Trykket i mit gasfyr stiger

Hej, jeg har et gasfyr sluttet til en varmeveksler, hvor jeg har et fastbrændselsfyr som også er sluttet til denne varmeveksler.

Når jeg fyrer med træ, stiger trykket på gasfyret hele tiden. Selvom jeg lukker vand ud, så bliver det ved med at stige langsomt indtil overtryksventilen lukker vandet ud (3 bar).

Jeg har tjekket at der ikke bliver tilført vand via tilførselshanen. Hvor kan det ekstra tryk ellers komme fra?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det ekstra tryk kommer vel når temperaturen i gasfyrets kredsløb stiger. Hvad med din trykekspansionsbeholder? Det er vel den slags den skal udligne?

vh Anders
Jo, men jeg lukker ca ½ liter vand ud af gas fyret om dagen. På et tidspunkt må den jo være tom? men trykket bliver bare ved med at stige jævnt, bortset fra når jeg ikke fyrer med fastbrændsel.

Kan det være dampe af en art? luft? eller noget andet som gør at trykket kan blive ved med at stige selvom jeg ikke fylder vand på. men derimod tager vand af hele tiden
Jeg har et to-strenget kredsløb. I det ene kredsløb har jeg mit fastbrændselsfyr. Dette kredsløb kører med åben ekspansion.

I mit andet kredsløb er gasfyret, dette kører med trykekspansion og ekspansionsbeholder som beskrevet i dit link.

Fastbrændselsfyret's kredsløb varmer det andet kredsløb op i en varmeveksler. Og når det sker stiger trykket selvfølgelig i kredsløbet hvor gasfyret er tilsluttet. Når trykket stiger til over 2 bar, så lukker jeg vand ud af det kredsløb så det kommer ned på ca 1,5. Så går der vel et par timer, så er den oppe på 2 bar igen. Så lukker jeg vand ud til det er nede på 1,5bar. og sådan fortsætter det dag efter dag efter dag.
Hej

Jeg kommer lige med et bud på problemet.Det lyder som om at din varmvandsbeholder er utæt mellem brugsvand og varmespiralen/kappen til centralvarmen.Prøv evt. at checke ved at lukke for vandtilførslen til varmvandsbeholder 2-3 timer.Sker der ingen trykstigning,kunne
det godt være det.Trykket på brugsvandet ligger på ca.5-6 bar,og kan derfor trykke vand over i centralvarmedelen ved en utæthed.
mvh:Søren
Er meget enig med Søren25 her. Ingenting kommer af ingen ting (kun lommeuld) og der er grænser for overmeget vand der kan tappes af et lukket og ovenikøbet trykket system.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis