Klippe busk ned ?

Hej
Jeg har sådan en busk ting på vores ene taresse..hvor der skal nyt hegn op i samme højde til næste år...

Jeg ved ikk hva det er for en busk/træ vi har og om jeg bare kan klippe los af den nu. ?
Men jeg vil gerne ha at den ligsom blir mere tæt for neden og klipper den ned så toppen af den når til toppen af hegnet

Men jeg ved ikke om det måske er for meget at klippe den ned
Det kan være at det er svært at se hva slags busk det er men der kommer hvide små blomster på....
FluiiDK-01820.jpg
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sikkert andre her der har en mere sikker hånd for navne i haven end jeg, så jeg melder pas der.

Den bedste måde er at foryngre en busk og få bunddække er at klippe den ned. Det kan ske ved at tage de ældste og beskadigede grene hvert år eller ved at klippe helt ned med mellemrum. I dit tilfælde vil anbefale det sidste henset til buskens udseende samt den voksne rod, der hurtigt sætter nye store grene.
Gå bare i gang nu, hvor saftstrømmen er nedadgående og frosten ikke er kommet endnu. Så får busken de bedste muligheder for at forberede sig til at sætte nye skud til foråret. Med så kraftig en rod som din busk har får du en busk på en meter eller mere til næste sommer.
Du havde da ikke nødig at indsætte busken i originalstørrelse...*GG*
Du kan sagtens klippe den busk nu - aner ikke lige hvad det er for en, men "staturen" indbyder til en tilbageklipning og den kommer helt sikkert igen, men blomstringen udsættes sikkert et år, da den nok blomstrer på toårige grene.

Det ligner en "Deutzia"

Sniffer  
Det er en sirbusk af en art, og den slags skyder fra rod og skal klippes herefter.
Din er vist ikke blevet passet helt godt.
For at provokere til hurtig nyvækst er lige nu den absolut DÅRLIGSTE tid at klippe. Klip i marts, og HELT i bund (5-10 cm over jord).
I fremtiden klipper du så den ældste trediedel af busken i bund hvert år (De tykkeste skud). Hermed fornyer du busken helt over tre år, med altid 3 forskellige skudlængder og dermed maximal bladhæng i bunden.
Klip IKKE i toppen på den slags buske. Det er det som havefolk kalder "gårdmandsbeskæring" og det ser grimt ud!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis