ved at du skrev om at du senere ville lægge tegl på. Var det en ide at sætte hjælpespær op nu, hvor du kan komme ordentlig til det, ligesom du har lagt ind i etageadskillelsen?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis