Udnyttelse af blade

Hejsa...

Sidder her og kigger ud af vinduet i denne efterårs storm, og ser på alle de nedfaldende blade. Kan de ikke udnyttes til noget?

Ja, udover dekorationer... Kan de komprimeres og bruges som brændsel eller?
Nogen der har prøvet noget?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kan komposteres hvorefter de er et fortrinligt energitilskud til urtehaven, buske og bede, som samtidig sparer dig for kunstgødning og forbedrer jordstrukturen.
Tjah hvis du kan komprimere dem til samme hårdhed som briketter, men der skal temlig kraftigt grej til den slags. Jeg bruger dem som bund isolering til mine roser, med møg oven på.

V.h. Håndværkeren
Du skal vel også have tørret dem før komprimering så de ikke rådner og i øvrigt brænder ordentligt og ikke giver løbesod og os. Med den begrænsede varmeværdi der er i bladene gætter jeg på at du til tørre- og komprimeringsprocessen kommer til at anvende næsten lige så meget energi som du får ud af at brænde dem.
Man kan jo prøve at veje en vasketøjskurv fuld af tørre blade og så sammenligne det med en pakke savsmuldsbriketter som vejer 10 kg og så vurderer hvor meget varme man får ud af det..
1 kg blade giver vel det samme varme som 1 kg egetræ.. det er bare rumfanget der er meget forskelligt...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Næh, sådan tror jeg ikke lige du kan opstille det Andy. Ikke engang om det havde være egetræs savsmuld briketten var lavet af, brændverdien i egetræ er noget højere end i bladene vil jeg tro. Desuden skal der enorme mængder tørrede blade til for at lave bare et kg. briket.
energien pr kilo er ret tæt på det samme.. men der skal ret mange blade til at få et kilo.. og jeg tror ikke at der er ret mange kilo i sådan en haven.. og en pose briketter giver sikkert mere varme end der er i haven....

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvad med vandindhold? Hvis vandindholdet i bladene er højere end i egetræet, så giver det jo ubalance i regnestykket. Yderligere så er sammensætningen af bladet og træet nok temmelig forskelligt så brændværdien kan ikke være ens. Ligesom et kilo fyr og 1 kilo eg heller ikke har samme brændværdi
højre oppe taler vi om tørre blade... contra tørt træ...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Grandoldman har faktisk ret her, brændværdien pr. kilo er faktisk meget tæt på ens. Et kilo fyr og et kilo eg, indeholder altså meget tæt på samme brændværdi, fyrretræet fylder bare noget mere...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis