Jordben på 220v stik

Hejsa,

Jeg har lige købt en tørretumbler. Til min skuffelse er der ikke tre ben på 220v stikket men kun to. Til gengæld er der gjort klar til det 3. ben. Forstå mig ret: Stikket er rundt og ligner et stik med jord. Men jordbenet mangler. Der er tilgengæld et hul op i stikket og det ligner at der er forbindelse til jordledningen i tørretumbleren.
Kan man købe dette ekstra ben og påsætte det selv eller er jeg nødt til at klippe hele stikket af og købe et nyt med jordben?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal klippe stikket af og sætte et "dansk" stik med jordben på.
Det du har er et tysk/fransk "Schuko" stik, hvor jordforbindelsen i Tyskland dannes ved de to indhak i omkredsen på stikket. I franske stikdåser sidder der et "han" jordben som passer ind i hullet.
Hullet sidder IKKE det samme sted som jordbenet på et dansk stik, altså er ideen om at købe en "pind" til at sætte i ikke mulig.

Husk at jordledningen er grøn/gul.

MvH,

Bent.
Jeg har aldrig købt hvidevarer med danske stik - de findes nok slet ikke. Måtte også skifte stikket på min varmepumpe for at jordet den.
Jeg tror heller aldrig det er lykkedes mig at købe et produkt med danske stik.
Hvad siger I til brødristere, røremaskine, babermaskine mv. Burde disse ikke også være jordet?
Se her:
http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/Love_og_regler/index.aspx?id=e1f9d61e-70fa-480e-9c25-472436e3d2f9

Det virker som om Sikkerhedsstyrelsen mener at det bedste er at der er jordben, men når nu der er så mange apparater uden, så tillader man det alligevel.

MvH,

Bent.
Annonce
" Hvad siger I til brødristere, røremaskine, babermaskine mv. Burde disse ikke også være jordet?"

Nej. Disse typer af apparater hører under "Klasse II", dvs. dobbelt eller forstærket isolation.

MvH,

Bent.
Tak for dit link. Det er altid rart at kunne læse lidt på tingene selv.

Er der nogen definition af, hvornår et apparat hører under "Klasse I" og hvornår det hører under "Klasse II".
Er det korrekt at der på alle "Klasse II" apparater er et symbol som viser to firkanter inden i hinanden. Den ene mindre end den anden.?
De to firkanter symboliserer netop den "dobbelte" eller "forstærkede isolation, så din formodning om at det altid står på klasse II apparater er helt rigtig.

MvH,

Bent.
OK. Tusind tak for alle dine gode svar og tid.
Nogle danske producenter har tilsyneladende fået overbevist diverse instanser om at det system vi kører i dk er unikt, og mere sikkert. En undersøgelse for nyligt viste vist det modsatte.

Men de der kæmpehuller i væggen er nu ej heller for kønne, men praktisk er der at man ikke skal slifte stik hver gang.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis