Hvilke bundmaling og primer?

Jeg har brugt Hempel i mange år når bunden skulle ordnes på glasfiberbåden. Den er med jernkøl.
Problemet er at ligemeget hvilke primer jeg har brugt til jernkølen kommer der rust igennem år efter år. Også når jeg med en special sliberundel på vinkelsliber har fjernet alt rust og det hele står blankt.

Samtidig syntes jeg at Hempel er ret dyrt - hvilke alternativer er der. Har kigget lidt på International men aldrig prøvet det... og hvilke bundmaling kan holde alger o.lign. væk fra båden i Svendborg Sund.
Har du nogle gode erfaringer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest er det ikke nok at du kun giver jernkølen primer, der skal mere til. Jeg kan anbefale dig at bruge noget aluminiums stålhud direkte på jernkølen giv den mindst 3 lag før du giver den primer. Eller du kunne prøve at give den Hamerite, det er den maling der kemisk går i forbindelse med rust og stopper den.
Jeg købte for en del år siden sådan et produkt hos Onkel Harald, det er en klar flydende vædske som jeg brugte på min motorcykkels forrør der som alle forrør på motorcykler har det med at ruste op, der er ikke anelsen af rust på det og det er efterhånden 10 år siden jeg smurte det på.
Hvilket mærke du skal bruge af bundsmørelse, vil jeg ikke ud i for der er lige så mange meninger som der er menesker der bruger dettte.

V.h. Håndværkeren
takker.. men det der hammerrite koster vist en bondegård. vil lige se hvad der er hos hn eller biltema.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nåeh ! En hel bondegård tror jeg ikke der skal til, måske prisen på 50 musten kan gøre det. Du kan jo få den i små bøtter også og der skal jo nok ikke så meget til den bette køl, du har under plastbadekaret GNÆK GNÆK !!!!
Der er ikke ret mange der bundmaler kan jeg forstå.. jeg prøver en særson med primer og bundmaling fra biltema.dk så må jeg se hvor meget den bliver begroet... og så der hvor der er rust får den hammerite og primer først.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

Der er ikke ret mange der bundmaler kan jeg forstå.. jeg prøver en særson med primer og bundmaling fra biltema.dk så må jeg se hvor meget den bliver begroet... og så der hvor der er rust får den hammerite og primer først.

Og hvad mener du så lige med at der ikke er ret mange der bundmaler ?
Det kunne tænkes at andre havde set dit indlæg men var enige med mit forslag, så behøver de jo ikke skrive noget , vel !
Men hvorfor ikke gøre det rigtigt fra starten, slib hele jernkølen af og giv den Hamerite en gang for alle.

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er da også i mine overvejelser... men vi to har talt hammerite og et andet produkt du ikke kan huske hvad hedder...
Ingen har sagt noget om bundmaling og derfor må jeg jo prøve mig frem... iflg båd-udstyrs-forhandlere er primer det eneste rigtige på jern så der er der jo ikke noget hjælp at hente.. andet end at jeg ikke kan slippe for at rusten slipper igennem... og skal have primer igen...
Især på undersiden af kølen og i kanten hvor kølen sidder fast.... Jeg har ikke mod på at tage kølen af og jeg har ikke lige drejet hvordan jeg skal få løftet hele båden og ordne undersiden af kølen.. Jeg plejer at løften en ende af kølen af gangen med en donkraft... men det er ikke optimalt...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

det kunne også være at problemerne er så gimrende belyst , og metoden almen kendt , og vil man ikke sænke kølen , så der kan arbejdes på øverste kant, ka' man ligeså godt ta' det værste med en stålbørste og så bare bundmaling direkte på , hvorfor lave en masse, der ikke hjælper år efter år , det har jeg selv brugt i mange år, indtil jeg tog mig sammen. det er skidt at slibe hvis det virkelig skal laves , fordi det nærmest bliver poleret ( blankt ) og det hænger maling skidt på, der skal sandblæses og så kan Hempels lille søstærke eller internationales tilsvarende følges. der skal kommes fugemasse mellem køl og båd 2 komp. og hvis man så ikke sejler på grund så kommer der ikke rust i mange år. måske kan du klodse din båd op med paller under skroget og så grave ud under kølen, så den kan sænkes tilstrækkeligt.
i øvrigt kan rustudvikling mellem køl og båd ødelægge glasfiberen, da rust vokser med stor kraft og kølen gi'r sig ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hmmm ja.. kan jo lige købe et lift med kranen og så paller.. men kan skroget virkelig holde til det??

vedr. bundmaling er det jo "nyt" alt sammen. Den lille søstærke er jo Hempel og jeg ville prøve alternative malinger...

endelig har jeg aldrig haft kølen af og når jeg kigger inde i båden ser det ud til at den aldrig har været af.. Bolte ser sunde og raske ud, men hvordan kan man sikre sig at den bliver 100% tæt bagefter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

en fornuftig opklodsning på gamle dæk skulle kunne klare det, det tætningsmæssige sørger " fugemassen " for, kølen skal jo ikke af bare sænkes lidt. vi vil vel alle gerne prøve nogle andre produkter, og med bundmalingen sker der jo ikke det store, men malingen på kølen skal være absolut vandtæt , så de salte der er i kølen ikke bliver våde og blomstrer ud og slår malingen fra, den mest almindelige grund til at rusten starter. Hempel anbefaler min 6 lag

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej.
Har selv haft samme problem.
Fik kølen sandblæst, telt på, og en varmekanon på så jernet ikke rustede med det samme, fik at vide at jeg skulle beskytte kølen hurtigst muligt, og at en zinkspray skulle være god.
På daværende, var jeg ikke så klog.
2 dåser senere havde jeg en fin køl, men for at gøre en lang til en kort.
ALDRIG enkomponent under en tokomponent primer, for da båden kom op efter næste sommer, kunne jeg pille malingen af ind til kølen i lange baner.
Han blæste kølen om pr. culance, og så blev der malet efter den lille fra hempel, og nu holder det.
Mvh Ole
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også