Hvem har en Bosch POF 1100/1300?

Hej, er der nogen som er ejer af en af de nævte overfræsere? Jeg skal gerne bruge nogle dimensioner på den for at bedre at kunne designe min nye CNC fræser og for at se om den i det hele taget kan bruges til projektet.

De mål jeg foreløbig skal bruge er max højde, bredde og dybde på fræseren. Centerafstanden mellem de 2 styresøjler samt diameteren på disse.

På forhånd tak

Hilsen Metalsnedker
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har ingen Bosch, men ville da gerne se lidt mere til din mekanisme

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hvor mange akser kører den ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er 4 akser på til rådighed, men jeg bruger 2 af dem alene til x-aksen. Gantryen er relativt tung og jeg tror at en motor får svært ved at hamle op med inertien, hvis den skal kunne accelerere inden for rimelighedens grænser.

Så alt i alt er den 3-akset.
er det dog nødv. at sende en hel overfræser af sted, eller flytter du emnet

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Der er plusser og minusser der vejer for, om det er bordet der skal føre emnet med gantryen permanent monteret eller gantryen der skal bevæge sig i forhold til emnet.

Grunden til at jeg ikke laver det med bevægeligt bord er følgende:

- Maskinen skal være dobbelt så lang som arbejdsområdet (1000 x 1000mm) for at kunne nå fra kant til kant, dvs. over 2m lang.

- Bordet skal laves som en torsion box med målene 1000 x 1000 x 150 mm og det kræver nok noget nær den samme kraft at flytte en kasse med de mål.

Det der overskygger det hele mest, er nok at jeg gerne vil have at maskinen skal kunne stilles på bordet og være uafhængigt af det. Hvis jeg f.eks. har et emne som ikke kan være imellem benene på gantryen, så skal man kunne ligge emnet mellem maskinen og bordet som skinke i en sandwich. Arbejdsområdet er stadig det samme, men emnerne kan teoretisk være uendelige i længde og bredde. Min tanke var at folk kunne komme med deres deres ladeport og få indgraveret hvad de måtte ønske.
ku' du ikke ha' selve fræserarrangemanget løst, forsynet med sugekopper ( vacuum ) , og så placere det på emnet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg laver faktisk torsionboksen som et vacuumbord, så emnerne kan holdes fast vha. lufttryk. Benene havde jeg netop også tænkt mig at lave med sugekopper på. Flop, flop, flop, flop, nemt og effektivt :-)
Hej

Spændende projekt må jeg nok sige.

Har selv en kriblende trang til at bygge mig en cnc-fræser.

Men sådan er jo stor, og dyr. Og da jeg står ved en til hverdag, så er det svært at forsvare over for konen wink .

Nå men dimensioner:

Højde: 270 mm

Bredde: 280 mm

Dybden er lidt afhængig af hvor du måler. Er det selve sålen, eller huset. Eller skal grebbene regnes med? (de stikker nemlig lidt længere bagud end resten)

Sålen er 140 mm

Diameter på styrestængerne: Højre 12mm, venstre 15,5mm

Centerafstand: 111mm

Håber det kan bruges

Mvh Grandjean

Mvh Grandjean 

Hej Grandjean

Du må godt måle dybden af selve huset og den samlede dybde med greb.

Tak for hjælpen ind til videre smile

Hilsen Metalsnedker
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis