Vedligeholdelsesfrit Batteri ??

Jeg har et 165 (eller lignende) Ah batteri, hvorpå der står vedligeholdelsesfrit, men der er skrulåg til hver enkelt celle og det ser godt nok ud som der er meget lav vand stand.

Er det tilrådeligt at påfylde vand på denne type batteri ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg undrer mig også over den betegnelse på den type batterier, men jeg efterfylder som på alm. batterier.
De batterier som reelt er vedligeholdesfrie, kan man ikke åbne og der er der ikke nogen diskussion.
Det andet fatter jeg ikke!

Med venlig hilsen
ktm

 

ja nu har jeg også kogt og afkølet noget der ligner 10 liter vand :-(

Har fyldt 2 stk 156 Ah vedligeholdelsesfrie batterier efter med næstern 9 liter demiraliseret vand. Håber fandme ikke de er blevet smadret.

MAN SKAL ALDRIG STOLE PÅ FORHANDLERNE, fremover skal der tjekkes batterier
Citat fra splitbus

ja nu har jeg også kogt og afkølet noget der ligner 10 liter vand :-(

Har fyldt 2 stk 156 Ah vedligeholdelsesfrie batterier efter med næstern 9 liter demiraliseret vand. Håber fandme ikke de er blevet smadret.

MAN SKAL ALDRIG STOLE PÅ FORHANDLERNE, fremover skal der tjekkes batterier


Øhh - Det, at du koger vandet demineraliserer det altså ikke! Mineralerne kan ikke fjernes ved kogning - skulle du gøre noget, så skulle du indfange dampen fra de 10 L vand, fortætte dem, og så ville du have demineraliseret vand.

Mvh. Akaup.
Citat fra splitbus

Jeg købte demiraliseret vand, for 9 kr pr liter. Tror de det er flydende guld


Billigt - billigt!
Sidst mit "vedligeholdelsfri" batteri smed knap halvdelen af vandet måtte jeg lirke låget af og fylde en liter på til den nette pris af 25 kr/L! (Statoil)

Tsk - Varta batteri til 550 kr - 3 år gammelt. Og nej - min generator overlader ikke.
Nå - det virker tilsyneladende fint, og 25 kr er da billigere end 550...:eek:

Mvh. Andreas.
Jeg køber ret meget "demivand" og kan kun få det i 5 L. dunke á 35,00 Kr. hos Matas.

Har i iøvrigt prøvet at lave kaffe af "demivand" BVAD !
Vedligeholdelsesfrit fordrer at spændingen (fragenerator regulatoren) ligger indenfor de grænser, som batterifabrikanten angiver.

Hvis du bruger så meget vand , så giver din generator også for høj spænding.

Få fat iet præcisionsvoltmeter ( ikke digitalt til 100 kr) og mål spændingen med motoren kørende ved ca, 2500 omdr/minut og varm og batteriet fuldt opladet. Spændingen skal være mellem 14,1 og 14,3 volt.
Skal vist i Matas :-)

Nu er "problemet" at det er 2 batterier, der forbrugsbatterier på en båd, hvorpå der lades konstant eller efter forbrug.

Oprettede emnet i denne kategori, da jeg regnede medat I vidste besked om demi vand.

Kan være at jeg skal flytte emnet nu, da det har taget en ny drejning, eller......
Uanset hvor dine batterier sidder så vil en for høj (kraftig) ladespænding koge vand af.
Om det er en lader fra lysnettet eller det er en generator i en båd eller en bil er det samme.
I takt med at batteriet bliver opladet skal ladestrømmen sænkes..
Hvis du kigger på en hobbylader vil den typisk lade med 4 til 6 amp når den bliver sat på et "fladt" batteri.. efterhånden som batteriet bliver ladet op vil den falde til ca. 1 amp. og den ene amp bliver den ved med at lade med.. og det er ikke helt godt hvis ikke man manuelt afbryder den.
En lader med automatik kan f.eks. lade batteriet helt op til en spænding på 14,7 volt og så slukke ladestrømmen..
Med faste intavaller måler laderen så spændingen på batteriet og når den når under en bestemt grænse lader den igen op til f.eks. 14,7..
forskelligt fra lader til lader vil den efterlade batteriet på mellem 12,5 til 12,9 volt - falder den til f.eks. under 12,5 v vil den lade igen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis