Skære i marmor

Hej
Jeg skal til at skære i en marmorplade sad i køkkenet for at lave 4 "runde" hjørner vinkelrette.
Er der nogen der har god råd til hvordan jeg skærer med vinkelsliberen. Hurtig/langsom vand ikke vand????
Alle input har interesse smile
vores_kokken.jpg

hilsen  Theo
_________________________________________________
JEG HAR ALDRIG LAVET NOGET SELV - MEN NU SKAL JEG rolleyes
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du finder en professionel til at klare den sag, efter min mening er det slet ikke gør det selv arbejde


Min svoger har lige skåret to vinduesplader til mig med en alm. vinkelsliber (11.000 omdr./min) og en 110 mm. diamantskive til ca. 50 kr. uden vand.

Meen - vinduespladerne kostede også kun 300 kr./stk.

Hvad har din marmorplade kostet, hvis det går galt?

Kan du ikke tigge en stump et sted, til forsøg? Måske kan du finde en plade å kommunens gengbrugsplads, som er smidt ud? Der må da ligge nogen gamle vindueskarme!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Du kan sagtens bruge en vinkelsliber. Har selv brugt det til vindueskarme.

Bare vær forsigtig! Hvis kanten bliver lidt ujævn har det jo ikke den store betydning når den bliver dækket af kogepladerne...
biggrin En vinkelsliber med en diamantskive gør meget ved opgaven. Men det er noget der skal laves med forsigtighed.

Der findes to slags skiver, en tynd skive til at skære (kan også slibe sidevejs) og en kopskive til at slibe med. begge fåes til under 100,- hos fx. Harald Nyborg. Om man kan lide den ene eller anden er lidt en vane sag.

Men har du en anden marmorplade du vil kunne forsøge dig med først?

Det vil give dig en fornemmelse af hvordan det er at skære i en sådan plade.

Husk briller og ikke mindst at klodse pladen ordentligt op. Den skal ligge rigtig stabilt under skære arbejdet. Som den ligger i køkkenet vil det nok være svært at komme til at få et godt greb om slibningen i alle hjørnerne. Sørg for at du har afmærket meget grundigt hvor stort dit hul skal være. Det klarer du med at sætte tape på der angiver grænsen for hullet.

Skal du ikke have en radie i hjørnet? Altså en der bare er mindre end den der er nu? Er der indstøbt forstærkning bagfra, ved for- og bagkant på pladen? Hvis ikke er den ret let at knække, noget du skal være meget opmærksom på i forbindelse med håndteringen af pladen.

God vind med opgaven smile

MVH Njord
Citat fra njord

biggrin
Men har du en anden marmorplade du vil kunne forsøge dig med først?

Nej desværre har jeg ikke et stykke liggende og problemet er at hullet skal være klart i morgen torsdag (uha)smile

Skal du ikke have en radie i hjørnet? Altså en der bare er mindre end den der er nu? Er der indstøbt forstærkning bagfra, ved for- og bagkant på pladen? Hvis ikke er den ret let at knække, noget du skal være meget opmærksom på i forbindelse med håndteringen af pladen.


En radie??? Indsrøbt forstærkning?? Gider du uddybe?

God vind med opgaven smile

Jo mange tak smile

hilsen  Theo
_________________________________________________
JEG HAR ALDRIG LAVET NOGET SELV - MEN NU SKAL JEG rolleyes
Annonce
Da en stenplade er relativt nem at knække og specielt når der er skåret et stort hul i den, så fræses der ofte en eller to riller i undersiden af pladen. I disse riller faststøbes så en rustfri stål stang der giver en ikke ubetydelig forstærkning. I min granit plade tror jeg der er en bag hullet og to foran.

Hjørneradie? JEg mener at det hul du skal have skåret vel ikke er med helt skarpet hjørne. Hullet du har nu er med en stor radie.

Den kogeplade du skal have lagt i, ved du nøjagtigt hvor stor den kræver i hul? Der må være nogle mindste og maksmål på hullet. Og også en mindste radie i hjørnet.

At du ikke laver det helt skarp betyder også at pladen ikke er helt så tilbøjelig til at knække.

Et brud startes ofte i et skarpt hjørne, en kærv anviser. Det er noget der tages meget alvorligt i maskin og værktøjsindustrien. Det betyder rigtig meget for styrke og levetid på diverse stålkomponenter. Men også på styrken af en marmor plade.

Har du checket at hullets bredde og dybde er helt som det skal være?

Og at der er plads til den nye kogeplade under marmor pladen?

Måske du kankøbe en lille bid marmor plade, fx beregnet til en vindueskarm eller et par kliseprøver.. det vil give en fornemmelse af at arbejde i materialet inden du går igang med selve pladen.. Kunne måske være en god ide hvis du ikke føler dig tilstrækkelig rutineret i at bruge en vinkelssliber

MVH Njord
Njord: Okay så lærte jeg det. TAK smile
Jeg har gjort det nu. Gik forsigtigt til værks med vinkelsliberen efter jeg havde lagt tape til at "sigte" efter. Det gik og er blevet rimeligt.

TAK for svarene alle sammen smile ....jeg lærte noget!!
Jeg lægger lige før-og-efter-billeder op:

Her det gamle, med runde "hjørner" i hullet til kogepladen:

juli2007150.jpg
Og her det nye hvor jeg har skåret vinkelrette hjørner til kogepladen og sænket skinnerne ovnen stod på, da ovnen var højere end den gamle:

rammer003.jpg[URL="http://i4.photobucket.com/albums/y104/Theo45/rammer003.jpg"][/URL]

Tak for hjælpen

hilsen  Theo
_________________________________________________
JEG HAR ALDRIG LAVET NOGET SELV - MEN NU SKAL JEG rolleyes
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis